Taxibord station

‘Discussie over kwaliteit opstapmarkt altijd zinvol’

Taxibord station. Bron: TaxiPro (VK)

Lokale taxisectoren vragen geregeld om een verordening om de opstapmarkt te reguleren, maar voor gemeenten vormt de taximarkt vaak een complex dossier. Bovendien ligt er voor de branche zelf ook een belangrijke taak: samen bepalen wat kwalitatief straattaxivervoer nu eigenlijk is. Dat betoogt Alex Mink van het nieuwe GNMI Netwerk Taxi voor gemeenten. Mink zal op Taxi Expo 2018 een workshop verzorgen waarin hij de discussie tussen gemeenten en taxibedrijven op gang hoopt te brengen.

Eerder dit jaar ontmoetten diverse gemeenten en de Rijksoverheid elkaar op een bijeenkomst van het Gemeentelijk Netwerk Mobiliteit en Infrastructuur. Bij die gelegenheid werd gesproken door gemeenten die al met taxiverordeningen werken. Ook kwamen beleid, juridische aspecten en knelpunten in gemeentelijke taximarkten aan bod. Bovendien werd het GNMI Netwerk Taxi in het leven geroepen, waar de partijen met elkaar kunnen bespreken wat de belangrijkste uitdagingen en oplossingen in de opstapmarkt zijn.

Over dat netwerk en de zaken waar het zich mee bezighoudt verzorgt Alex Mink op donderdag 11 oktober een workshop tijdens Taxi Expo 2018 in Houten. “Onze eigen achterban, de gemeenten, vroeg om ondersteuning op het gebied van taxibeleid. En dan met name de straattaxi. Binnen het gehele vervoersdossier is dat een vrij kleine tak van sport, waardoor er vaak niet veel ambtenaren mee bezig zijn en het onderwerp niet altijd snel aan bod komt.”

Belangen van taxiondernemers

“Tegelijk is het een complex onderwerp. Er spelen belangen en wensen van taxiondernemers mee, het hangt samen met openbare orde en veiligheid, er spelen problemen met snorders en klanten laten vaak weten wat ze er van vinden. Dat komt allemaal op het bordje van die gemeenten terecht. Omdat er ook vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat behoefte was om gemeenten te helpen met hun straattaxibeleid, lag het voor de hand eens met elkaar in overleg te gaan.”

De eerste bijeenkomst was bedoeld om de belangrijkste aandachtspunten in kaart te brengen. Dit najaar komt het taxinetwerk voor het eerst als zodanig bij elkaar voor overleg. Gemeenten en ministerie zullen dan verder met elkaar van gedachten wisselen over ervaringen met het lokale taxibeleid en de mogelijkheden tot verbetering. Het GNMI wil helpen om die onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling te versterken. Uiteraard is het ook van belang om het gesprek met de taxibranche te blijven voeren. Dat hoopt Mink onder meer te realiseren met de workshop tijdens Taxi Expo, op donderdag 11 oktober in Houten.

Niet alleen vragen om taxibeleid

“Het is altijd zinvol om een discussie met elkaar te hebben over de kwaliteit van vooral de opstapmarkt. Wat willen we nou eigenlijk als gemeenten en taxibedrijven, en wat verwachten we van elkaar? Betere service, heldere prijsstelling en betere handhaving zijn daar voorbeelden van”, aldus Mink.

Gemeenten mogen met een verordening hun taximarkt reguleren en in veel steden is daar ook vraag naar vanuit de markt. “Maar er is meer nodig dan alleen de gemeente vragen om een beter taxibeleid”, vindt Mink. “Taxibedrijven zullen ook met elkaar moeten bekijken wat ze willen en kunnen doen. Er wordt geregeld gevraagd om een taxiverordening en meer handhaving, maar echte oplossingen zullen door samenwerking tot stand moeten komen.”

“Maar dat is voor gemeenten niet zo makkelijk te realiseren, tenzij er echt een grote opstapmarkt is, vervolgt Mink. “Dat is in veel gemeenten niet zo. Daar is vooral veel vraag naar vervoer op piekmomenten, zoals bij evenementen en op uitgaansavonden. En dat maakt regulering complex. Een betere straattaximarkt vraagt ook om een sector die meer met één mond spreekt en die de urgentie inziet om samen tot meer kwaliteit te komen.”

