‘Kwaliteit blijft het belangrijkste voor Take a Taxi’

Het duurde jaren voordat Take a Taxi aan de slag kon als Toegelaten Taxi Organisatie in Amsterdam. Maar het lukte, en TAT manifesteert zich sindsdien als een TTO die echt iets wil doen voor de aangesloten chauffeurs en die inzet op kwaliteit. Ook de verstandhouding met de handhavers is de laatste tijd sterk verbeterd. Maar, zo vindt men bij Take a Taxi: we zijn er nog lang niet. Het TTO-systeem heeft nog veel meer te bieden. “We zullen hoe dan ook als TTO’s meer verantwoordelijkheid moeten nemen.”

In 2013 ontstond het idee om een Toegelaten Taxi Organisatie voor de Amsterdamse opstapmarkt op te richten. De chauffeurs die nodig waren om mee te doen, waren snel gevonden. Ruud Lagerwaard, Jarno Lagerwaard en Resul Tas dachten vervolgens vrij makkelijk een TTO-vergunning te kunnen krijgen. De aanvraag bleek echter een enorme klus te zijn. En die aanvraag werd over een lange periode ook nog eens verschillende keren afgewezen.

“We voelden ons echt tegengewerkt. Soms werden we er gewoon moedeloos van. Ik heb meerdere keren gedacht: ik stop er mee”, zegt Ruud Lagerwaard. “Maar dan slaap je er een nachtje over en ga je er toch weer vol voor. Op een gegeven moment zit er al zo veel werk in, dan wil je het voor elkaar krijgen ook.” Dat lukte uiteindelijk, al was er bijna een gang naar de rechter voor nodig. Op 1 april 2016 kreeg Take a Taxi zijn TTO-vergunning.

Honderd taxichauffeurs

Daarmee waren echter nog niet alle hordes genomen. De meeste chauffeurs die aanvankelijk bij TAT wilden gaan rijden, hadden zich intussen bij één van de andere TTO’s aangesloten. TAT had negen maanden de tijd om aan honderd chauffeurs te komen, de ondergrens om als TTO door te mogen gaan. Op zichzelf was het geen probleem om zoveel mensen te vinden.

“Maar ons uitgangspunt is altijd geweest om kwaliteit te leveren. We laten niet zomaar iedereen toe. In november zaten we op 48 chauffeurs. Eerst kregen we te horen dat dit geen probleem was. Maar een week later was het opeens: jullie moeten honderd aangesloten chauffeurs hebben op 1 januari, anders is het einde verhaal”, vertelt Ruud Lagerwaard.

Jarno Lagerwaard vult aan: “Dus toen hebben we poort maar opengezet om die honderd te halen. Maar veruit de meeste jongens die we toen eigenlijk niet zouden hebben aangenomen, zijn nu perfecte chauffeurs. Die stonden vroeger op sandalen met een oude taxi bij het Centraal Station. Nu rijden ze in een mooie auto, gaan ze netjes gekleed en hebben ze hun eigen klanten. We hebben ze het vertrouwen gegeven en ze hebben ingezien dat je het meeste bereikt als je kwaliteit levert.”

Op de standplaats te vinden

TAT kon vanaf 1 januari 2017 verder en zette een groei in die tot de dag van vandaag duurt. Dat heeft volgens de drie bestuurders van de TTO met een aantal zaken te maken. “Wat ons sterk maakt, is dat wij alledrie zelf rijden en precies weten wat er speelt”, zegt Jarno Lagerwaard. “En als we niet rijden, zijn we vaak op standplaatsen en bij evenementen te vinden. Om dingen in goede banen te leiden, maar ook om te kijken wat er beter kan.”

Een ander punt wordt door Resul Tas aangekaart. “Take a Taxi staat bekend als een TTO die echt iets voor zijn chauffeurs doet. Als wordt waargenomen dat een chauffeur de regels heeft overtreden, mailen we hem niet dat hij geschorst is. We nodigen hem uit en gaan altijd eerst het gesprek aan. Als dan inderdaad blijkt dat ze in de fout zijn gegaan, is ook duidelijk waarom ze worden geschorst. En als een chauffeur zegt dat een melding onterecht is, maken we daar werk van.”

