TTO, Den Haag, taxivergunning, taxi, taxibedrijf, Van der Wijst Taxicentrale Haaglanden

Eerste TTO-taxivergunning Den Haag naar TCH

De gemeente Den Haag heeft de eerste TTO-taxivergunning uitgereikt aan Van der Wijst Taxicentrale Haaglanden (TCH). Dit is het eerste taxibedrijf dat voldoet aan alle gemeentelijke kwaliteitseisen. Taxicentrale Haaglanden is hiermee de eerste Toegelaten Taxiorganisatie (TTO) in Den Haag.

De gemeente heeft bepaald dat vanaf 1 mei 2014 alleen taxichauffeurs die voldoen aan alle eisen straattaxivervoer in Den Haag mogen aanbieden en toegang hebben tot de taxistandplaatsen in de stad.

Taximarkt

Volgens wethouder Peter SmitĀ is dit een belangrijke stap in het verbeteren van de taximarkt in Den Haag. “Iedereen moet er weer op kunnen rekenen dat je met een goed gevoel in een taxi kan stappen en je door een nette taxichauffeur in een veilige auto, zonder omrijden, voor een fatsoenlijke vergoeding op de afgesproken bestemming aankomt”.

Vanaf 1 mei 2014 mogen alleen taxichauffeurs met een speciale groengele pas in Den Haag klanten vervoeren. Alleen chauffeurs die zijn aangesloten bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO) krijgen een groengele pas. Voordat zij een groengele pas krijgen moeten zij eerst een Haags kwaliteitskeurmerk hebben behaald. De nieuwe regels gelden voor het gehele grondgebied van de gemeente Den Haag met uitzondering van stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg.

Handhaving

De gemeente gaat streng toezien op het naleven van de taxiregels. Chauffeurs die na 1 mei straattaxivervoer aanbieden in Den Haag zonder dat zij in bezit zijn van een groengele pas, riskeren een forse boete.

Met de Wet Personenvervoer werd in 2000 de vergunningplicht voor taxi’s geschrapt. De verwachting was dat de prijs voor een taxirit zou dalen en dat de kwaliteit van het taxivervoer zou verbeteren. In de praktijk bleek dat er wel meer taxi’s kwamen, maar dat de prijzen niet daalden en de kwaliteit niet verbeterde.

Groep

In 2011 is de wet aangepast en hebben grote steden de mogelijkheid om taxi’s te dwingen in een groep te werken. Met daarbij de gedachte dat chauffeurs die samen een organisatie vormen gemakkelijker zijn aan te spreken. Klanten kunnen bijvoorbeeld bij een organisatie een klacht indienen. Die organisatie moet dan op haar beurt de kwaliteit van de individuele taxichauffeurs in de gaten houden.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.