De sessie over het GNMI Netwerk Taxi maakt onderdeel uit van het workshopprogramma van Taxi Expo 2018. Deelname aan beurs en workshops is gratis voor mensen die werkzaam zijn bij taxibedrijven en overheden, maar vooraf aanmelden is wel gewenst. De komende tijd wordt het workshopprogramma nog verder uitgebreid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “‘Discussie over kwaliteit opstapmarkt altijd zinvol’”

Glenn van Slimming|16.08.18|12:15

Ik vindt dat een mistery gast inschakelen niet terecht is ik noem het onrechtmatig krijgen van informatie de goede chauffeurs lijden hieronder het moet afgelopen zijn met ritten te weigeren dat is uit ten boze heren en dames

Glenn van Slimming|16.08.18|12:33

Het blijkt toch ook weer dat de TTO weer achterhaald is en dat deze helemaal geen effect heeft het kost alleen maar geld en leverd niets op er was toch ook hiervoor een deadline de gemeenten verzinnen máár wat en het levert niets op de zoveelste keer dat zij falen pak commissies aan van Hotels dan zijn we weer een stapje verder tto bull shirt

Rex Urban|16.08.18|13:46

Aantal vergunningen afstemmen op de vraag naar taxi’s zolang er geen beter idee is de taxibranche te verbeteren.
TTO’s, BCT’s , niets heeft gewerkt de laatste 18 jaar.
Landelijke taxivergunningen met daarnaast lokale regelgeving,onduidelijk allemaal.
Je kan nou eenmaal geen service verlenen en regelgeving nakomen met inkomsten uit de Taxi die je bij een ontwikkeling land kan verwachtten.
Dit zou het uitgangspunt discussie moeten zijn.
Kwaliteit kost geld wat je wel moet kunnen verdienen !

Pierre van Aert|16.08.18|17:05

Laat ze maar lekker korte ritten weigeren, wij rijden ze wel. Beter 3 korte ritjes in het uur, dan 1 uur op de standplaats wachten. Wij als loondienstchauffeurs krijgen ons geld toch wel en met 3 ritjes per uur heb je ook 3 x kans op fooi. Soms is die fooi dan meer als het netto uurloon.

Hans de Koning|16.08.18|17:23

Je kunt overleggen tot je een ons weegt, maar ‘de kwaden’ zitten niet bij dat overleg. Die kijken niet verder dan de nootjes die ze vandaag kunnen rapen, en trekt zich er niks van aan als je er wat van zegt.

Voor handhaving moet je dan vervolgens bij de gemeente zijn en die wil er geen budget voor vrijmaken. Dan houdt het snel op…

Hans Bezem|16.08.18|19:15

Weg met keurmerken alleen een chauffeurspas en een taxi moet door heel NL opstappers kunnen laden en ook op een standplaats kunnen staan.Alleen chauffeurs die niet goed hun beroep uitoefenen voor hun einde verhaal en beoordeling alleen onafhankelijk en niet door de tto’s want dat gaat niet goed ivm met corruptie zoals mij dit is overkomen.

‘Discussie over kwaliteit opstapmarkt altijd zinvol’ | TaxiPro
Taxibord station

‘Discussie over kwaliteit opstapmarkt altijd zinvol’

Taxibord station. Bron: TaxiPro (VK)

Lokale taxisectoren vragen geregeld om een verordening om de opstapmarkt te reguleren, maar voor gemeenten vormt de taximarkt vaak een complex dossier. Bovendien ligt er voor de branche zelf ook een belangrijke taak: samen bepalen wat kwalitatief straattaxivervoer nu eigenlijk is. Dat betoogt Alex Mink van het nieuwe GNMI Netwerk Taxi voor gemeenten. Mink zal op Taxi Expo 2018 een workshop verzorgen waarin hij de discussie tussen gemeenten en taxibedrijven op gang hoopt te brengen.

Eerder dit jaar ontmoetten diverse gemeenten en de Rijksoverheid elkaar op een bijeenkomst van het Gemeentelijk Netwerk Mobiliteit en Infrastructuur. Bij die gelegenheid werd gesproken door gemeenten die al met taxiverordeningen werken. Ook kwamen beleid, juridische aspecten en knelpunten in gemeentelijke taximarkten aan bod. Bovendien werd het GNMI Netwerk Taxi in het leven geroepen, waar de partijen met elkaar kunnen bespreken wat de belangrijkste uitdagingen en oplossingen in de opstapmarkt zijn.

Over dat netwerk en de zaken waar het zich mee bezighoudt verzorgt Alex Mink op donderdag 11 oktober een workshop tijdens Taxi Expo 2018 in Houten. “Onze eigen achterban, de gemeenten, vroeg om ondersteuning op het gebied van taxibeleid. En dan met name de straattaxi. Binnen het gehele vervoersdossier is dat een vrij kleine tak van sport, waardoor er vaak niet veel ambtenaren mee bezig zijn en het onderwerp niet altijd snel aan bod komt.”

Belangen van taxiondernemers

“Tegelijk is het een complex onderwerp. Er spelen belangen en wensen van taxiondernemers mee, het hangt samen met openbare orde en veiligheid, er spelen problemen met snorders en klanten laten vaak weten wat ze er van vinden. Dat komt allemaal op het bordje van die gemeenten terecht. Omdat er ook vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat behoefte was om gemeenten te helpen met hun straattaxibeleid, lag het voor de hand eens met elkaar in overleg te gaan.”

