uberpop, chauffeur, anoniem, Uber, snorder

Namen UberPop-chauffeurs gepubliceerd door taxichauffeurs

Een aantal Amsterdamse taxichauffeurs is uit protest begonnen met het traceren en publiceren van gegevens van UberPop-chauffeurs. Via een Facebook-pagina zijn de namen en kentekens van deze amateur-chauffeurs zonder taxivergunning voor iedereen zichtbaar. Ook via andere internetfora voor Amsterdamse taxichauffeurs duiken de foto’s op. Met de publicatie roepen zij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op om deze snorders aan te pakken.

Er zijn nu al gegevens van vijf UberPop-chauffeurs openbaar gemaakt:

  • Roland uit Amsterdam, Renault Scenic. Kenteken: 44-ZP-HX
  • Hans uit Amsterdam, Volvo XC90. Kenteken: 85-PBX-8
  • Arjuna uit Amsterdam, Kia Rio. Kenteken: 29-SPN-4
  • Robert uit Hoofddorp, Volkswagen Polo. Kenteken: 75-XND-8
  • Sten, Mercedes A-Klasse. Kenteken: 2-KJT-13

ILT

Uit de gepubliceerde foto’s blijkt dat de chauffeurs de UberPop-rit hadden geaccepteerd en onderweg waren. En de kentekens wijzen uit dat het om gewone particuliere gele kentekens gaat, in plaats van blauwe taxiplaten. De ILT heeft beloofd particuliere chauffeurs die vervoer tegen betaling aanbieden via UberPop hard aan te pakken. Wat de resultaten zijn van deze aanpak, dat heeft de dienst nog niet bekendgemaakt.

Chauffeurs die niet over een taxivergunning beschikken, kunnen een flinke boete verwachten. Die loopt op tot 4200 euro. Bij herhaling wordt hun auto in beslag genomen. ILT ziet geen verschil tussen reguliere snorders of illegaal taxivervoer via UberPop.

Bart Pals

UPDATE 21 augustus 16:55 uur: De inspectie heeft zojuist laten weten de betreffende snorders een waarschuwingsbrief gestuurd te hebben. De gegevens zijn geanonimiseerd.

Lees ook: 

Auteur: Bart Pals

41 reacties op “Namen UberPop-chauffeurs gepubliceerd door taxichauffeurs”

Rodney Barten|18.08.14|15:59

Ik ben het niet met deze Amsterdamse taxichauffeurs eens om de namen bekend te maken op FB. Het is natuurlijk niet goed te praten wat deze “snorders” doen maar het is wel een dusdannig licht vergrijp dat ik een openbare publicatie te ver vind gaan (het gaat hier niet om een moord of verkrachtingszaak) Hebben de taxichauffeurs ook de bewijzen naar het ILT gestuurd, wellicht kunnen hun dan ingrijpen!
@ Bart Pals: U had dit artikel ook kunnen plaatsen zonder foto’s en namen, wat is uw beweegreden?

Hans de Koning|18.08.14|16:18

Voor ILT is het zeer eenvoudig om deze criminelen te grijpen, nl. hetzelfde doen wat ze bij officiele taxi’s doen: in combinatie met belastingdienst een snorder bestellen en aanpakken zodra hij op komt dagen. Dat dit nog niet gebeurd is duidt op de onwil om iets aan de situatie te doen. En ja, het is geen moord of doodslag, maar dat zijn de overtredingen die taxichauffeurs soms maken ook niet, en die worden wel genadeloos bestraft (meter 3 weken over keuringsdatum: €900)

Hans de Koning|18.08.14|16:25

Zoals ik al eerder zei: de overheid heeft de PLICHT om deze criminelen aan te pakken anders geeft zij de benadeelden het RECHT om dit zelf te doen. Nog niet zo lang geleden belandden snorders in Amsterdam gewoon in de gracht wanneer ze door officiële chauffeurs betrapt werden. Ik zeg niet dat dat moet gebeuren, maar dat er IETS moet gebeuren, dat is duidelijk. Misschien dat de politiek dan wakker wordt en de taak waarvoor wij ze betalen eens uit gaat voeren.

