Taxi's voor het treinstation in Eindhoven
Raadsvragen

LPF klaar met woekerprijzen in Eindhovense taxiwereld

Taxi's voor het treinstation in Eindhoven. Foto: Shutterstock/BYonkruud

Volgens de Lijst Pim Fortuyn (LPF) lopen de woekerprijzen die sommige taxichauffeurs in Eindhoven tijdens de nachtelijke uren aan passagiers vragen, de spuigaten uit. De lokale partij stelt dat klanten vaak worden bedonderd, waardoor ze soms tot wel drie zoveel geld kwijt zijn als ze ’s nachts gebruik maken van een taxi. 

Volgens de LPF betaalde men voorheen, afhankelijk van de verkeerssituatie, ongeveer 18 á 20 euro per rit met een lopende taximeter. “Tegenwoordig blijft de meter echter uit en worden vooraf al bedragen gevraagd van ongeveer 50 á 60 euro”, zegt LPF-fractievoorzitter Rudy Reker daarover. “Niet akkoord gaan is gewoon weer uitstappen. Ook het omrijden met een werkende taximeter is een bekende truc om de ritprijs op te drijven.”

Handgemeen

Reker stelde daarom een aantal raadsvragen over dit onderwerp aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). In zijn inleiding haalt de LPF’er aan dat passagiers die in de nachtelijke uren gebruik maken van een taxi, vaak alcohol hebben genuttigd. “U als college begrijpt waarschijnlijk deze werkwijze van vooraf woekerprijzen vragen conflicten in de hand werkt, met handgemeen tot gevolg. Dat is iets dat wij willen voorkomen.”

Frank van Dijk, werkzaam bij café Sands aan het Stratumseind in Eindhoven, geeft daar in het Eindhovens Dagblad een treffend voorbeeld van. “Een klant van mij werd door drie man uit de taxi gesleurd. Hij moest voor een rit naar huis 60 euro neertellen. Die chauffeur wilde niet op de meter rijden. Daar was die man het niet mee eens. Zet de meter maar aan, zei hij. Vervolgens werd hij met hulp van twee andere chauffeurs de taxi uit gesleurd.”

Keihard ingrijpen

Volgens de LPF-voorman is deze problematiek slecht voor de goede naam van de stad Eindhoven. Daarom wil Reker dat het college van B&W keihard ingrijpt. “Dat houdt wat mij betreft in: per direct de vergunning intrekken en de auto in beslag nemen”, zegt hij stellig tegenover TaxiPro. “Ik wil niet dat de Eindhovenaren besodemieterd worden.”

De LPF erkent echter dat er geen eenvoudige oplossing voor dit probleem bestaat. “De politie heeft te weinig mensen beschikbaar en de gemeente te weinig boa’s”, zegt Reker daarover. “Daarom moet je van tevoren heel duidelijk maken dat er streng gecontroleerd wordt en als je gepakt wordt, dat het dan gewoon klaar is. Als je dat duidelijk naar buiten communiceert, scheelt dat al een hele hoop.”

Rotte appels

Tot slot doet de LPF-fractievoorzitter een beroep op de eigen verantwoordelijk van iedere taxichauffeur. “Het is voor hen belangrijk dat ze als een betrouwbare groep overkomen. Iedereen die in Eindhoven een taxi wil pakken, moet er vanuit kunnen gaan dat ze daar een eerlijke prijs voor betalen. Helaas zit er altijd een aantal rotte appels tussen. Zij bezoedelen de goede naam van hun eigen beroep. Juist voor die mensen geldt: als je betrapt wordt, ben je onherroepelijk je vergunning kwijt. Als we dat niet doen, wordt het probleem niet opgelost.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “LPF klaar met woekerprijzen in Eindhovense taxiwereld”

Raymond Friederich Eysbach|26.03.23|14:40

Er is maar 1 oplossing : UBER

Taxi Amsterdam|27.03.23|09:39

Dit hebben we te danken aan onze overheid die grote voorstander is van een zogenaamde vrije markt!