De eerste bijeenkomst was bedoeld om de belangrijkste aandachtspunten in kaart te brengen. Dit najaar komt het taxinetwerk voor het eerst als zodanig bij elkaar voor overleg. Gemeenten en ministerie zullen dan verder met elkaar van gedachten wisselen over ervaringen met het lokale taxibeleid en de mogelijkheden tot verbetering. Het GNMI wil helpen om die onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling te versterken. Uiteraard is het ook van belang om het gesprek met de taxibranche te blijven voeren. Dat hoopt Mink onder meer te realiseren met de workshop tijdens Taxi Expo, op donderdag 11 oktober in Houten.

Niet alleen vragen om taxibeleid

“Het is altijd zinvol om een discussie met elkaar te hebben over de kwaliteit van vooral de opstapmarkt. Wat willen we nou eigenlijk als gemeenten en taxibedrijven, en wat verwachten we van elkaar? Betere service, heldere prijsstelling en betere handhaving zijn daar voorbeelden van”, aldus Mink.

Gemeenten mogen met een verordening hun taximarkt reguleren en in veel steden is daar ook vraag naar vanuit de markt. “Maar er is meer nodig dan alleen de gemeente vragen om een beter taxibeleid”, vindt Mink. “Taxibedrijven zullen ook met elkaar moeten bekijken wat ze willen en kunnen doen. Er wordt geregeld gevraagd om een taxiverordening en meer handhaving, maar echte oplossingen zullen door samenwerking tot stand moeten komen.”

“Maar dat is voor gemeenten niet zo makkelijk te realiseren, tenzij er echt een grote opstapmarkt is, vervolgt Mink. “Dat is in veel gemeenten niet zo. Daar is vooral veel vraag naar vervoer op piekmomenten, zoals bij evenementen en op uitgaansavonden. En dat maakt regulering complex. Een betere straattaximarkt vraagt ook om een sector die meer met één mond spreekt en die de urgentie inziet om samen tot meer kwaliteit te komen.”

De sessie over het GNMI Netwerk Taxi maakt onderdeel uit van het workshopprogramma van Taxi Expo 2018. Deelname aan beurs en workshops is gratis voor mensen die werkzaam zijn bij taxibedrijven en overheden, maar vooraf aanmelden is wel gewenst. De komende tijd wordt het workshopprogramma nog verder uitgebreid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “‘Discussie over kwaliteit opstapmarkt altijd zinvol’”

Glenn van Slimming|16.08.18|12:15

Ik vindt dat een mistery gast inschakelen niet terecht is ik noem het onrechtmatig krijgen van informatie de goede chauffeurs lijden hieronder het moet afgelopen zijn met ritten te weigeren dat is uit ten boze heren en dames

Glenn van Slimming|16.08.18|12:33

Het blijkt toch ook weer dat de TTO weer achterhaald is en dat deze helemaal geen effect heeft het kost alleen maar geld en leverd niets op er was toch ook hiervoor een deadline de gemeenten verzinnen máár wat en het levert niets op de zoveelste keer dat zij falen pak commissies aan van Hotels dan zijn we weer een stapje verder tto bull shirt

Rex Urban|16.08.18|13:46

Aantal vergunningen afstemmen op de vraag naar taxi’s zolang er geen beter idee is de taxibranche te verbeteren.
TTO’s, BCT’s , niets heeft gewerkt de laatste 18 jaar.
Landelijke taxivergunningen met daarnaast lokale regelgeving,onduidelijk allemaal.
Je kan nou eenmaal geen service verlenen en regelgeving nakomen met inkomsten uit de Taxi die je bij een ontwikkeling land kan verwachtten.
Dit zou het uitgangspunt discussie moeten zijn.
Kwaliteit kost geld wat je wel moet kunnen verdienen !

Pierre van Aert|16.08.18|17:05

Laat ze maar lekker korte ritten weigeren, wij rijden ze wel. Beter 3 korte ritjes in het uur, dan 1 uur op de standplaats wachten. Wij als loondienstchauffeurs krijgen ons geld toch wel en met 3 ritjes per uur heb je ook 3 x kans op fooi. Soms is die fooi dan meer als het netto uurloon.

Hans de Koning|16.08.18|17:23

Je kunt overleggen tot je een ons weegt, maar ‘de kwaden’ zitten niet bij dat overleg. Die kijken niet verder dan de nootjes die ze vandaag kunnen rapen, en trekt zich er niks van aan als je er wat van zegt.

Voor handhaving moet je dan vervolgens bij de gemeente zijn en die wil er geen budget voor vrijmaken. Dan houdt het snel op…

Hans Bezem|16.08.18|19:15

Weg met keurmerken alleen een chauffeurspas en een taxi moet door heel NL opstappers kunnen laden en ook op een standplaats kunnen staan.Alleen chauffeurs die niet goed hun beroep uitoefenen voor hun einde verhaal en beoordeling alleen onafhankelijk en niet door de tto’s want dat gaat niet goed ivm met corruptie zoals mij dit is overkomen.