Meer snorders én legale taxichauffeurs in Amsterdamse opstapmarkt

Op de straattaximarkt in Amsterdam zouden inmiddels zo’n 700 illegale taxichauffeurs actief zijn. En het aantal reguliere chauffeurs is intussen opgelopen tot ongeveer 6.000. Door deze ontwikkelingen wordt het er in de hoofdstedelijke taximarkt niet rustiger op, want de vraag groeit niet in hetzelfde tempo als het aanbod en de onderlinge spanningen lopen op.

De groei van het aantal snorders wordt gemeld door Het Parool en onderschreven door de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport (ILT). Die organisatie noemt weliswaar geen aantallen, maar bevestigt wel dat er sprake lijkt te zijn van een groeiend probleem.

De oorzaak van de groei is niet eenduidig. Er wordt voor een deel naar de situatie op Schiphol, waar sinds kort taxironselaars harder worden aangepakt. De (voormalige) ronselaars op Schiphol zijn in de regel echter legale chauffeurs die op de luchthaven geen taxivervoer mogen aanbieden, omdat dit is voorbehouden aan chauffeurs van drie vervoerders die daarvoor betalen. Elders mogen zij hun werk wel doen. De hardere aanpak van de ronselaars heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat een deel van deze chauffeurs zijn werkveld naar Amsterdam heeft verlegd. Maar daarmee zijn zij nog geen snorders, en dit verklaart dus ook niet de groei van het aantal illegale taxichauffeurs.

Officiële standplaatsen

Het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi (APK) denkt dat het vooral gaat om Uber-chauffeurs die in de bel- en appmarkt onvoldoende ritten scoren en daarom illegaal taxivervoer aanbieden in de opstapmarkt, waar zij niet actief mogen zijn zonder de juiste papieren. Zij zouden vooral snorren rondom de officiële standplaatsen in de stad. Daarbij zouden de snorders georganiseerd te werk gaan door elkaar via app-groepen te waarschuwen voor ILT-controleurs. Het aantal controles is bovendien beperkt: met de huidige organisatie kan de ILT er in Amsterdam zo’n tien per jaar uitvoeren. Dat heeft te maken met het feit dat ILT een tekort aan controleurs probeert op te lossen.

Illegale taxichauffeurs komen overal in Nederland voor, maar zoals gebruikelijk is het probleem in de overspannen Amsterdamse taximarkt in absolute aantallen het grootst. Dat het aantal reguliere taxichauffeurs maar blijft groeien als gevolg van de versoepelde regels helpt in dat verband ook niet. Dat zouden er inmiddels dus zo’n 6.000 zijn. Ter vergelijking: Utrecht telt zo’n 350 straattaxi’s. Natuurlijk trekt Amsterdam veel meer toeristen, maar het geeft iets weer van de uit het lood geslagen verhoudingen.

Maximum aantal chauffeurs

De geluiden dat er in Amsterdam voor taxichauffeurs nauwelijks nog een boterham te verdienen is, klinken al langer. Een recent onderzoek van de plaatselijke SP wees uit dat de chauffeurs zelf ook vinden dat er hun beroepsgroep te uitgebreid is, en dat er een maximum op het aantal chauffeurs zou moeten komen. Het huidige taxisysteem in de hoofdstad voorziet echter niet in zo’n beperking van het aantal mensen dat als taxichauffeur actief mag zijn. Tegelijk zijn de regels om dit werk te gaan doen steeds soepeler geworden, wat de voortdurende groei van het aantal chauffeurs mede verklaart.

Het probleem van de snorders is overigens niet alleen aan Amsterdam voorbehouden. Ook in andere grote en middelgrote steden zijn de illegale chauffeurs een doorn in het oog van hun collega’s die wel over de vereiste papieren beschikken. In februari werden in Eindhoven negen snorders aangehouden door ILT en politie. Eerder die maand werden meerdere illegale chauffeurs betrapt op Schiphol. Maar ook in het wat minder stedelijke Oijen werd onlangs een snorder in de kraag gevat.

