Taxistandplaats Frederiksplein in Amsterdam.
Regelgeving

Amsterdamse taxichauffeurs pleiten voor beleidsherziening

Taxistandplaats aan het Frederiksplein in Amsterdam. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

Amsterdamse taxichauffeurs hebben zichzelf verenigd en verzetten zich het beleid van de gemeente Amsterdam. De chauffeurs vinden dat ze hun werk niet meer gedegen kunnen uitvoeren en pleiten voor een beleidsherziening. “Wij zouden, als uitvoerende tak, het beleid graag succesvol willen uitdragen.”

De actiegroep is hierover in gesprek gegaan met Melanie van der Horst, verkeerswethouder in Amsterdam. Het verslag van dat gesprek is in handen van TaxiPro. De chauffeurs stellen dat de aanleiding voor de huidige problemen een niet functionerend taxisysteem is. “Ook zijn er grote zorgen dat toekomstige taxisystemen onvoldoende toereikend zullen blijven”, zegt de actiegroep daarover. “De oorzaak hiervan is dat het huidige beleid omtrent het taxisysteem momenteel onvoldoende is afgestemd op de praktijk. Wij zouden, als uitvoerende tak, het beleid graag succesvol willen uitdragen.”

Volgens de actiegroep zijn taxichauffeurs in Amsterdam momenteel niet in staat om het beleid succesvol uit te dragen, omdat volgens hen daarvoor een essentiële factor ontbreekt: hun betrokkenheid. “Zo worden onze ervaringsdeskundigheid en perspectieven vanuit de praktijk niet in acht genomen, waardoor het beleid niet aansluit op de praktische invulling. Dit resulteert in de nodige frustraties voor en tussen alle betrokken partijen, waaronder passagiers, agenten, handhavers, gemeenten, overheden en bewoners.”

Vaste taxistandplaatsen

Hoewel de actiegroep tijdens het gesprek met de wethouder haar onvrede kenbaar heeft gemaakt, hebben ze naar eigen zeggen ook potentiële oplossingen aangedragen. Zo wil de actiegroep zichtbare en vaste standplaatsen op hotspots, zoals Rokin, Damrak, Amstel, Prins Hendrikkade, Nieuwezijds Voorburgwal, Nieuwmarkt, Utrechtsestraat, Rembrandtplein, Blauwbrug en Stadhouderskade. “Hierbij is het van belang dat het standplaatsen betreft met voldoende capaciteit voor zowel diesel- als elektrische voertuigen.”

Volgens de taxichauffeurs zou dit voorstel voor minder leegrijdende auto’s (en dus minder CO2-uitstoot), minder overlast en een verminderende werkdruk voor handhavers en politie zorgen. “Zij hoeven dan minder te handhaven op taxi’s die op plekken staan, waar zij niet mogen staan.”

Trambaanontheffing

Daarnaast wil de actiegroep dat alle trambanen onder de trambaanontheffing vallen. Hierdoor hoeven chauffeurs minder om te rijden, ontstaan er lagere tarieven waardoor klanten minder hoeven te betalen voor een rit en wordt het taxiverkeer beter verspreid over de stad, zo stelt de actiegroep. “Uiteraard begrijpen wij dat hoe meer kilometers er worden gereden, des te meer dit zal resulteren taxi gerelateerde ongelukken.”

De chauffeurs halen daarbij 2016 aan als voorbeeld, omdat toen de ondernemersvergunning werd afgeschaft. “Dit was het moment waarop er ruimte voor onbekwaamheid op de markt ontstond en er voornamelijk vanuit platformen werd gereden. Hoogstwaarschijnlijk ligt dit niet aan de TTO-taxi’s, daar deze juist in aantallen zijn afgenomen. Wel is er een correlatie tussen de aanvragen vanaf 2016 voor zelfstandige lijnbusbaanontheffingen enerzijds en een stijging van ongelukken op de lijnbusbaan anderzijds.”

New York-model

Naast de trambaanontheffing wil de actiegroep een vrijstelling voor het stopverbod dat momenteel in Amsterdam van kracht is. Ze pleiten daarbij voor het New York-model. “Taxi’s zouden ten alle tijden op veilige plekken, zonder het overige verkeer hierbij te belemmeren, hun taxi aan de kant van de straat moeten kunnen zetten om passagiers af te zetten of op te halen.”