Taxibelangen Nederland|18.08.14|16:34

Rodney, het is juist geweldig wat TaxiPro hier weer duidelijk kenbaar maakt.Het zijn criminelen die samen met Uber heel hard aangepakt moeten worden.Omdat de ILT zoals gewoonlijk plicht verzaakt waarvoor ze zijn aangesteld,maakt de zaak nog erger.Het zou mooi zijn als Uber hier aangifte tegen gaat doen,daarmee zetten zij zichzelf en de ILT voor het blok.Dus niet schijnheilig doen maar aanpakken deze mensen die hardwerkende mensen brodeloos proberen te maken.Zonder BCT rijden € 1800,– boete

Taxibelangen Nederland|18.08.14|16:43

geven dat kunnen ze wel.Echte taxichauffeurs bedreigen intimideren en terroriseren € 1320,– boete geven bij het vergeten van een kruisje.Als deze duidelijke bewijzen niet keihard aangepakt worden,dan is het bewijs geleverd dat de ILT criminelen de snorder criminelen in bescherming nemen.Of zijn de ILT mannetjes van € 170 000,– per jaar op vakantie?

ILT had vanaf de eerste dag die App uit de lucht moeten halen,NO EXCUSES!!

Sophia Keenesburg|18.08.14|18:32

JAN … maar de mensen die voor Uber rijden (lagere prijs) die bouwen geen Pensioen op … als ze ziek zijn en niet kunnen rijden = geen inkomen.

Bij een echte taxi zit dat alles in de prijs inbegrepen : CAO, ziektedagen, vakantiedagen …. pensioenpremie etc etc etc

Uber = uitbuiting!
Kijk maar naar de tarieven … en wat Uber zoals inhoudt op de ritprijs.
Wat houdt iemand dan over en hoeveel km moeten daar dagelijks voor worden gereden uren etc etc etc

Sophia Keenesburg|18.08.14|18:40

… uber-pop chauffeurs worden nu al criminelen genoemd?

Kom nou toch op zeg. Ik heb nog een eigen auto (jonger dan 2005) de soos zou mij kunnen verplichten om werk aan te nemen … zo ook werk = inkomen via Uber.

Zou ik daarmee crimineel zijn?

Rodney Barten|18.08.14|18:41

@ Jan: Ik wens u veel succes met het bestellen van vervoer via UberPop, bedenk wel dat als de chauffeur u per ongeluk invalide rijdt u de rest van uw leven met de gebakken peren zit. U bent niet verzekerd! U vind het vast ook niet erg dat de Uber chauffeurs waarschijnlijk niets opgeven aan de belasting en echte taxichauffeurs ontslagen worden en met een ww-uitkering thuis komen te zitten? Voor u telt maar één ding: Uw eigen portemonnee.

Sophia Keenesburg|18.08.14|18:41

Er klopt iets niet met het inloggen !!!

t_x04|18.08.14|19:09

Reactie van Jan is verwijderd evenals mijn reactie op hem.

Ontopic.

Uberpop is illegaal, klaar. Ze weten dat het wettelijk niet mag, zij betalen alle schade en boetes. Uber parasiteert op de rug van alle chauffeurs die voor hen rijden. Die 20% geef ik liever aan de klant.

t_x04|18.08.14|21:09

Je zet menen aan tot het accepteren van wat illegaal is en loopt het ook nog te promoten.

En hoezo geen bewijs. Chauffeur heeft rit geaccepteerd en is onderweg. Hoeveel bewijs wil je nog meer.

Mekki Aulad Ahmed|19.08.14|01:07

De ILT heeft beloofd om op illegale SNODERS te handhaven.Laten we hopen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt en NIET alleen maar de klopjacht aanhoudt op de echte Taxichauffeurs en Ondernemers die zich wel aan de WET houden en HARD voor hun brood moeten werken.

Mike van Wanum|20.08.14|11:26

Heb in diverse overleg zowel belasting als ILT gehoord dat snorders hard worden aangepakt. Vraag was of de branche rugnummers kon geven zodra er ergens een snorder actief was . Nu staan er namen en kentekens gewoon voor iedereen inzichtelijk dat deze persoon vervoer tegen betaling aanbied. Belasting en ILT, volgens mij word u op uw wenken bediend nu. Aan u de taak om er wat mee te doen voordat de boel escaleert en de taxibranche weer een slechte naam krijgt doordat er niet is ingegrepen.

t_x04|20.08.14|16:06

Waarschijnlijk sturen ze een brief met daarop Foei. Ik heb eerde het idee dat ze zich aan het op maken zijn voor 1 september om taxi’s hard aan te pakken die dan nog geen BCT hebben.

gewoon uber bestellen met z,n allen dan komen ze elke keer voor niks dan houd het wel op

t_x04|21.08.14|15:13

Grappig dat die foto’s nog op deze site staan. OP andere site moesten ze weg wegens juridisch gedreig.

Bart Pals|21.08.14|16:58

Beste lezers, de ILT heeft net laten weten dat deze snorders een waarschuwingsbrief hebben gekregen. Binnenkort wordt er op straat een actie gehouden door de ILT en politie. De gegevens van de snorders zijn geanonimiseerd.

t_x04|21.08.14|18:22

Precies zoals ik al zei. Een brief met daarop Foei. :)

t_x04|22.08.14|18:48

Van die Robert zijn inmiddels al foto’s gemaakt waarop te zien is dat hij taxietje speelt.

