Ann Rens
Interview

HR-coach Ann Rens: ‘Bevraag tijdig je chauffeurs over wat ze willen en belangrijk vinden’

HR-coach Han Rens. Foto: Ann Rens

Taxichauffeurs aanwerven en aan boord houden is een hele opgave. Het laatste wat je dan wil is dat de taxichauffeur een burn-out oploopt. Hoe kan je dat voorkomen? We praten met Ann Rens van het Belgische HR-partner en loopbaancentrum POP Consult & Coaching. Zij geeft onder meer HR advies en loopbaanbegeleiding aan midden- en kleinbedrijven. 

Hoe kunnen taxibedrijven nieuwe taxichauffeurs aanwerven?

“Veel werkgevers hebben moeite om personeel te vinden. Ook voor taxichauffeurs staan er heel wat vacatures open. Veel hangt af van hoe je als werkgever communiceert. Plaats je bedrijf zelf in de picture met wat je mensen te bieden hebt. Kom daar mee naar buiten. Veel midden- en kleinbedrijven dragen zorg voor hun mensen en bieden heel wat extra’s, maar komen daar te weinig mee naar buiten. Wat heel goed werkt om kandidaten aan te trekken, is een filmpje maken over je organisatie en zo laten zien aan geïnteresseerde kandidaten wat de baan inhoudt. Deel zo’n filmpje via je website of social media, maar zeker ook laten delen door de mensen die al bij je werken.”

Hoe komt het dat werknemers niet tevreden zijn met hun baan? Wat kan je daar als werkgever aan doen?

“De beste tip die ik kan geven: bevraag je medewerkers. Vorig jaar begeleidde ik een bedrijf. Dat bedrijf had veel voordelen aan hun werknemers gegeven, zoals hospitalisatieverzekering, groepsverzekering en maaltijdcheques. Zo goed als alle meest voorkomende voordelen dus. Toch waren de werknemers niet tevreden. We hebben toen een bevraging gedaan. Wat bleek? De werknemers hadden maar twintig wettelijke verlofdagen en hadden meer interesse in bijkomende vakantiedagen dan in een bijkomend geldelijk voordeel. Bevraag dus eerst wat je mensen willen voordat je een bepaald voordeel aanbiedt. En als je een voordeel geeft, laat dan goed weten aan je medewerkers wat het inhoudt. Heel wat medewerkers weten te weinig wat hun groepsverzekering allemaal inhoudt, bijvoorbeeld.”

Wat kan je doen om burn-out bij taxichauffeurs te voorkomen?

“Taxibedrijven werken in een heel specifieke context met heel wat belastende factoren. Ik denk dan aan: lange werkdagen, werken in shiften, omgaan met agressieve klanten, tijdsdruk, fysieke belasting door het vele zitten en uiteraard constant deelnemen in het verkeer. Ergonomie en uurroosters zijn zeker een aandachtspunt. Afwisselende shiften raken aan het slaapritme van mensen. Je kan die uurroosters als werkgever uiteraard niet skippen. Maar, wees er als taxibedrijf transparant over en zorg voor een duidelijke communiceer. Het is belangrijk om starters een realistisch beeld van de baan voor te houden.”

“Maar, wat voor de ene medewerker als een belastende factor wordt ervaren, kan voor de andere weer positief zijn. Dus voordat je als werkgever bepaalde acties onderneemt, is het ook weer belangrijk je medewerkers te bevragen. Zelf krijg ik bijvoorbeeld stress om in Brussel rond te rijden met mijn wagen, maar de keren dat ik in Brussel een taxi neem, valt me meteen de rust op van de taxichauffeurs. Als ik een praatje met hen maak, dan benoemen zij vooral de vrijheid in hun job en de fijne klantencontacten als pluspunten. De laatste taxichauffeur waar ik mee sprak, gaf aan dat zijn werk het moeilijk maakt er een gezonde levensstijl op na te houden: zijn (zittende) beroep en werkritme maakt dat hij eerder kiest voor een snelle snack en ongezonde tussendoortjes. Proberen als werkgever ook hier acties aan te koppelen, zal zeker de vitaliteit van je mensen ten goede komen.”