Ook wil de actiegroep uitstel omtrent elektrisch rijden naar 2030. De taxichauffeurs stellen twee jaar inkomsten misgelopen te hebben door de uitbraak van het coronavirus. Ook is er volgens hen geen subsidie om zo’n elektrische auto aan te schaffen en komt door de stijgende elektriciteitsprijzen het verdienmodel van taxichauffeurs in gevaar. “De financieel-economische situatie van de straattaxi-sector is opgenomen in een onderzoek, dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) is uitgevoerd. Het rapport toont aan dat 87 procent van de totale straattaxi-sector, vanwege de COVID-19 pandemie, een schuld heeft opgebouwd oplopend van 1000 tot 20.000 euro.”

Inspraak

Tot slot willen de chauffeurs inspraak in iedere verandering die plaatsvindt binnen de Amsterdamse taximarkt. “Wij zijn de veldwerkers van de taxibranche”, zegt de actiegroep daarover. “Uiteindelijk zijn wij het referentiekader als het gaat om de taxiproblematiek en daarom wensen wij een stoel aan tafel. Wij chauffeurs zijn het namelijk zat zoals het nu gaat en wensen samen een oplossing te vinden, die alle betrokken partijen tevreden stelt. Het wordt tijd dat wij serieus worden genomen in ons streven naar betere werkomstandigheden”, zo besluiten de taxichauffeurs.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Amsterdamse taxichauffeurs pleiten voor beleidsherziening”

Pa Driver|16.03.23|19:01

Weer een hoop gelul in dit artikel. Dat we tijdens de corona een schuld hebben opgebouwd?? Waar halen ze die onzin vandaan. Tijdens de corona heb ik gewoon gereden.Tijdens de ramadan was het mega druk omdat de medelanders sliepen.Ik heb alles kunnen betalen en geen spaargeld gebruikt !!!! Ik heb meer dan 30 jaren met de gemeente overleg gehad >> Heeft h e l e m a a l geen zin. Verloren tijd.

Pa Driver|16.03.23|19:02

Zij denken nog aan grote standplaatsen die idioten, in plaats van kleine flexibele stopplekken voor taxi’s bij markten en theaters. Overal stopverboden, dus iedere 5 min. loop je het risico van een bekeuring. Overleg????? Neem je moer in de maling. Overleg met de gemeente KAN NIET.

Pa Driver|16.03.23|19:04

Zij denken nog aan grote standplaatsen die idioten, in plaats van kleine flexibele stopplekken voor taxi’s bij markten en theaters. Overal stopverboden, dus iedere 5 min. loop je het risico van een bekeuring. Overleg????? Neem je moer in de maling. Overleg met de gemeente KAN NIET.

Ton van Dalfsen|16.03.23|20:05

Het verbaasd mij dat er nog TRAMS in de Vijzelstraat, Rokin en Damrak rijden terwijl er daar onder de grond een Noord-Zuidlijn loopt. Vijzelstr,Rokin en Damrak Tramvrij maken en kan je mooie taxistandplaatsen creëren met zelfs mooie versiering er tussen als plantenbakken e.d. Bij weteringcircuit kan de gemeente een mooie keerlus voor de TRAM maken zodat men als passagier lekker verder gaat met de Noord-Zuidlijn. De buslijnen daarover lijkt mij ook overbodig. Noord-Zuidlijn heeft al genoeg gekost

Ton van Dalfsen|16.03.23|20:12

Allemaal overbodig die Trams. Dubbel op. Boven en onder de grond. Kost nog meer dan de hele Noord-Zuidlijn heeft gekost. De ene Tram is nog maar net weg of de volgende komt er alweer aan. terwijl onder de grond ook zoiets beweegt

Ali Ates|21.03.23|20:48

Mooi verhaal ik herken de problemen, ondanks ik jaren niet meer op de taxi standplaats meer werk maar via de platform’s.

Helaas heb je steeds minder aan trambaan ontheffing en de trambaan stoplicht ook vaak meer rood blijven staan terwijl je ze gebruikt om sneller dan normale verkeer wilt zijn.