Marion van Dijk|23.08.14|00:17

sophia een zelfstandige heeft ook niet echt pensioen of hij moet er voor sparen. en ook als hij ziek is is er geen inkomen tenzij je een hele dure verzekering neemt die onbetaalbaar is en pas na maanden gaat uitbetalen. Deze mensen die pop rijden hebben al een inkomen dus maakt ze niet uit maar pakken wel intussen broodwinning van “echte chauffeurs” af. het is gewoon een extraatje voor de meeste dus snap niet echt jouw verhaal.

Heren taxichauffeurs , ik snap uw probleem . en u heeft voor een groot gedeelte gelijk , maar wees eerlijk en reeel , we leven in het digitale tijdperk , we rijden ook niet meer op stoom ,hebben geen telraam meer enz enz , maw dit is niet tegen te houden , nieuwe technische ontwikkelingen stop je niet , u bent bijvoorbaat kansloos met de VVD , die voor liberalisme is beter zou het zijn als u zelf ook eens vernieuwend zou zijn , zeker wbt service en klantvriendelijkheid , spreek uit ervaring

Daar komt nog bij dat het publiceren van fotos en persoonlijke gegevens een inbreuk is op de privacy van de desbetreffende snorders , en dus ook srafbaar .

t_x04|23.08.14|18:43

Dus u bent het er wel mee eens dat ik via een app een schilder kan bestellen voor de helft van uw prijs, zwart in het zakje. Het is tevens dan ook een bijbaantje en niet een hoofdactiviteit.

Beste t_xo4 de schilderswereld is al helemaal uitgekleed , vroeger middenstandsdiploma en vakdiplomas nodig , tegenwoordig niets meer , polen , roemenen enz kunnen zo starten , prijzen die gehalveerd zijn , maar er is er 1 die er beter van word en dat is de klant , en ik zeg u dit zal ook met de taxi gebeuren , jullie houden dit niet meer tegen , alleen diegenen die voor lage prijzen hoge kwaliteit leveren blijven bestaan,en misschien is dat Uber wel, dat moeten wij als schilders al jaren

Beste t_x04 , ja daar ben ik het mee eens , gebeurt namelijk al jaren , wel eens gehoord van Werkspot, schildernet, schildervergelijker enz enz ? allemaal sites waar een klant een opdracht op kan plaatsen en waar wij via een app op kunnen reageren , voordeel ????? de klant kan kiezen uit verschillende aanbiedingen wbt prijs en kwaliteit , wij werken al jaren zo en ook nog landelijk werkt perfect , veel goede referenties, jullie lopen dus HOPELOOS achter.
Uber heeft jullie volledig ingehaald.

t_x04|24.08.14|14:01

Je snapt het niet denk ik.

IK neem aan dat die sites die jij noemt dat het om wit werk gaat en dat niet zwartwerkers zich kunnen aanmelden. Als het wit is, is het geen probleem.
UBerpop is illegaal en dat levert rijders op die hun inkomen zwart bij aan vullen.
Ik heb het vermoeden dat je het te eenzijdig bekijkt of dat je zelf uberpop wil rijden om je inkomen aan te vullen.

t_x04|24.08.14|14:08

Oja, Er zijn allang apps en al veel eerder dan uber. Daar hebben we uber niet voor nodig. Het is uber alleen om data te doen. Die data wordt aan Google gegeven, daar Google de sponsor is. Uber nestelt zich als een parasiet op een chauffeur. Nu moeten chauffeurs 20% commissie betalen. Als ze eenmaal de macht hebben wordt het 30%, dan 40%, dan 50%.

Ton van Dalfsen|25.08.14|12:43

Moet Jan Dekker helemaal gelijk geven. Wij zijn zeker niet met de tijd mee gegaan m.b.t. de prijs en kwaliteit. Net zoals het met de schilderwerken al jaren gaande is dat bij hun je geen vakdiploma’s nodig hebt en de polen en noem maar op in dat vak goed actief zijn geworden. Bij ons is het net zo maar je hebt wel vakdiploma’s nodig alleen zijn er bepaalde catagorie landgenoten die via een omweg ( VOF constructies ) actief geworden. Het vakdiploma zou in de taxiwereld eigenlijk ook niet meer