Bruggenbouwer

Terwijl Take a Taxi aan de weg timmerde, bleven de verhoudingen tussen de meeste TTO’s enerzijds en de gemeente anderzijds moeizaam. “Er werd geen beleid gevoerd, maar repressie”, vindt Ruud Lagerwaard. “En daar gingen wij ons als TTO’s steeds meer tegen afzetten. We hadden in heel veel opzichten het idee dat er niet naar ons werd geluisterd. Maar sinds enige tijd hebben we een veel betere relatie met Handhaving en Toezicht. Daar hebben we nu te maken met iemand die een echte bruggenbouwer tussen de gemeente en de TTO’s is. Er wordt echt naar ons geluisterd en als zich problemen voordoen worden die meteen aangepakt.”

Simpele oplossing

Lagerwaard geeft met de nieuwe situatie met de standplaats op het Leidseplein een voorbeeld van de verbeterde verhoudingen. Daar gebeurde het veelvuldig dat een chauffeur toch nog half in de wachtrij voor de standplaats ging staan. Enerzijds een overtreding en een onveilige situatie. Anderzijds voor andere chauffeurs genoeg reden om dan maar aan te sluiten in een rij die daar eigenlijk niet mocht staan. De oplossing van Ruud Lagerwaard was simpel maar effectief.

“Ik kwam met het voorstel om bij de entree naar de standplaats een paar pylonen te zetten. Als de maximale drie taxi’s in de wachtrij staan, zet je de pylonen neer om aan te geven dat niemand er meer bij kan. Andere taxi’s zijn dan gedwongen om door te rijden. Pas als de pylonen weg worden gehaald, mag er weer iemand bij. Dit is voor iedereen duidelijk en het werkt prima. Vroeger zou er waarschijnlijk niets met dit voorstel zijn gedaan, nu wel. En je ziet dat het werkt.”

Boterham verdienen blijft lastig

Intussen is Take a Taxi hard op weg naar de 300 aangesloten chauffeurs. “Dat hadden er ook 500 kunnen zijn, maar we zijn nog steeds kritisch en we weigeren ook nog geregeld chauffeurs. Kwaliteit blijft het belangrijkste”, zegt Tas. Jarno Lagerwaard denkt bovendien dat er, in het algemeen, een soort verzadigingspunt is bereikt in de Amsterdamse taximarkt. “Ik zie steeds meer chauffeurs stoppen. Het blijft lastig om in de opstapmarkt een goede boterham te verdienen. Het totale aantal TTO-chauffeurs neemt niet echt meer toe.”

Dat betekent wat het TAT-bestuur betreft echter niet dat alle problemen zijn opgelost. “Dat zal ook niet gebeuren zo lang er geen beperking van het aantal taxivergunningen komt”, denkt Ruud Lagerwaard. “Want het aantal TTO-chauffeurs groeit weliswaar niet echt meer, maar het neemt ook niet af omdat er nieuwe chauffeurs blijven instromen. En op de groei van Uber en de komst van spelers als ViaVan staat geen rem. De boel raakt verstopt op deze manier, dat gaat een keer fout. Gelukkig hebben we nu met Sharon Dijksma een nieuwe wethouder die goed is ingevoerd en waarvan we meer verwachten dan van haar voorganger Pieter Litjens, want die deed helemaal niets voor de taxibranche.”

Nog niet zoals het moet

Het TTO-systeem is in Amsterdam ooit ingevoerd om de kwaliteit in de opstapmarkt naar een hoger plan te tillen. Het duurde lang voor Take a Taxi mocht meedoen. En hoewel er verbeteringen zijn gerealiseerd, loopt nog niet alles van een leien dakje. De vraag is daarom gerechtvaardigd: vinden de drie bestuursleden van Take a Taxi dat het TTO-systeem goed werkt, of dat het in elk geval die potentie heeft?

“Het werkt nog niet zoals het moet werken. Maar dat komt ook omdat sommige TTO’s zelf meer aan kwaliteitscontrole moeten doen”, vindt Ruud Lagerwaard. “Volgend jaar krijgt dat al meer gestalte. Dan worden de TTO’s zelf verantwoordelijk voor het standplaatsmanagement. We zullen dan een partij inhuren die op elk moment van de dag toezicht houdt op de standplaats. We zullen hoe dan ook als TTO’s meer verantwoordelijkheid moeten nemen, en de handen ineen moeten slaan bij grote evenementen, als we willen dat het systeem echt goed werkt. De TTO’s moeten namelijk ook elkaar vertegenwoordigen, terwijl ze toch hun eigen identiteit behouden.”

