FNV: Nieuwe stakingen leerlingen- en zorgvervoer
Het cao-overleg over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi dat gisteren hervat werd na een landelijke staking vrijdag, is mislukt. Dat stelt FNV. Leden van de vakbond in de sector hebben daarop besloten de stakingsacties voort te zetten. Volgende week woensdag (30 november) wordt er 24 uur gestaakt.
“In deze sector, met veel kwetsbare passagiers, kiezen we er voor ruim op tijd de staking aan te kondigen. Dan heeft iedereen voldoende tijd om zich er op voor te bereiden”, zo laat FNV-bestuurder Meindert Gorter weten. Volgens hem staken de chauffeurs liever niet. “Maar dat ze het toch doen, zegt iets over de noodzaak.”
Staking bij drie grootste taxibedrijven
Volgens FNV wordt er volgende week woensdag in ieder geval gestaakt bij de drie grootste taxibedrijven, namelijk Connexxion, Munckhof en Noot. Volgens de vakbond komen daar zelfs nog andere bedrijven uit het hele land bij. “Wij hopen dat werkgevers van de gelegenheid gebruik maken om voor woensdag alsnog met een verbetering te komen op het doorbetalen bij ziekte en met betere controles op de loonberekening”, aldus Gorter.
Vorige week vrijdag vonden de eerste stakingen in het zorg- en leerlingenvervoer plaats. Na die stakingen nodigden de werkgevers de vakbonden uit om opnieuw over de nieuwe cao te praten. “Wij zijn daar hoopvol op in gegaan”, legt Meindert Gorter uit. “Gisteren was echter zeer teleurstellend. Eigenlijk werd het nieuwe bod alleen maar erger. Terwijl de eisen van de chauffeurs heel normaal zijn. Ze willen een loon waarmee ze boodschappen en rekeningen kunnen betalen, controleerbare roosters en werkuren en ze willen 100 procent doorbetaald worden als ze ziek zijn en geen wachtdagen meer.”
CNV voert voorlopig geen actie
De andere vakbond, CNV Vakmensen, heeft een andere mening omtrent dit thema. Zij spreken namelijk over een ‘verbeterd eindbod’. “Het gaat om belangrijke verbeteringen, zoals een hoger loon, een betere regeling bij ziekte en een eerlijkere pauzeregeling”, zegt CNV-onderhandelaar Rick Pellis daarover. “Door de looptijd van de cao te verkorten naar anderhalf jaar, pakt de loonsverhoging voor de werknemers nu feitelijk beter uit”, aldus de vakbond.
“Daarnaast gaat bij de eerste ziekmelding van het jaar gaat nu de wachtdag vervallen. Voor onze leden is dat een belangrijk punt geweest, omdat er een verkeerde prikkel van uit gaat”, legt Pellis verder uit. “Mensen werken nu door terwijl ze ziek zijn, omdat ze anders salaris mislopen. We zijn blij dat in ieder geval die eerste wachtdag verdwijnt.”
Daarom heeft CNV besloten eventuele acties voorlopig op te schorten. Volgens de vakbond zijn de leden nu eerst aan zet. “We gaan dit nieuwe eindbod nu eerst voorleggen aan onze leden. Tot die tijd gaan wij in ieder geval geen acties organiseren.” CNV-leden hebben tot 29 november de tijd om te stemmen.
Werkgeversorganisatie KNV Zorgvervoer en Taxi heeft aan ANP laten weten niet te willen reageren op de aankondiging van FNV.
Lees ook:
Groot gelijk om nu door te zetten. Die belachelijke ziektekostenregeling moet echt veranderen.
Gelukkig is dit ultieme bod van de werkgevers niet zo slecht als de FNV zijn leden probeert wijs te maken. Vandaar dat de CNV niet meedoet aan de staking. Kennelijk is de FNV uit op een staking en/of meer leden. Gelukkig zijn er niet veel lid van de FNV, dus ik wens ze veel succes met hun “staking”.
Overleg doe je met meer partijen en het doel is om in goed overleg een middenweg te vinden, die voor alle partijen aanvaardbaar is. Het FNV eist en duldt geen tegenspraak op straffe van een staking. Ze weten dat de schade daarvan hoog is, terwijl het totaal onredelijk is na dit nieuwe bod van de werkgevers. Ik denk dat ze het gewoon een kille ledenwerf actie is.
Precies Stef, de FNV speelt een vies spelletje. Slechts een klein deel van het kleine aantal chauffeurs dat lid is bepaalt de koers. En een ultiem voorstel van de werkgevers wordt niet eerlijk voorgelegd aan de leden en men stelt onredelijke eisen.
Deze 2 heren hebben een soort zelfvernietigingsdrang lijkt me. Mensen zijn rare wezens.
Ik stel voor dat werkgevers en werknemers samenwerken tegen de overheid en verzekeraars vanwege hun lage vergoedingen voor service.
Dan pas kan er gepraat worden over arbeidsvoorwaarden.
De overheden zullen eerlijke prijzen moeten betalen voor deze dienstverlening zodat taxibedrijven er wat aan verdienen en de chauffeurs normaal behandeld kunnen worden, net zoals andere werknemers.
Vervolg: nu moet ik er wel bij zeggen dat de werkgevers transparant moeten zijn tegen hun personeel. Dat is nu veelal niet het geval.Vertel wat je krijgt voor bepaalde ritten en of dat genoeg is. Zo niet,de eerste de beste keer het contract opzeggen en laat een andere zelfdestructief bedrijf het maar overnemen. Verder blijf ik erbij dat de ouders het vervoer van hun kroost zelf moeten regelen om situaties als deze te voorkomen. Altijd beter!
Laat de Fnv maar eens stoppen met schreeuwen dat er gestaakt gaat worden bij bepaalde bedrijven! Nog geen 20% is lid van de vakbond en daarvan gaan er een aantal niet staken die lid zijn van de Cnv.
Dit rond schreeuwen dat er gestaakt gaat worden veroorzaakt alleen maar onrust bij de doelgroepen waar het vervoer voor bestemd is. En dat kan toch niet de bedoeling zijn??