Sharon Dijksma, staatssecretaris Infrastructuur en Milieu

Uber heeft bijna half miljoen aan boetes betaald voor UberPop

Uber heeft in totaal 450.000 euro aan boetes betaald voor de illegale dienst UberPop. Ook loopt er nog een strafrechtelijke procedure door het Openbaar Ministerie. Dat meldt staatssecretaris Sharon Dijksma in haar voortgangsrapportage over de aanpak van illegaal taxivervoer. In de tweede helft van 2015 hebben Inspectiedienst ILT en de politie in totaal 15 snordersacties uitgevoerd, waarvan 11 reguliere acties en 4 acties specifiek gericht op UberPop. Bij de reguliere acties zijn 31 aanhoudingen verricht, daarbij waren 3 recidivisten. Bij de Uber-controles zijn 3 aanhoudingen verricht. Het totale aantal gepakt UberPop-chauffeurs staat daarmee op ongeveer 50.

“Ook in de tweede helft van 2015 ging er bijzondere aandacht uit naar UberPop, een app waarmee reizigers gebruikmaken van de diensten van particuliere bestuurders. Zowel chauffeurs als voertuigen voldoen in deze constructie niet aan de taxiregelgeving in de WP2000”, schrijft Dijksma. “Zo ontbreekt de chauffeursvergunning en het blauwe kenteken. De ILT beschouwt UberPop-chauffeurs dan ook als snorders.”

UberPop

Het beeld dat UberPop de tweede helft van 2015 alleen nog reed voor vaste klanten leek volgens de staatssecretaris steeds meer bevestigd te worden. “Handhavend optreden werd daardoor moeilijker, wat ook het lage(re) aantal UberPop-aanhoudingen verklaart”, meldt Dijksma.

Na de eerste LOD aan Uber, met een (volledig verbeurd) maximum van 100.000 euro, heeft de ILT Uber een nieuwe LOD opgelegd. Deze had een hogere dwangsom vanwege het feit dat Uber het werkgebied voor UberPOP sinds het opleggen van de LOD had uitgebreid en de hoogte en het maximum van de eerdere dwangsom Uber niet voldoende prikkel hadden gegeven om te stoppen.

Dwangsom

Op grond hiervan kreeg Uber een dwangsom opgelegd van 50.000 euro voor elke in overtreding zijnde UberPop chauffeur, tot een maximum van 1 miljoen euro. “Hiervan heeft Uber inmiddels een dwangsombedrag van 450.000 euro verbeurd en betaald”, zegt Dijksma. “Daarnaast voert het Openbaar Ministerie (OM) een strafrechtelijke procedure tegen Uber. Over zaken van het OM kan ik geen verdere mededelingen doen.”

Op 20 november 2015 kondigde Uber aan te stoppen met de dienst UberPop, omdat de dienst ‘een belemmering vormt voor een constructieve dialoog over modernisering van wet- en regelgeving’. De staatssecretaris zegt hier met tevredenheid kennis van te hebben genomen, aangezien Uber met deze dienst stelselmatig de wet overtrad doordat zowel de chauffeurs als de voertuigen niet aan de taxiregelgeving voldeden.

Illegaal taxivervoer

Hoewel dit voorlopig de laatste rapportage is over de aanpak van illegaal taxivervoer (de motie hierover is met deze 6e rapportage uitgevoerd), betekent dat niet de aandacht van de Inspectie Leefomgeving en Transport voor dit onderwerp zal verslappen. Dijksma: “De ervaring leert dat intensieve aandacht voor snorders nodig blijft. In het risicogebaseerd toezicht van de ILT blijft de aanpak van illegaal taxivervoer een prioriteit. Over de resultaten van deze aanpak zal de ILT jaarlijks blijven rapporteren in haar jaarverslag.”

Bij alle aanhoudingen in de tweede helft van 2015 is tegen de overtreder een proces-verbaal opgemaakt en is tevens een last onder dwangsom (LOD) opgelegd. Bij de recidivisten is de eerder opgelegde LOD verbeurd, dat betekent dat zij een dwangsom van 10.000 euro moeten betalen. In heel 2015 zijn 87 snorders aangehouden en geverbaliseerd.

Brieven

De ILT heeft in de tweede helft van vorig jaar 24 voorlichtingsbrieven verzonden aan mogelijke snorders. De ILT gebruikt hiervoor informatie uit klachten vanuit de taxibranche, waarnemingen en/of signalen van handhavende instanties, zoals politie en Koninklijke Marechaussee of uit eigen onderzoek naar bijvoorbeeld het aanbod van (illegaal) taxivervoer op internet.

