Nachtvervoer

Gemeente Schiedam kan niks doen aan ‘schandalig’ hoge taxiprijzen

ANP - Taximeter
Schiedam geeft aan niks te kunnen doen aan de hoge tarieven die taxichauffeurs soms vragen aan passagiers. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Rob Huibers

De gemeente Schiedam kan niks doen aan de soms “schandalig hoge prijzen” die taxichauffeurs vragen aan mensen die na het stappen veilig naar huis willen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders (B&W) laten weten in beantwoording op schriftelijke vragen, die door Lokaal Onafhankelijk Schiedam (LOS) zijn gesteld. 

Volgens de lokale politieke partij vragen taxichauffeurs, net als in Rotterdam, soms “schandalig hoge prijzen” aan mensen die na het stappen op een veilige manier huiswaarts willen keren. “Veel jongeren, maar ook de wat oudere stappers, klagen over de enorme prijzen”, zegt LOS daarover. “Waar dit voor onze eigen horeca wellicht gunstig is, is dit voor Schiedammers die graag uitgaan in Rotterdam natuurlijk geen fijne ontwikkeling. Sterker nog: het zal veel jongeren weerhouden om überhaupt uit te gaan en dat is natuurlijk geen goede zaak”, zo stelt de partij.

Geen gemeentelijke taak

Lokaal Onafhankelijk Schiedam wilde dan ook van het college weten of ze bekend is met de hoge tarieven die soms door chauffeurs worden gehanteerd tijdens de nachtelijke uren. “Nee, het is ons niet bekend welke prijzen taxichauffeurs hanteren”, zegt het college van B&W daarover in haar beantwoording. Het gemeentebestuur zegt daarbij tevens het niet als een gemeentelijke taak te zien om dit te inventariseren.

Daarnaast geeft het Schiedamse college aan dat taxivervoer onder de regulering van de Wet Personenvervoer valt. “De maximumtarieven voor ritten van straattaxi’s worden via de taxameter bepaald via de Ministeriële Regeling ‘maximumtarief en bekendmaking tarieven taxivervoer’. Uitzondering hierop zijn de ritten waarvoor vooraf vaste prijsafspraken zijn gemaakt tussen chauffeur en de klant. Hiervoor gelden geen maximumtarieven en dus kunnen deze prijzen hoger liggen dan de maximale bemeterde ritprijs. Veel taxichauffeurs kiezen voor deze optie waarmee de tarieven voor deze ritten grotendeels door de markt en niet door de wet worden bepaald.”

Tot slot geeft het college aan niks te kunnen doen om het beleid ten aanzien van de tarifering te verscherpen of verruimen. “Het college ziet geen mogelijkheden. De taximarkt is een markt met wettelijk gereguleerde toegang en tariefstelling. Gemeenten hebben geen mogelijkheid om in te grijpen op de tarieven en tariefstelling binnen de opstapmarkt van het taxivervoer.”

BOB-bus

Tijdens de coronaperiode is er gestopt met het laten rijden van de BOB-bussen en de nachtmetro. Volgens LOS hebben het verdwijnen van dergelijke vervoersdiensten eraan bijgedragen dat jongeren momenteel min of meer gedwongen worden om een taxi te pakken. “Door het verdwijnen van deze voorzieningen zijn veel jongeren afhankelijk van de taxi. Dat betekent ook dat de taxi hun eigen prijzen kan bepalen. Zij zijn immers het laatst overgebleven alternatief”, zo stelt de partij.

Volgens het college klopt dat echter niet helemaal. “De nachtmetro/weekendmetro rijdt inmiddels weer. De BOB-bus rijdt nog niet, vooral door ziekteverzuim en personeelstekort binnen de RET. De prioriteit ligt op dit moment bij het voldoende en betrouwbaar aanbieden van busvervoer overdag. Daar zijn alle chauffeurs voor nodig. Zij zijn hiermee nog onvoldoende beschikbaar voor het rijden van nachtvervoer”, zo besluit het college.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Gemeente Schiedam kan niks doen aan ‘schandalig’ hoge taxiprijzen”

Richard De Bruin|14.02.23|23:48

Ja heel erg fout, Maken ze in de gemeente Schiedam zich eigen ook druk om de tarieven die dat ene platform in rekening brengt? Het platform die gedoogd wordt door de overheid en 2x of 3x de prijs verdubbelen als ze zelf bepalen als het druk is? Of dubbel tarief rekent als je tijdens de rit een extra adres toevoegd en dus boven het maximum tarief komt!

Wilco morgen|19.02.23|14:45

is er niks mis mee… in nijmegen tijdens vierdaagse gaat hotels prijzen ook door het dak,soms betaal je 5keer meer!!!