Chaos zonder TTO-model

Resul Tas gelooft ook nog steeds in het TTO-model. “De opstapmarkt is verbeterd doordat het TTO-systeem er is gekomen. Maar het kan nog beter worden.” Jarno Lagerwaard is het daar mee eens, en voegt daar aan toe: “De kwaliteit in de opstapmarkt is misschien nog niet aantoonbaar verbeterd. Maar ik weet zeker dat het zonder TTO-model chaos was geweest.”

“Iedereen zou dan de standplaats op mogen en dat ook proberen”, vervolgt hij. “Geen normaal mens zou in zo’n losgeslagen markt nog op de taxi willen zitten. Dus dat is met het TTO-systeem in elk geval voorkomen. Bovendien zitten we met Handhaving en Toezicht sinds een half jaar echt goed op één lijn de laatste tijd, en dat helpt enorm.”

Lees ook: Take a Taxi wil harde aanpak Uberchauffeurs in opstapmarkt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “‘Kwaliteit blijft het belangrijkste voor Take a Taxi’”

Ton van Dalfsen|02.08.18|12:09

Ben blij dat TAT het goed voor elkaar heeft met hoogstaand kwaliteit. heb daar grote waardering voor zoals zij vertellen. Alleen de stad raakt een beetje vol van taxi’s Er zou nu voor een bepaalde periode een stop op moeten staan met het aantrekken van nieuwe extra chauffeurs. Zou voor alle TTO organisaties moeten gelden. En daarna met elkaar evalueren. Ook zouden alle TTO organisaties de koppen bij elkaar moeten steken om grote centrale taxistandplaatsen te krijgen.

Tufan Tandet|04.08.18|11:36

TTO= toegelaten taxi oplichters

En Uber? Die mensen werken met kortebroek en …. echte junkies waarom geldt er geen regels voor hun?

‘Kwaliteit blijft het belangrijkste voor Take a Taxi’ | TaxiPro

‘Kwaliteit blijft het belangrijkste voor Take a Taxi’

Het duurde jaren voordat Take a Taxi aan de slag kon als Toegelaten Taxi Organisatie in Amsterdam. Maar het lukte, en TAT manifesteert zich sindsdien als een TTO die echt iets wil doen voor de aangesloten chauffeurs en die inzet op kwaliteit. Ook de verstandhouding met de handhavers is de laatste tijd sterk verbeterd. Maar, zo vindt men bij Take a Taxi: we zijn er nog lang niet. Het TTO-systeem heeft nog veel meer te bieden. “We zullen hoe dan ook als TTO’s meer verantwoordelijkheid moeten nemen.”

In 2013 ontstond het idee om een Toegelaten Taxi Organisatie voor de Amsterdamse opstapmarkt op te richten. De chauffeurs die nodig waren om mee te doen, waren snel gevonden. Ruud Lagerwaard, Jarno Lagerwaard en Resul Tas dachten vervolgens vrij makkelijk een TTO-vergunning te kunnen krijgen. De aanvraag bleek echter een enorme klus te zijn. En die aanvraag werd over een lange periode ook nog eens verschillende keren afgewezen.

“We voelden ons echt tegengewerkt. Soms werden we er gewoon moedeloos van. Ik heb meerdere keren gedacht: ik stop er mee”, zegt Ruud Lagerwaard. “Maar dan slaap je er een nachtje over en ga je er toch weer vol voor. Op een gegeven moment zit er al zo veel werk in, dan wil je het voor elkaar krijgen ook.” Dat lukte uiteindelijk, al was er bijna een gang naar de rechter voor nodig. Op 1 april 2016 kreeg Take a Taxi zijn TTO-vergunning.

Honderd taxichauffeurs

Daarmee waren echter nog niet alle hordes genomen. De meeste chauffeurs die aanvankelijk bij TAT wilden gaan rijden, hadden zich intussen bij één van de andere TTO’s aangesloten. TAT had negen maanden de tijd om aan honderd chauffeurs te komen, de ondergrens om als TTO door te mogen gaan. Op zichzelf was het geen probleem om zoveel mensen te vinden.

