inspectie, ILT, auto

ILT en politie pakken vijf snorders op in Amsterdam

Bij een controle op illegaal taxivervoer hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Amsterdamse politie afgelopen zaterdagnacht in Amsterdam vijf snorders aangehouden. Deze personen krijgen een proces-verbaal omdat zij taxivervoer aanboden terwijl zij daarvoor niet de vereiste papieren hebben.

De inspectiedienst heeft heeft de vijf ook een last onder dwangsom (LOD) opgelegd. Dat is een voorwaardelijke boete van 10.000 euro. Als iemand aan wie een LOD is opgelegd nogmaals wordt betrapt op hetzelfde vergrijp, dan moet hij of zij alsnog dat bedrag ophoesten. Dat overkwam vorige week bijvoorbeeld nog een man in Breda die al voor de derde keer in korte tijd op het aanbieden van illegaal taxivervoer werd betrapt. Bij de tweede keer was de LOD uitgevoerd en was zijn auto verbeurd verklaard, maar dat weerhield hem niet van een nieuwe overtreding.

Boete van 4.300 euro

Dat er een last onder dwangsom is opgelegd aan de snorders die dit weekend in Amsterdam werden betrapt, betekent niet dat zij er nu nog met een waarschuwing en een uitgestelde boete van afkomen. Tegen elk van de vijf mannen is immers ook proces-verbaal opgemaakt; iets waar een boete van 4.300 euro aan verbonden is. Een last onder dwangsom kan meer dan eens worden opgelegd. Deze kan in twee jaar tijd oplopen tot maximaal 40.000 euro.

Minder veilig

Inmiddels zijn er dit jaar 37 mensen betrapt op het verzorgen van illegaal taxivervoer in Nederland. Over heel 2016 werden er 61 mensen betrapt. De controles door ILT en politie worden om meerdere redenen gehouden. Zo concurreren de snorders oneerlijk met echte taxichauffeurs, die voor hun werk moeten beschikken over zaken als een blauw kenteken, een boordcomputer taxi en een chauffeurskaart. Daarnaast is een ritje met een snorder voor een passagier in potentie minder veilig, omdat het niet zeker is dat de chauffeur is verzekerd of over een goedgekeurde auto beschikt. Ook is er geen plek waar bij ontevredenheid over de rit een klacht kan worden ingediend.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

27 reacties op “ILT en politie pakken vijf snorders op in Amsterdam”

ron leideritz|23.10.17|14:39

laat de ilt ook de Uber x taxi’s eens aanpakken die illegaal het straatwerk oppikken met een klein daklicht of met led aanduiding met taxi erop.

Peter Walgreen|24.10.17|18:05

Misschien hadden ze ook duizenden TTO oplichters kunnen oppakken afgelopen weekeinde. De schatting is dat minstens 90% van de chauffeurs oplichtersprijzen hanteerden. 7 Jongens wilden vanaf de Ziggo naar Oude Wetering, op de meter ongeveer € 100-105 maar de prijzen gingen van € 140.00 tot zelfs € 250.00 (Voor een enkele rit dus)

Folkert Bergsma|26.10.17|15:15

Vraag van een buitenstaander: Wat is er zo erg aan Uber X ? Ik zie deze auto’s ook rijden ( veel Toyota Prius om een of andere reden ), en ze hebben zonder uitzondering een blauw kenteken. Het lijkt me dan ook dat ze aan de zelfde eisen moeten voldoen als iedere andere taxi.

Jan de Waal|26.10.17|15:24

DE ilt weg ermee ,ze controleren jan de arbeider die netjes op een tto standplaats staat te wachten op een opstapper,daar hebben ze tijd voor maar al dat gespuis wat ook maar alle regels aan hun laars lappen die laten ze vrolijk in de rondte rijden,geef ons snel het vervoerswezen weer terug en alles regio gebonden,dit is mijn uitspraak en daar moet u het meedoen groeten jan de rijende rechter

Jan de Waal|26.10.17|15:31

DE ilt weg ermee !!!,Ze controleren ons die netjes op een tto standplaats staan te wachten op een opstapper,en die halve tamme aso”s die werkelijk alle regels aan hun reet lappen die hebben vrij spel,geef ons zsm het vervoerswezen weer terug en wel regio gebonden dit is mijn uitspraak en daar moet u het meedoen,groeten de rijende rechter uit den haag

Ton van Dalfsen|26.10.17|19:00

@ Jan, Helemaal mee eens. Zeg hier ook altijd weer de vergunningen plaatselijk uitgeven waar je je wil opereren. Heb je ook geen dure TTO’s meer nodig. Ieder zijn eigen gebied.