Hoe kan je taxichauffeurs beter wapenen tegen agressieve klanten?

“Probeer je chauffeurs daarin te begeleiden. Organiseer bijvoorbeeld cursussen om je personeel te laten weten hoe ze met agressieve klanten moeten omgaan. Een opleiding in hoe omgaan met klanten in al zijn aspecten versterkt zowel beginnende als meer ervaren chauffeurs. Klantencontacten verlopen jammer genoeg niet altijd zo vlot en vanzelfsprekend als verwacht. Wanneer je chauffeurs voldoende zelfverzekerd zijn in klantencontacten, neemt dit een deel van hun werkstress weg. Ook zelfstandige taxichauffeurs raad ik aan om daar begeleiding in te zoeken, om zich daar beter tegen te wapenen. Je kan een cursus assertiviteit of hoe omgaan met agressieve klanten volgen.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lees hier het volledige artikel.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

1 reactie op “HR-coach Ann Rens: ‘Bevraag tijdig je chauffeurs over wat ze willen en belangrijk vinden’”

Stef Bouwhuis|01.12.22|16:42

Mijns inziens is een gebroken dienst met werkpieken in de ochtend en middag ongunstig voor het geluksgevoel van werknemers. Ik stel voor om strategische samenwerkingen aan te gaan, waarbij een taxi chauffeur die bijvoorbeeld vanaf 07:00 rijdt, niet met een urenlange onderbreking midden in de dag ’s avonds nog een gebroken dienst moet rijden. De beste keuze lijkt het om bijvoorbeeld tussen 07:00 en 10:00 de ochtendpiek te rijden en vervolgens 5 werkuren bij een andere werkgever of project.

HR-coach Ann Rens: ‘Bevraag tijdig je chauffeurs over wat ze willen en belangrijk vinden’ | TaxiPro
Ann Rens
Interview

HR-coach Ann Rens: ‘Bevraag tijdig je chauffeurs over wat ze willen en belangrijk vinden’

HR-coach Han Rens. Foto: Ann Rens

Taxichauffeurs aanwerven en aan boord houden is een hele opgave. Het laatste wat je dan wil is dat de taxichauffeur een burn-out oploopt. Hoe kan je dat voorkomen? We praten met Ann Rens van het Belgische HR-partner en loopbaancentrum POP Consult & Coaching. Zij geeft onder meer HR advies en loopbaanbegeleiding aan midden- en kleinbedrijven. 

Hoe kunnen taxibedrijven nieuwe taxichauffeurs aanwerven?

“Veel werkgevers hebben moeite om personeel te vinden. Ook voor taxichauffeurs staan er heel wat vacatures open. Veel hangt af van hoe je als werkgever communiceert. Plaats je bedrijf zelf in de picture met wat je mensen te bieden hebt. Kom daar mee naar buiten. Veel midden- en kleinbedrijven dragen zorg voor hun mensen en bieden heel wat extra’s, maar komen daar te weinig mee naar buiten. Wat heel goed werkt om kandidaten aan te trekken, is een filmpje maken over je organisatie en zo laten zien aan geïnteresseerde kandidaten wat de baan inhoudt. Deel zo’n filmpje via je website of social media, maar zeker ook laten delen door de mensen die al bij je werken.”

Hoe komt het dat werknemers niet tevreden zijn met hun baan? Wat kan je daar als werkgever aan doen?