Taxi Amsterdam|27.03.23|09:51

En dan hoor ik nu om me heen dat ze het over het gelijk trekken van de taximarkt hebben. Houdt dit dan in dat de prijzen ook hetzelfde zullen zijn bij de bel en opstap/platform markt? Online/platform mag je namelijk wel adverteren dat je bijv voor 1km van punt A naar punt B 50 euro of meer mag rekenen maar op standplaatsen mag dit weer niet.Ik ben benieuwd hoe ze dit willen gaan aanpakken of gaan oplossen.

Peter Vriens|27.03.23|11:39

Vrije markt werkt niet in de Taximarkt, ook niet in het openbaar vervoer, daar wordt aanbesteed.
Het aantal Taxi vergunningen zal afgestemd moeten worden op de vraag, net zoals voor de deregulering 23 jaar geleden.
Er is een landelijke Taxiwet.
Daarnaast mogen gemeente’s ook hun eigen regels loslaten op de taxibranche.
Een rommeltje dus.
Ben benieuwd hoe Eindhoven dit op gaat lossen.
Er is al van alles bedacht, TTO, BCT, enz. Niets heeft gewerkt.
10 bakkers in 1 winkelstraat werkt ook niet.

Stef Bouwhuis|28.03.23|12:37

Uber rekent bij schaarste ’s nacht ook hogere tarieven. Ook niet stabiel of eerlijk.

Uber heeft door een onbeperkte influx van bijverdieners, die van de opbrengst niet 100% kunnen leven, de markt overstroomt. De omzet per uur zijn gedaald. Oplichting is een gevolg.

Misschien alle taxi’s vooraf bestellen en betalen via concurrerende apps. Prijs zichtbaar vóór bestelling.

Can Cihanoglu|30.03.23|14:52

Geijk die rotte appels er tussenuit halen en vergunningen afpakken.
Dat is echter de oplossing!

LPF klaar met woekerprijzen in Eindhovense taxiwereld | TaxiPro
Taxi's voor het treinstation in Eindhoven
Raadsvragen

LPF klaar met woekerprijzen in Eindhovense taxiwereld

Taxi's voor het treinstation in Eindhoven. Foto: Shutterstock/BYonkruud

Volgens de Lijst Pim Fortuyn (LPF) lopen de woekerprijzen die sommige taxichauffeurs in Eindhoven tijdens de nachtelijke uren aan passagiers vragen, de spuigaten uit. De lokale partij stelt dat klanten vaak worden bedonderd, waardoor ze soms tot wel drie zoveel geld kwijt zijn als ze ’s nachts gebruik maken van een taxi. 

Volgens de LPF betaalde men voorheen, afhankelijk van de verkeerssituatie, ongeveer 18 á 20 euro per rit met een lopende taximeter. “Tegenwoordig blijft de meter echter uit en worden vooraf al bedragen gevraagd van ongeveer 50 á 60 euro”, zegt LPF-fractievoorzitter Rudy Reker daarover. “Niet akkoord gaan is gewoon weer uitstappen. Ook het omrijden met een werkende taximeter is een bekende truc om de ritprijs op te drijven.”

Handgemeen

Reker stelde daarom een aantal raadsvragen over dit onderwerp aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). In zijn inleiding haalt de LPF’er aan dat passagiers die in de nachtelijke uren gebruik maken van een taxi, vaak alcohol hebben genuttigd. “U als college begrijpt waarschijnlijk deze werkwijze van vooraf woekerprijzen vragen conflicten in de hand werkt, met handgemeen tot gevolg. Dat is iets dat wij willen voorkomen.”

Frank van Dijk, werkzaam bij café Sands aan het Stratumseind in Eindhoven, geeft daar in het Eindhovens Dagblad een treffend voorbeeld van. “Een klant van mij werd door drie man uit de taxi gesleurd. Hij moest voor een rit naar huis 60 euro neertellen. Die chauffeur wilde niet op de meter rijden. Daar was die man het niet mee eens. Zet de meter maar aan, zei hij. Vervolgens werd hij met hulp van twee andere chauffeurs de taxi uit gesleurd.”