Ton van Dalfsen|26.10.17|19:03

@ Peter, Had deze week klanten in mijn auto en vertelde mij dat ze voor een ritje vanaf CS Amsterdam standplaats naar Stadionweg €50 moesten afrekenen. Wat de klanten aan wegen gezien hebben was vooral snelweg

Maroe Tsouli|27.10.17|00:45

Voor Ron leideritz,

De ILT werkt niet met jou samen hè..,
Ik ben Uber x chauffeur en heb alle papieren volgens de overheid gehaald.
Doe anders ook effe Uber x in plaats van je luxe ritjes in Amsterdam met je luxe taxi bedrijfje.
Niet iedereen wil luxe, normaal is en hoort bij Amsterdam!
Of kiezen de medewerkers bij jou ook je keuze menu in de restaurant!?!

Bertax Landsmeer|27.10.17|07:58

Luister beste Maroe,

In de eerste plaats wel grappig dat jij je een mindere voelt!

Uber zegt dat zij een APP zijn maar acteren volledig op de Markt als een Taxibedrijf dus het kernpunt is dat zij dan net als “ luxe taxibedrijfjes” een taxivergunning moeten hebben en alle andere aanverwante zaken zoals Meters, daklichten , tariefkaarten, en TTO aansluitingen in Amsterdam!
Straks geen Bel (oa Uber) en/of instap/bel ( TTO) meer maar alles TTO dus daklichten verplicht voor elke TTO taxi In Amst.

Bertax Landsmeer|27.10.17|08:09

Er wordt binnenkort door het hoger gerechtshof hierover uitspraak gedaan en dat ziet er slecht uit voor deze Amerikaanse Imperialist die zegt een APP te zijn maar wel de tarieven bepaalt, lease taxi,s aanbiedt, de Chauffeurs opbelt of aanschrijft of zij wel genoeg ritten voor hun rijden en inderdaad, de mindere gore gatenspijkerbroek gore gymschoen figuren rond laat rijden in X krotten!

We weten heus ook wel dat het uigaanspubliek het liefst voor niks naar huis gebracht wil worden door een,

Ton van Dalfsen|27.10.17|09:15

Soms schieten de tranen in je ogen van een groot aantal Xen. Binnenramen in geen jaar schoongemaakt, kleding zoals Bertax noemt. Als je soms al naar het kenteken kijkt kan je het oude bouwjaar al bijna raden. en noem maar op. Om Uber te bestrijden en Amsterdam houd vast aan het TTO gebeuren moet je 1 grote centrale maken waarin alle TTO ondernemingen zitten. Ook de herkenbaar heid van de wagens universeel maken. Kijk eens naar andere landen, steden. Gele taxi’s, Black taxi’s, Creme taxi’s.

Bertax Landsmeer|27.10.17|09:16

het liefst, illegale snorder met uitkering, maar Ubertje x als alternatief zien, vooral in de nacht met een flinke teut op maakt het allemaal niks meer uit, als ik maar thuis kom,desnoods in een Ambulance!
Maar daar heeft Hier de Uber X wat op gevonden, we zetten gewoon een geel Taxidaklicht erop, natuurlijk in de donkere nacht, anders word je niet herkend natuurlijk als “ (uber)Taxi “
Dus toch een Taxikenmerk?? Maar… geen meter, tariefkaarten etc en een Geprepareerde iphone die op basis,

Ton van Dalfsen|27.10.17|09:17

Allemaal 1 herkenbaarheid. Zeg niet dat Amsterdam een kleur moet bepalen maar er zijn verschillende manieren van een Amsterdamse herkenbaarheid. Vroeger had je de oranje daken en de blokband. Is maar een voorbeeldje.