“De beste tip die ik kan geven: bevraag je medewerkers. Vorig jaar begeleidde ik een bedrijf. Dat bedrijf had veel voordelen aan hun werknemers gegeven, zoals hospitalisatieverzekering, groepsverzekering en maaltijdcheques. Zo goed als alle meest voorkomende voordelen dus. Toch waren de werknemers niet tevreden. We hebben toen een bevraging gedaan. Wat bleek? De werknemers hadden maar twintig wettelijke verlofdagen en hadden meer interesse in bijkomende vakantiedagen dan in een bijkomend geldelijk voordeel. Bevraag dus eerst wat je mensen willen voordat je een bepaald voordeel aanbiedt. En als je een voordeel geeft, laat dan goed weten aan je medewerkers wat het inhoudt. Heel wat medewerkers weten te weinig wat hun groepsverzekering allemaal inhoudt, bijvoorbeeld.”

Wat kan je doen om burn-out bij taxichauffeurs te voorkomen?

“Taxibedrijven werken in een heel specifieke context met heel wat belastende factoren. Ik denk dan aan: lange werkdagen, werken in shiften, omgaan met agressieve klanten, tijdsdruk, fysieke belasting door het vele zitten en uiteraard constant deelnemen in het verkeer. Ergonomie en uurroosters zijn zeker een aandachtspunt. Afwisselende shiften raken aan het slaapritme van mensen. Je kan die uurroosters als werkgever uiteraard niet skippen. Maar, wees er als taxibedrijf transparant over en zorg voor een duidelijke communiceer. Het is belangrijk om starters een realistisch beeld van de baan voor te houden.”

“Maar, wat voor de ene medewerker als een belastende factor wordt ervaren, kan voor de andere weer positief zijn. Dus voordat je als werkgever bepaalde acties onderneemt, is het ook weer belangrijk je medewerkers te bevragen. Zelf krijg ik bijvoorbeeld stress om in Brussel rond te rijden met mijn wagen, maar de keren dat ik in Brussel een taxi neem, valt me meteen de rust op van de taxichauffeurs. Als ik een praatje met hen maak, dan benoemen zij vooral de vrijheid in hun job en de fijne klantencontacten als pluspunten. De laatste taxichauffeur waar ik mee sprak, gaf aan dat zijn werk het moeilijk maakt er een gezonde levensstijl op na te houden: zijn (zittende) beroep en werkritme maakt dat hij eerder kiest voor een snelle snack en ongezonde tussendoortjes. Proberen als werkgever ook hier acties aan te koppelen, zal zeker de vitaliteit van je mensen ten goede komen.”

Hoe kan je taxichauffeurs beter wapenen tegen agressieve klanten?

“Probeer je chauffeurs daarin te begeleiden. Organiseer bijvoorbeeld cursussen om je personeel te laten weten hoe ze met agressieve klanten moeten omgaan. Een opleiding in hoe omgaan met klanten in al zijn aspecten versterkt zowel beginnende als meer ervaren chauffeurs. Klantencontacten verlopen jammer genoeg niet altijd zo vlot en vanzelfsprekend als verwacht. Wanneer je chauffeurs voldoende zelfverzekerd zijn in klantencontacten, neemt dit een deel van hun werkstress weg. Ook zelfstandige taxichauffeurs raad ik aan om daar begeleiding in te zoeken, om zich daar beter tegen te wapenen. Je kan een cursus assertiviteit of hoe omgaan met agressieve klanten volgen.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lees hier het volledige artikel.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

1 reactie op “HR-coach Ann Rens: ‘Bevraag tijdig je chauffeurs over wat ze willen en belangrijk vinden’”

Stef Bouwhuis|01.12.22|16:42

Mijns inziens is een gebroken dienst met werkpieken in de ochtend en middag ongunstig voor het geluksgevoel van werknemers. Ik stel voor om strategische samenwerkingen aan te gaan, waarbij een taxi chauffeur die bijvoorbeeld vanaf 07:00 rijdt, niet met een urenlange onderbreking midden in de dag ’s avonds nog een gebroken dienst moet rijden. De beste keuze lijkt het om bijvoorbeeld tussen 07:00 en 10:00 de ochtendpiek te rijden en vervolgens 5 werkuren bij een andere werkgever of project.