Taxicentrale Amsterdam (TCA)
cao-onderhandelingen

Werkgevers en vakbonden naderen elkaar qua loonbod, maar nog geen definitief akkoord

Taxi van de Taxicentrale Amsterdam. Foto: TCA

De werkgevers hebben een nieuw loonbod op tafel gelegd, die voor een deel tegemoetkomt aan de wens van de vakbonden. Dat is de uitkomst van de meest recente onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi, die afgelopen vrijdag plaatsvonden. Volgens CNV moeten echter nog heel wat plooien worden gladgestreken wil er daadwerkelijk een akkoord komen.

“Het waren pittige gesprekken”, zegt CNV-onderhandelaar Rick Pellis over de onderhandelingsronde van afgelopen vrijdag. “Maar ten opzichte van de vorige keer hebben we wel de nodige stappen met elkaar kunnen zetten. We merken dat werkgevers zien dat er iets moet gebeuren op het gebied van loon en koopkracht. Dat is fijn.”

Loontijd te lang

De belangrijkste eis die op tafel ligt, is volgens de vakbonden een minimumloon van veertien euro. “Er ligt nu een prima loonbod, alleen de loontijd is veel te lang. De werkgevers stellen nu een loontijd van twee jaar voor met, vanaf 1 januari 2023, een loonsverhoging van 8 procent en het jaar erop een loonsverhoging van 3 procent. Dat is 11 procent in totaal. Wij willen eigenlijk hetzelfde, maar dan met een looptijd van vijftien maanden. Daar lopen de onderhandelingen nu nog op vast.”

Daarnaast is volgens Pellis de kwestie van de beloning voor gewerkte uren nog altijd een heikel thema. Vakbonden en werkgevers komen omtrent dit onderwerp nog niet nader tot elkaar. “Taxichauffeurs hebben dagelijks te maken met heel wat onderbrekingen. De werkgevers hebben daar een maximering van 12,5 procent per dag op gezet. Dat komt neer op ongeveer een uur per dag. Daar wordt weleens misbruik van gemaakt. Werkgevers houden die 12,5 procent af, ook als chauffeurs op een dag slechts een halfuur pauze hebben gehad. Daar is veel onvrede over. De werkgevers willen echter terug naar de oude regeling. Wij zien dat als een verslechtering.”

Gemengd gevoel

De CNV-onderhandelaar denkt dan ook dat een definitief akkoord over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi nog altijd ver weg is. “Ik heb er een gemengd gevoel over. Het loonbod van de werkgevers gaat eindelijk richting die veertien euro, maar de verloning van tijd vormt nu het grootste pijnpunt. Daar is nog steeds geen oplossing voor. Zoals het er nu naar uitziet zullen de onderhandelingen vastlopen. Ik schat in dat het bod, zoals dat nu op tafel ligt, er niet doorheen zal komen”, besluit Pellis.

Op vrijdag 14 oktober worden de onderhandelingen over een nieuwe cao weer hervat.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Werkgevers en vakbonden naderen elkaar qua loonbod, maar nog geen definitief akkoord”

Marco Bauwens|11.10.22|13:28

Als we terug gaan naar de oude regeling, ga ik stoppen met taxi rijden, ik ga geen 12 uur beschikbaar meer zijn terwijl ik dan 7uur betaald krijg, omdat ik maar 7 uur gereden zou hebben (dus 5 uur stand-by staan). Sinds dit jaar zie ik ineens dat ik meer rijdende uren maak. Dat zie ik ook op mijn loonstrook (+300). Vroeger stuurde ze mij geregeld naar huis omdat ik dicht bij het werk woon, chauffeurs die verder wonen laten ze rijden omdat de aanrijtijd telang is om naar huis te sturen.

Stevie W|11.10.22|15:56

@Marco Bauwens Je hebt volkomen gelijk, het is ook niet gek dat chauffeurs wat anders gaan doen. De meeste overheden en opdrachtgevers hebben ook boter op het hoofd, ze willen zo goedkoop mogelijk taxivervoer, een sociale paragraaf is niet aan de orde bij ze.

Pascal T|11.10.22|17:04

@Marco Als ik dit soort reacties lees vraag ik me altijd af: Waarom ga/ging je dan niet bij een ander bedrijf rijden?
Genoeg taxibedrijven die niet op deze manier met hun mensen omgaan. Ook niet toen de regeling nog was zoals het vorig jaar was.

Jesuo Iesus|13.10.22|06:20

Wat betekent dit voor de praktijk bij veel grotere bedrijven van het addendum waarbij grotere arbeidscontracten op papier via een addendum worden teruggezet naar 28u zodat het dienstblokkensysteem geen struikelblok meer is? Bij grotere arbeidscontracten moet nu de tijd tussen diensten minimaal 2 uur zijn.

Peter Ressing|13.10.22|13:12

@Jesuo Lesus ik denk dat heel veel mensen maar wat graag 28 uur zouden willen werken!

Jesuo Iesus|16.10.22|23:31

@Peter Ressing Nou en? Dan doe je dat toch? Jij bent degene die bepaalt hoeveel die werkt en dat vastlegt in je contract. Dat is voor de werkgever maar ook voor de werknemer.

Jesuo Iesus|16.10.22|23:32

@Peter Ressing Nou en? Dan doe je dat toch? Jij bent degene die bepaalt hoeveel die werkt en dat vastlegt in je contract. Dat is voor de werkgever maar ook voor de werknemer.

Maar daar hebben we het hier toch helemaal niet over?

Werkgevers en vakbonden naderen elkaar qua loonbod, maar nog geen definitief akkoord | TaxiPro