Ton van Dalfsen|27.10.17|09:20

Maar ook zijn er een paar TTO organisaties die het niet zo nauw nemen met bijv.Bouwjaar van de auto. Je ziet er soms wat tussen rijden dat je meteen gaat nakijken bij RDW uit welk jaar die wagen wel niet mag komen.

Ton van Dalfsen|27.10.17|09:32

EN beste Maroe, Jij zegt dat je alle papieren volgens de overheid heb behaald? Durf jij dan met droge ogen te zeggen dat jij eerlijk volgens de wetgeving je vak uitoefent als bij Uber de search heel hoog is en een ritje naar Den Haag voor pak em beet € 250 doet. Want dat is pure afzetterij. En jij werkt voor zo’n organisatie.

Bertax Landsmeer|27.10.17|09:32

@Ton,
Dat komt wel goed straks, ouder dan 10 jaar niet in de stad meer en afbouw naar emissie vrij in 2025.
Dat ruimt al op want niet iedere taxikloot kan een investering krijgen maar de politiek en locaal in bijzonder moet inzien dat zij de kwaliteit en waarborging voor de klanten moet bewaken!
De SP pakt dit al op en deze week was het persbericht er dat erover gesproken wordt in Den Haag om een verordening te maken in TTO steden!
Eerst stoppen met uitgeven dan opruimen en nwe regels maken Asd!

Bertax Landsmeer|27.10.17|10:32

Maar even nog mijn reactie op Ubermaroe,

Een geprepareerde Iphone die op basis van GPS de tariefen bepaald hoe betrouwbaar is dat?
Er zijn maar 2 mogelijkheden in Nederland die de Taxitarieven bepaald 1. Op basis van ijking op wielen voertuig en. 2. Op basis van contract met vastgestelde vooraf vaste tarieven!

De Uber tarieven fluctueren op basis van GPS positie zonder ijking met een Vraag economie businessmodel met in het bijzonder zeer hoge tarieven bij hoge Taxivraag 3.1 etc etc.

Bertax Landsmeer|27.10.17|10:45

En dat staat de Regering allemaal toe want Uber strooit met zand en het is een gotspe dat ILT dit zomaar toestaat?

Bovendien kan Uber zomaar even met Investeerders miljarden met verlies 200 electrische taxi,s in de Markt zetten in Amsterdam?
Ik moet wachten totdat ik mijn Taxi heb afbetaald als eenmanzaak teneinde te voldoen aan de Groene emissievrije wensen van Amsterdam en een nwe dure electrische aanschaffen!
Nelie Kroeshaar, de Hogepriesteres van Uber gaf toch Microsoft een miljoenenboete

Bertax Landsmeer|27.10.17|11:11

Amsterdam wordt wakker!
Bescherm de locale taxichauffeur met strikte regels voor ALLE taxibedrijfjes die hier economische belangen hebben!
Andreas kruizen vignet op zijkant taxi,s als waarborging echte TTO taxi met verplichte daklichtvoering op Trambaan!

Den Haag wordt wakker of Amsterdam verorder,
Voer weer de psychische test in om Taxichauffeur te worden vóórdat je uberhoupt aan een taxipass halen denkt!
Dan haal je het kaf van het koren en krijg je betere chauffeurs kwaliteit!

Bertax Landsmeer|27.10.17|11:21

Voer weer de vakbekwaamheid in maar dan gespecialiseerd op een Eenmanszaak!
Want je kunt niet meer om die ZZPers heen dat is de nwe Economie!

Dat is toch niet zo moeilijk voer de pientere psychische goedgekeurde aankomende Taxichauffeur?
Dat moet ook gelden voor de zogenaamde nwe economie Uberx Medewerker!

Maar Uber zelf Den Haag, is een APP!

Zoals zovelen APPs moet Uber een APP zijn zoals dat bedoelt is, bemiddeling met courtage tussen vraag en aanbod en zich niet bemoeien met Tarieven,

Bertax Landsmeer|27.10.17|11:31

Leasetaxi,s en Chauffeurs pushen om meer ritten aan te nemen etc etc.