“Maar ons uitgangspunt is altijd geweest om kwaliteit te leveren. We laten niet zomaar iedereen toe. In november zaten we op 48 chauffeurs. Eerst kregen we te horen dat dit geen probleem was. Maar een week later was het opeens: jullie moeten honderd aangesloten chauffeurs hebben op 1 januari, anders is het einde verhaal”, vertelt Ruud Lagerwaard.

Jarno Lagerwaard vult aan: “Dus toen hebben we poort maar opengezet om die honderd te halen. Maar veruit de meeste jongens die we toen eigenlijk niet zouden hebben aangenomen, zijn nu perfecte chauffeurs. Die stonden vroeger op sandalen met een oude taxi bij het Centraal Station. Nu rijden ze in een mooie auto, gaan ze netjes gekleed en hebben ze hun eigen klanten. We hebben ze het vertrouwen gegeven en ze hebben ingezien dat je het meeste bereikt als je kwaliteit levert.”

Op de standplaats te vinden

TAT kon vanaf 1 januari 2017 verder en zette een groei in die tot de dag van vandaag duurt. Dat heeft volgens de drie bestuurders van de TTO met een aantal zaken te maken. “Wat ons sterk maakt, is dat wij alledrie zelf rijden en precies weten wat er speelt”, zegt Jarno Lagerwaard. “En als we niet rijden, zijn we vaak op standplaatsen en bij evenementen te vinden. Om dingen in goede banen te leiden, maar ook om te kijken wat er beter kan.”

Een ander punt wordt door Resul Tas aangekaart. “Take a Taxi staat bekend als een TTO die echt iets voor zijn chauffeurs doet. Als wordt waargenomen dat een chauffeur de regels heeft overtreden, mailen we hem niet dat hij geschorst is. We nodigen hem uit en gaan altijd eerst het gesprek aan. Als dan inderdaad blijkt dat ze in de fout zijn gegaan, is ook duidelijk waarom ze worden geschorst. En als een chauffeur zegt dat een melding onterecht is, maken we daar werk van.”

Bruggenbouwer

Terwijl Take a Taxi aan de weg timmerde, bleven de verhoudingen tussen de meeste TTO’s enerzijds en de gemeente anderzijds moeizaam. “Er werd geen beleid gevoerd, maar repressie”, vindt Ruud Lagerwaard. “En daar gingen wij ons als TTO’s steeds meer tegen afzetten. We hadden in heel veel opzichten het idee dat er niet naar ons werd geluisterd. Maar sinds enige tijd hebben we een veel betere relatie met Handhaving en Toezicht. Daar hebben we nu te maken met iemand die een echte bruggenbouwer tussen de gemeente en de TTO’s is. Er wordt echt naar ons geluisterd en als zich problemen voordoen worden die meteen aangepakt.”

Simpele oplossing

Lagerwaard geeft met de nieuwe situatie met de standplaats op het Leidseplein een voorbeeld van de verbeterde verhoudingen. Daar gebeurde het veelvuldig dat een chauffeur toch nog half in de wachtrij voor de standplaats ging staan. Enerzijds een overtreding en een onveilige situatie. Anderzijds voor andere chauffeurs genoeg reden om dan maar aan te sluiten in een rij die daar eigenlijk niet mocht staan. De oplossing van Ruud Lagerwaard was simpel maar effectief.

“Ik kwam met het voorstel om bij de entree naar de standplaats een paar pylonen te zetten. Als de maximale drie taxi’s in de wachtrij staan, zet je de pylonen neer om aan te geven dat niemand er meer bij kan. Andere taxi’s zijn dan gedwongen om door te rijden. Pas als de pylonen weg worden gehaald, mag er weer iemand bij. Dit is voor iedereen duidelijk en het werkt prima. Vroeger zou er waarschijnlijk niets met dit voorstel zijn gedaan, nu wel. En je ziet dat het werkt.”