Ze zijn ook gevaarlijk ⚠️ afgestemd,heel vaak geeft hij groen aan normale verkeer en rood voor de trambaan ,voetgangers die krijgen dan ook groen voor midden stukje waardoor het gevaarlijk situatie word

Amsterdamse taxichauffeurs pleiten voor beleidsherziening | TaxiPro
Taxistandplaats Frederiksplein in Amsterdam.
Regelgeving

Amsterdamse taxichauffeurs pleiten voor beleidsherziening

Taxistandplaats aan het Frederiksplein in Amsterdam. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

Amsterdamse taxichauffeurs hebben zichzelf verenigd en verzetten zich het beleid van de gemeente Amsterdam. De chauffeurs vinden dat ze hun werk niet meer gedegen kunnen uitvoeren en pleiten voor een beleidsherziening. “Wij zouden, als uitvoerende tak, het beleid graag succesvol willen uitdragen.”

De actiegroep is hierover in gesprek gegaan met Melanie van der Horst, verkeerswethouder in Amsterdam. Het verslag van dat gesprek is in handen van TaxiPro. De chauffeurs stellen dat de aanleiding voor de huidige problemen een niet functionerend taxisysteem is. “Ook zijn er grote zorgen dat toekomstige taxisystemen onvoldoende toereikend zullen blijven”, zegt de actiegroep daarover. “De oorzaak hiervan is dat het huidige beleid omtrent het taxisysteem momenteel onvoldoende is afgestemd op de praktijk. Wij zouden, als uitvoerende tak, het beleid graag succesvol willen uitdragen.”

Volgens de actiegroep zijn taxichauffeurs in Amsterdam momenteel niet in staat om het beleid succesvol uit te dragen, omdat volgens hen daarvoor een essentiële factor ontbreekt: hun betrokkenheid. “Zo worden onze ervaringsdeskundigheid en perspectieven vanuit de praktijk niet in acht genomen, waardoor het beleid niet aansluit op de praktische invulling. Dit resulteert in de nodige frustraties voor en tussen alle betrokken partijen, waaronder passagiers, agenten, handhavers, gemeenten, overheden en bewoners.”

Vaste taxistandplaatsen

Hoewel de actiegroep tijdens het gesprek met de wethouder haar onvrede kenbaar heeft gemaakt, hebben ze naar eigen zeggen ook potentiële oplossingen aangedragen. Zo wil de actiegroep zichtbare en vaste standplaatsen op hotspots, zoals Rokin, Damrak, Amstel, Prins Hendrikkade, Nieuwezijds Voorburgwal, Nieuwmarkt, Utrechtsestraat, Rembrandtplein, Blauwbrug en Stadhouderskade. “Hierbij is het van belang dat het standplaatsen betreft met voldoende capaciteit voor zowel diesel- als elektrische voertuigen.”

Volgens de taxichauffeurs zou dit voorstel voor minder leegrijdende auto’s (en dus minder CO2-uitstoot), minder overlast en een verminderende werkdruk voor handhavers en politie zorgen. “Zij hoeven dan minder te handhaven op taxi’s die op plekken staan, waar zij niet mogen staan.”

Trambaanontheffing

Daarnaast wil de actiegroep dat alle trambanen onder de trambaanontheffing vallen. Hierdoor hoeven chauffeurs minder om te rijden, ontstaan er lagere tarieven waardoor klanten minder hoeven te betalen voor een rit en wordt het taxiverkeer beter verspreid over de stad, zo stelt de actiegroep. “Uiteraard begrijpen wij dat hoe meer kilometers er worden gereden, des te meer dit zal resulteren taxi gerelateerde ongelukken.”

De chauffeurs halen daarbij 2016 aan als voorbeeld, omdat toen de ondernemersvergunning werd afgeschaft. “Dit was het moment waarop er ruimte voor onbekwaamheid op de markt ontstond en er voornamelijk vanuit platformen werd gereden. Hoogstwaarschijnlijk ligt dit niet aan de TTO-taxi’s, daar deze juist in aantallen zijn afgenomen. Wel is er een correlatie tussen de aanvragen vanaf 2016 voor zelfstandige lijnbusbaanontheffingen enerzijds en een stijging van ongelukken op de lijnbusbaan anderzijds.”

New York-model

Naast de trambaanontheffing wil de actiegroep een vrijstelling voor het stopverbod dat momenteel in Amsterdam van kracht is. Ze pleiten daarbij voor het New York-model. “Taxi’s zouden ten alle tijden op veilige plekken, zonder het overige verkeer hierbij te belemmeren, hun taxi aan de kant van de straat moeten kunnen zetten om passagiers af te zetten of op te halen.”

