FNV schrijft brief aan Uber-baas Khosrowshahi: ‘Chauffeurs onrechtmatig deactiveren is onaanvaardbaar’
Brahim Ben Ali, de vertegenwoordiger van de Franse chauffeursorganisatie INV, is vorige week donderdag naar San Francisco afgereisd om daar te spreken met Dara Khosrowshahi, de hoogste baas van Uber. De INV-vertegenwoordiger had meerdere brieven bij zich, waaronder een van FNV, waarin de vakbond haar ongenoegen uit over de bedrijfsvoering van Uber in Nederland.
Het eerste punt waar FNV over valt is het onrechtmatig deactiveren van taxichauffeurs op de Uber-app. Volgens de vakbond komt het deactiveren van chauffeurs regelmatig voor, zeker als ze deelnemen aan protestacties. “Dit is onaanvaardbaar”, schrijft FNV in de brief. “Wij zullen dergelijke kwesties blijven aankaarten en, indien nodig, Uber voor de rechter slepen.”
Toch heeft dat laatste niet de voorkeur van FNV. De vakbond hoopt dat Uber haar verantwoordelijkheid neemt en deze kwestie zelf aankaart bij de Nederlandse tak van het van origine Amerikaanse taxiplatform. “Dit is niet hoe een groot multimodaal bedrijf haar chauffeurs zou moeten behandelen.”
Stabiel inkomen
Daarnaast is FNV van mening dat Uber zich aan de geldende taxi-cao moet houden. Het bieden van een stabiel inkomen is een essentiële voorwaarde om een fatsoenlijke werkgever te zijn, zo schrijft de vakbond. “Dit betekent dat Uber zich in ieder geval aan de taxi-cao moet houden.” Nog liever ziet de vakbond een minimumloon van zestien euro na aftrek van alle autogerelateerde en operationele kosten. Tot slot willen de chauffeurs door Uber als volwaardige gesprekspartners worden gezien. Ze willen vragen kunnen stellen en antwoorden ontvangen van echte mensen.
Amrit Sewgobind, vakbondsbestuurder van FNV Platformwerk, spreekt de hoop uit dat de brief impact heeft. “Uber is in verschillende Europese landen actief, maar we krijgen de indruk dat veel vanuit de Verenigde Staten wordt opgedragen. Met deze brief proberen we bepaalde punten bij de Amerikaanse afdeling onder de aandacht te brengen.” FNV hoopt dat er daardoor een gesprek ontstaat tussen de Amerikaanse en Nederlandse afdeling van Uber. “Khosrowshahi lijkt meer vatbaar te zijn voor signalen uit de praktijk en vervolgens bereid te zijn dingen aan te passen. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren moeten we nog zien”, besluit Sewgobind.
Lees ook:
Weer een onzin verhaal van de vakbond FNV ,94 procent van de taxiondernemers willen niet in loondienst bij Uber.
Taxi cao in Nederland betekent minimumloon daar zegt de vakbond FNV niks van.
En als je wordt geblokkeerd door Uber,ga je vrolijk door met de bolt of je vaste klanten of van de taxistandplaats daarvoor zijn we eigen taxi ondernemers.
En in Nederland is het al een levenswijze om als eigenbaas taxi te rijden sinds 1999.
FNV stop manipulatie aub