Ton van Dalfsen|25.08.14|12:49

nodig zijn. door dat soort constructies waarin soms een tigtal in een VOF zitten die ook nog slecht verstaanbaar nederlands spreken. Ben eigenlijk benieuwd hoe die aan het chauffeurspas zijn gekomen ? ( gekocht bij een pakkie boter ? ) Het is zeker Prijs en kwaliteit wat de mens wil. En de gemiddelde taxiondernemer wil nog steeds het onderste uit de kan wat er eigenlijk niet meer is. Maar, JA wij hebben ook die sites en apps van aanbod maar bij ons is het eigenlijk nog altijd dat

Ton van Dalfsen|25.08.14|12:54

het licht niet in de ogen van de collega gunt. Als je al in je eigen gemeente rijdt , en je komt een collega vanuit een andere gemeente tegen kijken ze je eigenlijk al aan van Wat mot je hier ( notabene in je eigen gemeente ) Je hebt zoveel sites o.a. Schipholtaxiservice , taxipool en noem maar op, ze zijn ontstaan uit ondernemers die een graantje mee willen plukken in het andere gedeelte van hun regio. Apps zijn er ook zoveel. Alleen niet levensvatbaar omdat er geen goede organisatie achter zit

Ton van Dalfsen|25.08.14|13:00

Uber dacht, Jullie zitten allemaal goed te slapen , alleen het geval bij Uber is dat er een grote organisatie als Google achter zit wat hun grote voordeel is. Maar bij ons is er teveel verdeeldheid omdat zoals ik al eerder vertelde Men gunt het licht in de ogen van een ander niet. Er zijn Apps zat maar geen goede organisatie. Ben ooit eens benaderd door Taxiplon. Is ook een App van aanbod , Overgewaaid uit Australie via Griekenland. Heel goed product wat beina vergelijkbaar is met Uber , alleen

Ton van Dalfsen|25.08.14|13:03

niet levensvatbaar door geen goede organisatie. TomTom net zo, ze hebben het daar niet goed aangepakt bij TomTom . zo kan ik nog wel even doorgaan. Uber heeft gewoon een BOM geplaatst onder de huidige taxiwetgeving met hun UberPOP. Het is nu illegaal maar ze schudden wel even de boel wakker. HELP roept iedereen nu.

Ton van Dalfsen|25.08.14|13:16

Valt mij nog mee dat bijv. een Apple , Yahoo , Microsoft of noem maar op niet met zoiets als Uber zijn gekomen.

t_x04|25.08.14|13:19

Vergeet het maar dat pop legaal gaat worden. Onlangs zijn de eisen in Amsterdam verzwaard vanwege de puinhoop sinds 2000 die geleid heeft tot een zeer slechte kwaliteit van taxi’s.Het gaat nu voorzichtig iets beter. Dus Jan dekker, vergeet dat je pop kunt gaan rijden in de toekomst. Bovendien is er de bct. Met pop is die overbodig en kan de staat gaan betalen.

t_x04|25.08.14|13:23

Bovendien zal pop leiden tot een ongelooflijk groot zwartwerk circuit. IK zag al een promotie voorbijkomen met de tekst: geen werk maar wel een auto, meld je aan bij pop.

t_x04|25.08.14|13:26

Maar het trieste van alles is dat ze nu nog steeds rijden. Als ik vanavond mijn blauwe platen verwijder en met gele platen ga rijden, word ik aan de hoogste boom opgeknoopt.

Folkert Modderman|25.08.14|18:05

Wat betreft de VOF constructies: Heel simpel, laat Den Haag de wet aanpassen.
Sta je ingeschreven bij de KvK als zijnde taxibedrijf/chauffeursdienst, laat dan bij controle je vakbekwaamheids diploma zien. Indien niet aanwezig krijg je een jaar de tijd om te laten zien dat je vakbekwaam bent. Zoniet: vergunning weg!
Dit scheelt, naar mijn mening, 30 tot 40% van het huidige “taxi aanbod”.

Folkert Modderman|25.08.14|18:07

Maw, loos de kakkerlakken en hou een gezonde taximarkt over die gemakkelijk de strijd aan kan met wannabe taxichauffeurs zoals de jongens en meisjes van Uber

Rodney Barten|27.08.14|21:03

@ Folkert: Ik sluit me geheel aan bij uw mening. Of de wet ooit zal worden aangepast?, ik weet het niet. Wellicht is het makkelijker om de chauffeursdiploma moeilijker te maken, werkelijk iedereen kan die halen, mits deze persoon maar 3 woorden Nederlands kan spreken en een deur kan open doen. De chauffeursdiploma is zijn huidige vorm is puur geldklopperij.

Alexander Rink|30.08.14|16:41

Facebookpagina is trouwens uit de lucht gehaald als ik het zo ziet? Weet niet of meerdere mensen dit opgemerkt hebben?