Standplaats Rotterdam CS. Foto: Boomerang / Jan Kok

DENK Rotterdam wil lokale coronasteun voor taxichauffeurs

De Rotterdamse fractie van DENK wil graag weten of de gemeente bereid is om taxi-zzp’ers uit de brand te helpen, aanvullend op de landelijke coronasteun, . Zij hebben namelijk hun omzet grotendeels zien verdampen door de coronacrisis. En de landelijke steunmaatregelen volstaan vaak niet. 

DENK pleitte eerder dit jaar al voor een compensatieregeling voor zzp’ers in de Rotterdamse taxisector, maar het college van burgemeester en wethouders zag daar toen niets in. De partij doet nu een nieuwe poging, want voor zover er al herstel was is dat door de tweede golf van de coronapandemie weer tenietgedaan. En zoals Stichting Taxibelangen Nederland recent al aankaartte: de regelingen die er zijn om kleine taxibedrijven en zzp’ers te ondersteunen, voldoen niet altijd. Bovendien komt niet iedereen er voor in aanmerking, bijvoorbeeld omdat niet wordt voldaan aan de criteria voor omzetverlies van de TOZO-regeling.

Regelingen verlengen

Daarom vraagt DENK of B&W van Rotterdam bereid zijn een lokale regeling te treffen voor de taxiondernemers die bij de bestaande regelingen buiten de boot vallen. De partij ziet verder dat taxichauffeurs die wel van de TOZO gebruik kunnen maken, daar geregeld niet genoeg aan hebben om de vaste lasten voor zaken als voertuiglease en verzekering te dekken. Daarom wil DENK graag dat de gemeente Rotterdam er bij het Rijk voor gaat lobbyen dat de TOZO die kosten in alle gevallen dekt.

In andere vragen aan B&W wordt gevraagd om enkele lokale regelingen te verlengen. Dan gaat het om de mogelijkheid voor chauffeurs die bij een TTO zijn aangesloten om hun taxi tijdelijk in een gemeentelijke parkeergarage te stallen terwijl de kentekens van die voertuigen geschorst zijn, alsmede om uitstel van lokale belastingen. En diverse chauffeurs verdienen wat bij door leerlingenvervoer voor Trevvel te rijden, dus DENK zou graag zien dat de gemeente er bij dat vervoerssysteem op aandringt om de zzp’ers zo veel mogelijk werk te geven.

Investering terugverdienen

DENK wil ook dat Rotterdam taxiondernemers gaat helpen om zo goedkoop mogelijk van leasecontracten af te komen. Flink wat chauffeurs hebben immers eind vorig jaar nog een nieuwe auto aangeschaft via zo’n contract vanwege het afschaffen van de BPM-teruggave, maar die investering is nu met geen mogelijkheid  terug te verdienen.

Mocht dat alles niet lukken of baten, dan hoopt de Rotterdamse DENK-fractie dat de gemeente bereid is om taxichauffeurs omscholing richting werk in een andere sector aan te bieden. Zo’n programma is er in Amsterdam al voor taxi-zzp’ers en andere ondernemers en de partij ziet daar voor Rotterdam ook wel brood in.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

2 reacties op “DENK Rotterdam wil lokale coronasteun voor taxichauffeurs”

Taxi Amsterdam|10.11.20|21:08

Doe dat niet alleen in Rotterdam maar landelijk. Zowel de voorwaarden als de Partnertoets Tozo landelijk aanpassen / afschaffen! Dat is nog de enige manier om een grote deel van de zzp’ers in de taxibranche te redden. Anders wordt het vanaf januari 2021 gegarandeerd één grote drama!!!

Jasmijn van der Hell|15.11.20|23:26

Zo’n programma is er in Amsterdam al voor taxi-zzp’ers en andere ondernemers en de partij ziet daar voor Rotterdam ook wel brood in.

Ehm waar in Amsterdam? Website?