Keihard ingrijpen

Volgens de LPF-voorman is deze problematiek slecht voor de goede naam van de stad Eindhoven. Daarom wil Reker dat het college van B&W keihard ingrijpt. “Dat houdt wat mij betreft in: per direct de vergunning intrekken en de auto in beslag nemen”, zegt hij stellig tegenover TaxiPro. “Ik wil niet dat de Eindhovenaren besodemieterd worden.”

De LPF erkent echter dat er geen eenvoudige oplossing voor dit probleem bestaat. “De politie heeft te weinig mensen beschikbaar en de gemeente te weinig boa’s”, zegt Reker daarover. “Daarom moet je van tevoren heel duidelijk maken dat er streng gecontroleerd wordt en als je gepakt wordt, dat het dan gewoon klaar is. Als je dat duidelijk naar buiten communiceert, scheelt dat al een hele hoop.”

Rotte appels

Tot slot doet de LPF-fractievoorzitter een beroep op de eigen verantwoordelijk van iedere taxichauffeur. “Het is voor hen belangrijk dat ze als een betrouwbare groep overkomen. Iedereen die in Eindhoven een taxi wil pakken, moet er vanuit kunnen gaan dat ze daar een eerlijke prijs voor betalen. Helaas zit er altijd een aantal rotte appels tussen. Zij bezoedelen de goede naam van hun eigen beroep. Juist voor die mensen geldt: als je betrapt wordt, ben je onherroepelijk je vergunning kwijt. Als we dat niet doen, wordt het probleem niet opgelost.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “LPF klaar met woekerprijzen in Eindhovense taxiwereld”

Raymond Friederich Eysbach|26.03.23|14:40

Er is maar 1 oplossing : UBER

Taxi Amsterdam|27.03.23|09:39

Dit hebben we te danken aan onze overheid die grote voorstander is van een zogenaamde vrije markt!

Taxi Amsterdam|27.03.23|09:51

En dan hoor ik nu om me heen dat ze het over het gelijk trekken van de taximarkt hebben. Houdt dit dan in dat de prijzen ook hetzelfde zullen zijn bij de bel en opstap/platform markt? Online/platform mag je namelijk wel adverteren dat je bijv voor 1km van punt A naar punt B 50 euro of meer mag rekenen maar op standplaatsen mag dit weer niet.Ik ben benieuwd hoe ze dit willen gaan aanpakken of gaan oplossen.

Peter Vriens|27.03.23|11:39

Vrije markt werkt niet in de Taximarkt, ook niet in het openbaar vervoer, daar wordt aanbesteed.
Het aantal Taxi vergunningen zal afgestemd moeten worden op de vraag, net zoals voor de deregulering 23 jaar geleden.
Er is een landelijke Taxiwet.
Daarnaast mogen gemeente’s ook hun eigen regels loslaten op de taxibranche.
Een rommeltje dus.
Ben benieuwd hoe Eindhoven dit op gaat lossen.
Er is al van alles bedacht, TTO, BCT, enz. Niets heeft gewerkt.
10 bakkers in 1 winkelstraat werkt ook niet.

Stef Bouwhuis|28.03.23|12:37

Uber rekent bij schaarste ’s nacht ook hogere tarieven. Ook niet stabiel of eerlijk.

Uber heeft door een onbeperkte influx van bijverdieners, die van de opbrengst niet 100% kunnen leven, de markt overstroomt. De omzet per uur zijn gedaald. Oplichting is een gevolg.

Misschien alle taxi’s vooraf bestellen en betalen via concurrerende apps. Prijs zichtbaar vóór bestelling.

Can Cihanoglu|30.03.23|14:52

Geijk die rotte appels er tussenuit halen en vergunningen afpakken.
Dat is echter de oplossing!