Ook wil de actiegroep uitstel omtrent elektrisch rijden naar 2030. De taxichauffeurs stellen twee jaar inkomsten misgelopen te hebben door de uitbraak van het coronavirus. Ook is er volgens hen geen subsidie om zo’n elektrische auto aan te schaffen en komt door de stijgende elektriciteitsprijzen het verdienmodel van taxichauffeurs in gevaar. “De financieel-economische situatie van de straattaxi-sector is opgenomen in een onderzoek, dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) is uitgevoerd. Het rapport toont aan dat 87 procent van de totale straattaxi-sector, vanwege de COVID-19 pandemie, een schuld heeft opgebouwd oplopend van 1000 tot 20.000 euro.”

Inspraak

Tot slot willen de chauffeurs inspraak in iedere verandering die plaatsvindt binnen de Amsterdamse taximarkt. “Wij zijn de veldwerkers van de taxibranche”, zegt de actiegroep daarover. “Uiteindelijk zijn wij het referentiekader als het gaat om de taxiproblematiek en daarom wensen wij een stoel aan tafel. Wij chauffeurs zijn het namelijk zat zoals het nu gaat en wensen samen een oplossing te vinden, die alle betrokken partijen tevreden stelt. Het wordt tijd dat wij serieus worden genomen in ons streven naar betere werkomstandigheden”, zo besluiten de taxichauffeurs.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Amsterdamse taxichauffeurs pleiten voor beleidsherziening”

Pa Driver|16.03.23|19:01

Weer een hoop gelul in dit artikel. Dat we tijdens de corona een schuld hebben opgebouwd?? Waar halen ze die onzin vandaan. Tijdens de corona heb ik gewoon gereden.Tijdens de ramadan was het mega druk omdat de medelanders sliepen.Ik heb alles kunnen betalen en geen spaargeld gebruikt !!!! Ik heb meer dan 30 jaren met de gemeente overleg gehad >> Heeft h e l e m a a l geen zin. Verloren tijd.

Pa Driver|16.03.23|19:02

Zij denken nog aan grote standplaatsen die idioten, in plaats van kleine flexibele stopplekken voor taxi’s bij markten en theaters. Overal stopverboden, dus iedere 5 min. loop je het risico van een bekeuring. Overleg????? Neem je moer in de maling. Overleg met de gemeente KAN NIET.

Pa Driver|16.03.23|19:04

Zij denken nog aan grote standplaatsen die idioten, in plaats van kleine flexibele stopplekken voor taxi’s bij markten en theaters. Overal stopverboden, dus iedere 5 min. loop je het risico van een bekeuring. Overleg????? Neem je moer in de maling. Overleg met de gemeente KAN NIET.

Ton van Dalfsen|16.03.23|20:05

Het verbaasd mij dat er nog TRAMS in de Vijzelstraat, Rokin en Damrak rijden terwijl er daar onder de grond een Noord-Zuidlijn loopt. Vijzelstr,Rokin en Damrak Tramvrij maken en kan je mooie taxistandplaatsen creëren met zelfs mooie versiering er tussen als plantenbakken e.d. Bij weteringcircuit kan de gemeente een mooie keerlus voor de TRAM maken zodat men als passagier lekker verder gaat met de Noord-Zuidlijn. De buslijnen daarover lijkt mij ook overbodig. Noord-Zuidlijn heeft al genoeg gekost

Ton van Dalfsen|16.03.23|20:12

Allemaal overbodig die Trams. Dubbel op. Boven en onder de grond. Kost nog meer dan de hele Noord-Zuidlijn heeft gekost. De ene Tram is nog maar net weg of de volgende komt er alweer aan. terwijl onder de grond ook zoiets beweegt

Ali Ates|21.03.23|20:48

Mooi verhaal ik herken de problemen, ondanks ik jaren niet meer op de taxi standplaats meer werk maar via de platform’s.

Helaas heb je steeds minder aan trambaan ontheffing en de trambaan stoplicht ook vaak meer rood blijven staan terwijl je ze gebruikt om sneller dan normale verkeer wilt zijn.

Ze zijn ook gevaarlijk ⚠️ afgestemd,heel vaak geeft hij groen aan normale verkeer en rood voor de trambaan ,voetgangers die krijgen dan ook groen voor midden stukje waardoor het gevaarlijk situatie word