Want dan ben je een Taxibedrijf en geen APP die zich na bemiddeling vraag aanbod niet meer bemoeit met de klant/zzper in kwestie!
Immers de zzper heeft een eigen zelfstandig tarief en kwaliteit en de klant kan via de APP een keuze maken niets meer en minder!

Dat is het grote verschil Maroe tussen kwaliteit en mindere oneerlijke concurentie van Uber!

Bert.

Maroe Tsouli|28.10.17|19:22

Ik heb een auto uit 2015 met de dikste uitvoering ( zeker geen krot en pico Bello schoon )
Daarnaast alle gevraagde eisen van de overheid op papier ( inc taxi vergunning )
Voor al die uitleg over Uber en het verschil etc door de ( taxi wetgeving en tarieven – experts ) op deze onderwerp het
Klant bepaalt keuze TTo of Uber of fiets of bus of tram of lopend
Uber is een topbedrijf met topmensen en maakt het op elke gebied makkelijker voor iedereen- schrijf je in bij Uber en deel dan je ervaring.

Maroe Tsouli|28.10.17|19:27

Voor de taxi experts die trouwens nog reageerden het volgende;

Het boeit me niet wat jij verdient of wat het verschil is
Soms moet je eerst naar jezelf kijken en niet naar een ander
Kwa kwaliteit zie ik geen verschil tussen mezelf en anderen
Nogmaals veel succes iedereen en niet te veel stressen hierover
Er zijn veel ergere dingen zoals de bpm afschaffing dat is pas de klapper op de vuurpijl!
Team Rutte heeft de eerste stap gezet tegenover de gele taxi branche en een keiharde ook
Het lijkt wel

Maroe Tsouli|28.10.17|19:32

En ik heb geen meter of tariefenkaart etc
Dus mag ik ook geen tto werk verrichten en doe ik dat ook niet!
Wie dat wel doet, kent de risico’s daarvan
Bpm afschaf etc dat zijn pas punten om op te concentreren
Team rutte zet direct een stop erachter, best jammer
Het lijkt wel op vroeger toen we voor water niks hoefden te betalen en opeens moest het wel ( net als de zorgverzekering )
Allemaal smoesjes om de zakken meer te vullen

Maroe Tsouli|28.10.17|19:37

Beste Ton,

Ik doe mijn werk eerlijk
Ben jij erbij als er geen surge is en ik keihard voor me geld moet werken!?
Als ik 20 ritten moet maken om aan jou 3 ritjes te komen!?
Hahaha je bekijkt het van jou droomscenario !
250 den haag!? Nog nooit meegemaakt en ik blijf af van tto werk !
Maak vaak mee dat mensen bij me willen instappen en dat ik uitstap om te wijzen naar een stad plek of taxi , maar goed dat geloof je zeker niet !

Paul Dijkhuizen|02.11.17|15:17

Maroe, zonder meter (dat was vroeger, nu heet dat BCT) mag je sowieso geen taxivervoer (daar valt jouw Uber vervoer ook onder) doen. Bedenk verder dat van jouw verdienste 25% naar Bermuda wordt weggesluisd zonder belasting daarover te betalen en dat daar lobbyisten van worden betaald om jou nog verder uit te knijpen, tel je zegeningen, of zoals je zelf al zegt; ‘Het boeit me niet’… kansenpareltje!

Peter Vriens|10.11.17|11:34

De consument is in alles vrij om te kopen waar en bij wie hij wil.
Of je nou boodschappen, Taxi km of wachttijd koopt, want dat doet de taxiklant in feite, maakt niet uit.
Maar stel dat je boodschappen koopt en er gaat 30% van de boodschapkosten naar b.v. Uber ?
Dat zou niemand pikken.
Dergelijke gelegaliseerde dieven praktijken kunnen we missen als kiespijn.
Het is niet meer als machtsmisbruik van het grootkapitaal.
Maar ja, iedereen is ook vrij om zich te laten uitbuiten, ook Maroe Tsouli.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.