“De ILT ziet een groeiend aanbod van taxivervoer op internet”, meldt Dijksma. “Aanbod op internet is echter niet per definitie illegaal. Voordat de ILT een voorlichtingsbrief kan verzenden moet dat dan ook eerst geverifieerd worden. Dit is tijdrovend werk. Verder moet de ILT naam- en adresgegevens kunnen achterhalen, anders kan geen brief worden verzonden. Bij internetaanbieders is dit vaak lastig. De ervaring leert dat deze voorlichtingsbrief snorders afschrikt.”

Misdrijf

Niet alle snorders zijn volgens Dijksma op de hoogte van wet- en regelgeving en realiseren zich dat zij illegaal handelen. Bij deze groep werkt een dergelijke voorlichtingsbrief goed. In de brief staan de consequenties van het illegale taxivervoer heel duidelijk omschreven: er is sprake van een misdrijf, overtreders krijgen een proces verbaal, de auto kan in beslag worden genomen en men krijgt een LOD van 10.000 euro met een maximum van 40.000 euro.

“De aanpak van illegaal taxivervoer blijft een prioriteit voor de ILT”, kondigt de staatssecretaris aan in de brief. “De praktijk laat zien dat het illegale vervoersaanbod snel weer toeneemt bij minder toezicht. Gedegen voorbereiding en onderzoek en de nodige praktijkervaring hebben inmiddels geleid tot een werkbare en effectieve aanpak. De ILT gaat voort op de ingeslagen weg en blijft met slimme inzet van mensen en middelen en binnen haar (juridische) mogelijkheden toezicht uitoefenen op het illegaal taxivervoer.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Uber heeft bijna half miljoen aan boetes betaald voor UberPop”

Duco Douwstra|14.03.16|12:14

En de Uberpop chauffeurs hebben die de boetes al betaald? En hebben zij nu ook een strafblad daarvoor gekregen?Snorders die niet onder de Ubervlag reden,hebben wel terechte hoge boetes gekregen.Of heeft het OM een deal gesloten,volgens Artikel 1 is iedereen gelijk,dat proberen ze ons tenminste wijs te maken.Maar mevr. Sharon Dijksma maak geschiedenis, en schaf de onzinnige rij- en rusttijden wet eens af,die is al in de CAO geregeld en elders in de EU niet verplicht.Dat is pas lastenverlichting

Willem Film|14.03.16|18:15

Duco wat zit je toch te hameren op die rusttijden. Deze is al versoepelt. Afschaffen lijkt me geen goed plan. Helaas zijn er chauffeurs die daar niet goed mee kan omgaan. Ik zit niet op berichten te wachten op oververmoeide chauffeurs die op stilstaande files of in het kanaal rijden.

Duco Douwstra|14.03.16|19:37

Beste Willem,het is een onzin regel.Door de BCT kan de naleving van de rij en rusttijden al bijna 2 jaar niet worden gecontroleerd, omdat de BCT niet betrouwbaar kan worden uitgelezen.En heb jij al taxi’s het kanaal in zien rijden of tegen bomen zien staan?Chauffeurs gaan echt wel naar huis toe als ze slaap hebben en slaap achter het stuur heeft meestal niks met voldoende rust te maken,maar met laagstaande zon of zo,is mijn ervaring.En iemand die langer wil rijden gebruikt de pas van zijn maat.

Ton van Dalfsen|15.03.16|13:09

Beste Willem, Hierin moet ik Duco helemaal gelijk geven. Geef mij een voorbeeld dat een oververmoeide taxichauffeur een ongeluk heeft veroorzaakt. Wie controleerd de chauffeur wat hij voor of na zijn dienst doet? er zijn mensen die vanuit hun werk thuis gekomen en dan in de auto stappen en naar hun vakantie adres in Zuid Frankrijk rijden. Die zijn zeker niet oververmoeid? De meeste aanrijdingen die nu gebeuren zijn van mensen die de hele dag op kantoor hebben gezeten in Amsterdam en dan naar

Ton van Dalfsen|15.03.16|13:12

huis rijden in bijv. Brabant. Bumperkleven en noem maar op. Reactie vermogen van DIE mensen is heel slecht en daardoor ongelukken maken. Is maar een voobeeld uit duizenden.

Ton van Dalfsen|15.03.16|13:13

EN zeker, De BCT hebben ze sinds de komst er van niet kunnen controleren op de naleving van rij en rusttijden. Ongeluk geconstateerd?

Taxi Volendam|07.05.16|14:23

@ Willem.
Toon het bewezen nut van de rijtijdenwet voor Taxi’s aan.
Kan je dat niet?, dan kan deze wet verdwijnen net zoals in de hele wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.