Pim Haas|19.02.23|15:59

Wilco!! Hotels zijn machtig!!! Een taxichauffeur is pispaal van maatschappij!!!🙄

Gemeente Schiedam kan niks doen aan ‘schandalig’ hoge taxiprijzen | TaxiPro
Nachtvervoer

Gemeente Schiedam kan niks doen aan ‘schandalig’ hoge taxiprijzen

ANP - Taximeter
Schiedam geeft aan niks te kunnen doen aan de hoge tarieven die taxichauffeurs soms vragen aan passagiers. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Rob Huibers

De gemeente Schiedam kan niks doen aan de soms “schandalig hoge prijzen” die taxichauffeurs vragen aan mensen die na het stappen veilig naar huis willen. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders (B&W) laten weten in beantwoording op schriftelijke vragen, die door Lokaal Onafhankelijk Schiedam (LOS) zijn gesteld. 

Volgens de lokale politieke partij vragen taxichauffeurs, net als in Rotterdam, soms “schandalig hoge prijzen” aan mensen die na het stappen op een veilige manier huiswaarts willen keren. “Veel jongeren, maar ook de wat oudere stappers, klagen over de enorme prijzen”, zegt LOS daarover. “Waar dit voor onze eigen horeca wellicht gunstig is, is dit voor Schiedammers die graag uitgaan in Rotterdam natuurlijk geen fijne ontwikkeling. Sterker nog: het zal veel jongeren weerhouden om überhaupt uit te gaan en dat is natuurlijk geen goede zaak”, zo stelt de partij.

Geen gemeentelijke taak

Lokaal Onafhankelijk Schiedam wilde dan ook van het college weten of ze bekend is met de hoge tarieven die soms door chauffeurs worden gehanteerd tijdens de nachtelijke uren. “Nee, het is ons niet bekend welke prijzen taxichauffeurs hanteren”, zegt het college van B&W daarover in haar beantwoording. Het gemeentebestuur zegt daarbij tevens het niet als een gemeentelijke taak te zien om dit te inventariseren.

Daarnaast geeft het Schiedamse college aan dat taxivervoer onder de regulering van de Wet Personenvervoer valt. “De maximumtarieven voor ritten van straattaxi’s worden via de taxameter bepaald via de Ministeriële Regeling ‘maximumtarief en bekendmaking tarieven taxivervoer’. Uitzondering hierop zijn de ritten waarvoor vooraf vaste prijsafspraken zijn gemaakt tussen chauffeur en de klant. Hiervoor gelden geen maximumtarieven en dus kunnen deze prijzen hoger liggen dan de maximale bemeterde ritprijs. Veel taxichauffeurs kiezen voor deze optie waarmee de tarieven voor deze ritten grotendeels door de markt en niet door de wet worden bepaald.”

Tot slot geeft het college aan niks te kunnen doen om het beleid ten aanzien van de tarifering te verscherpen of verruimen. “Het college ziet geen mogelijkheden. De taximarkt is een markt met wettelijk gereguleerde toegang en tariefstelling. Gemeenten hebben geen mogelijkheid om in te grijpen op de tarieven en tariefstelling binnen de opstapmarkt van het taxivervoer.”

BOB-bus

Tijdens de coronaperiode is er gestopt met het laten rijden van de BOB-bussen en de nachtmetro. Volgens LOS hebben het verdwijnen van dergelijke vervoersdiensten eraan bijgedragen dat jongeren momenteel min of meer gedwongen worden om een taxi te pakken. “Door het verdwijnen van deze voorzieningen zijn veel jongeren afhankelijk van de taxi. Dat betekent ook dat de taxi hun eigen prijzen kan bepalen. Zij zijn immers het laatst overgebleven alternatief”, zo stelt de partij.

Volgens het college klopt dat echter niet helemaal. “De nachtmetro/weekendmetro rijdt inmiddels weer. De BOB-bus rijdt nog niet, vooral door ziekteverzuim en personeelstekort binnen de RET. De prioriteit ligt op dit moment bij het voldoende en betrouwbaar aanbieden van busvervoer overdag. Daar zijn alle chauffeurs voor nodig. Zij zijn hiermee nog onvoldoende beschikbaar voor het rijden van nachtvervoer”, zo besluit het college.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Gemeente Schiedam kan niks doen aan ‘schandalig’ hoge taxiprijzen”

Richard De Bruin|14.02.23|23:48

Ja heel erg fout, Maken ze in de gemeente Schiedam zich eigen ook druk om de tarieven die dat ene platform in rekening brengt? Het platform die gedoogd wordt door de overheid en 2x of 3x de prijs verdubbelen als ze zelf bepalen als het druk is? Of dubbel tarief rekent als je tijdens de rit een extra adres toevoegd en dus boven het maximum tarief komt!

Wilco morgen|19.02.23|14:45

is er niks mis mee… in nijmegen tijdens vierdaagse gaat hotels prijzen ook door het dak,soms betaal je 5keer meer!!!

Pim Haas|19.02.23|15:59

Wilco!! Hotels zijn machtig!!! Een taxichauffeur is pispaal van maatschappij!!!🙄