Standplaats Den Haag CS

Nieuw netwerk voor taxibeleid gemeenten

Nederlandse gemeenten willen met elkaar kijken naar gemeenschappelijke knelpunten in en oplossingen voor lokaal taxibeleid. Daarvoor is het GNMI Netwerk Taxi in het leven geroepen. Onlangs hadden diverse gemeenten over dit thema een bijeenkomst met de Rijksoverheid.

Bij die gelegenheid werd namens de gemeenten Utrecht en Den Bosch verteld hoe zijn hun gemeentelijke taxibeleid aanvullend hebben gereguleerd met een taxiverordening en bijbehorend keurmerksysteem. In Nederland is het zeven gemeenten toegestaan om te kiezen voor een systeem met Toegelaten Taxi Organisaties. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven hanteren ook zo’n systeem. Andere gemeenten mogen de opstapmarkt extra aansturen door middel van een verordening. Steeds meer steden kiezen daar ook voor.

Lokale taxivergunningen

Tijdens de bijeenkomst van het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) gaf het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitleg over het beleid voor en de juridische kant van het straattaxivervoer. Ook werden de aanwezigen bijgepraat over de opzet en mogelijkheden van TX-Keur. Utrecht en Den Bosch vertelden over hun ervaringen met lokale vergunningen voor taxichauffeurs. Ook de organisatie daarvan en handhaving op naleving van de regels kwamen aan bod.

Samen optrekken

Er werden tijdens de bijeenkomst ook knelpunten in beeld gebracht. Daarbij bleek dat veel van die beperkingen in meerdere regio’s spelen, al kan de mate waarin dat zo is per stad of gemeente verschillen. Maar er is genoeg gemeenschappelijks aan te wijzen om samen op te trekken op het gebied van taxibeleid. Dat moet dus gaan gebeuren via het GNMI Netwerk Taxi, waar belangstellende gemeentes zich voor kunnen aanmelden.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

2 reacties op “Nieuw netwerk voor taxibeleid gemeenten”

Erwin Quaaden|06.06.18|11:22

Dan blijft de vraag : waarom zijn de branche-vertegenwoordigers niet uitgenodigd voor dit overleg? Zou wellicht handig zijn want het blijkt keer op keer opnieuw dat lokale overheden geen kaas gegeten hebben van de wet op het personenvervoer. En welke rol speelt de landelijke overheid? Daar worden de regels toch gemaakt als ik me niet vergis…

Wim Broer|09.06.18|14:52

een tto is alleen maar om ons op kosten te jagen
Ze denken dat op deze manier alles is opgelost maar helaas maakt het niks uit
Wat misschien zou werken is elk taxibedrijf verplicht bij een centrale aangesloten zijn zodat de Klant ook weet wat er gebeurd en eventueel actie te kunnen ondernemen
Nu zijn er alleen bedrijven die een tto hebben, chauffeurs bij aansluiten en verder er niet naar om kijken
Maar goed dit blijft altijd een punt
Laten ze eens de goede bedrijven aanspreken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.