Boterham verdienen blijft lastig

Intussen is Take a Taxi hard op weg naar de 300 aangesloten chauffeurs. “Dat hadden er ook 500 kunnen zijn, maar we zijn nog steeds kritisch en we weigeren ook nog geregeld chauffeurs. Kwaliteit blijft het belangrijkste”, zegt Tas. Jarno Lagerwaard denkt bovendien dat er, in het algemeen, een soort verzadigingspunt is bereikt in de Amsterdamse taximarkt. “Ik zie steeds meer chauffeurs stoppen. Het blijft lastig om in de opstapmarkt een goede boterham te verdienen. Het totale aantal TTO-chauffeurs neemt niet echt meer toe.”

Dat betekent wat het TAT-bestuur betreft echter niet dat alle problemen zijn opgelost. “Dat zal ook niet gebeuren zo lang er geen beperking van het aantal taxivergunningen komt”, denkt Ruud Lagerwaard. “Want het aantal TTO-chauffeurs groeit weliswaar niet echt meer, maar het neemt ook niet af omdat er nieuwe chauffeurs blijven instromen. En op de groei van Uber en de komst van spelers als ViaVan staat geen rem. De boel raakt verstopt op deze manier, dat gaat een keer fout. Gelukkig hebben we nu met Sharon Dijksma een nieuwe wethouder die goed is ingevoerd en waarvan we meer verwachten dan van haar voorganger Pieter Litjens, want die deed helemaal niets voor de taxibranche.”

Nog niet zoals het moet

Het TTO-systeem is in Amsterdam ooit ingevoerd om de kwaliteit in de opstapmarkt naar een hoger plan te tillen. Het duurde lang voor Take a Taxi mocht meedoen. En hoewel er verbeteringen zijn gerealiseerd, loopt nog niet alles van een leien dakje. De vraag is daarom gerechtvaardigd: vinden de drie bestuursleden van Take a Taxi dat het TTO-systeem goed werkt, of dat het in elk geval die potentie heeft?

“Het werkt nog niet zoals het moet werken. Maar dat komt ook omdat sommige TTO’s zelf meer aan kwaliteitscontrole moeten doen”, vindt Ruud Lagerwaard. “Volgend jaar krijgt dat al meer gestalte. Dan worden de TTO’s zelf verantwoordelijk voor het standplaatsmanagement. We zullen dan een partij inhuren die op elk moment van de dag toezicht houdt op de standplaats. We zullen hoe dan ook als TTO’s meer verantwoordelijkheid moeten nemen, en de handen ineen moeten slaan bij grote evenementen, als we willen dat het systeem echt goed werkt. De TTO’s moeten namelijk ook elkaar vertegenwoordigen, terwijl ze toch hun eigen identiteit behouden.”

Chaos zonder TTO-model

Resul Tas gelooft ook nog steeds in het TTO-model. “De opstapmarkt is verbeterd doordat het TTO-systeem er is gekomen. Maar het kan nog beter worden.” Jarno Lagerwaard is het daar mee eens, en voegt daar aan toe: “De kwaliteit in de opstapmarkt is misschien nog niet aantoonbaar verbeterd. Maar ik weet zeker dat het zonder TTO-model chaos was geweest.”

“Iedereen zou dan de standplaats op mogen en dat ook proberen”, vervolgt hij. “Geen normaal mens zou in zo’n losgeslagen markt nog op de taxi willen zitten. Dus dat is met het TTO-systeem in elk geval voorkomen. Bovendien zitten we met Handhaving en Toezicht sinds een half jaar echt goed op één lijn de laatste tijd, en dat helpt enorm.”

Lees ook: Take a Taxi wil harde aanpak Uberchauffeurs in opstapmarkt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “‘Kwaliteit blijft het belangrijkste voor Take a Taxi’”

Ton van Dalfsen|02.08.18|12:09

Ben blij dat TAT het goed voor elkaar heeft met hoogstaand kwaliteit. heb daar grote waardering voor zoals zij vertellen. Alleen de stad raakt een beetje vol van taxi’s Er zou nu voor een bepaalde periode een stop op moeten staan met het aantrekken van nieuwe extra chauffeurs. Zou voor alle TTO organisaties moeten gelden. En daarna met elkaar evalueren. Ook zouden alle TTO organisaties de koppen bij elkaar moeten steken om grote centrale taxistandplaatsen te krijgen.

Tufan Tandet|04.08.18|11:36

TTO= toegelaten taxi oplichters

En Uber? Die mensen werken met kortebroek en …. echte junkies waarom geldt er geen regels voor hun?