Boete en last onder dwangsom

Illegaal taxivervoer kan weliswaar lucratief zijn voor de snorder zelf, maar het kan hem of haar ook letterlijk duur komen te staan. Wie wordt gepakt, krijgt in elk geval een boete van 4.300 euro. Er wordt proces-verbaal opgemaakt en de snorder krijgt een last onder dwangsom van 10.000 euro opgelegd. Deze uitgestelde boete wordt geïnd bij een eventueel volgende overtreding. Dat kan bij meerdere overtredingen oplopen tot 40.000 euro. Uiteraard riskeren snorders ook een strafblad en het kwijtraken van hun voertuigen.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Meer snorders én legale taxichauffeurs in Amsterdamse opstapmarkt”

Rodney Barten|24.04.17|12:20

10 controles per jaar uitvoeren in de stad? De tranen springen je toch in de ogen van dit soort berichten.

Ton van Dalfsen|24.04.17|12:47

ILT heeft andere prioriteiten: De hard werkende legale ondernemers achterna zitten of je wel of geen BCT heeft, Of je wel de juiste update hebt en of je hem goed gebruikt. EEN GROEIEND PROBLEEM zeggen ze, Doe er dan wat meer aan.

henk|24.04.17|13:39

Mooi hoor al die taxi’s vooral in de avond mooI licht effect, vriendelijke chauffeurs echt een toevoeging voor het mooie amsterdam, ze kijken ook allemaal zo vriendelijk echt visite kaartje voor Nederland .Goed bezig allemaal ga zo door hou vast jongens.gezellig

Ton van Dalfsen|24.04.17|14:09

Je staat zelfs in de nacht in de file in de stad. alleen maar taxi’s. Meer taxi’s dan mensen op straat

Ton van Dalfsen|24.04.17|16:45

Tja, Als de gemeente het vervoer door een Rotterdamse taxibedrijf laat doen ipv in Amsterdam te houden. En de TTO organisaties vervoer laten liggen zoals zorgvervoer etc.

Meer snorders én legale taxichauffeurs in Amsterdamse opstapmarkt | TaxiPro

Meer snorders én legale taxichauffeurs in Amsterdamse opstapmarkt

Op de straattaximarkt in Amsterdam zouden inmiddels zo’n 700 illegale taxichauffeurs actief zijn. En het aantal reguliere chauffeurs is intussen opgelopen tot ongeveer 6.000. Door deze ontwikkelingen wordt het er in de hoofdstedelijke taximarkt niet rustiger op, want de vraag groeit niet in hetzelfde tempo als het aanbod en de onderlinge spanningen lopen op.

De groei van het aantal snorders wordt gemeld door Het Parool en onderschreven door de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport (ILT). Die organisatie noemt weliswaar geen aantallen, maar bevestigt wel dat er sprake lijkt te zijn van een groeiend probleem.

De oorzaak van de groei is niet eenduidig. Er wordt voor een deel naar de situatie op Schiphol, waar sinds kort taxironselaars harder worden aangepakt. De (voormalige) ronselaars op Schiphol zijn in de regel echter legale chauffeurs die op de luchthaven geen taxivervoer mogen aanbieden, omdat dit is voorbehouden aan chauffeurs van drie vervoerders die daarvoor betalen. Elders mogen zij hun werk wel doen. De hardere aanpak van de ronselaars heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat een deel van deze chauffeurs zijn werkveld naar Amsterdam heeft verlegd. Maar daarmee zijn zij nog geen snorders, en dit verklaart dus ook niet de groei van het aantal illegale taxichauffeurs.

Officiële standplaatsen

Het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi (APK) denkt dat het vooral gaat om Uber-chauffeurs die in de bel- en appmarkt onvoldoende ritten scoren en daarom illegaal taxivervoer aanbieden in de opstapmarkt, waar zij niet actief mogen zijn zonder de juiste papieren. Zij zouden vooral snorren rondom de officiële standplaatsen in de stad. Daarbij zouden de snorders georganiseerd te werk gaan door elkaar via app-groepen te waarschuwen voor ILT-controleurs. Het aantal controles is bovendien beperkt: met de huidige organisatie kan de ILT er in Amsterdam zo’n tien per jaar uitvoeren. Dat heeft te maken met het feit dat ILT een tekort aan controleurs probeert op te lossen.

Illegale taxichauffeurs komen overal in Nederland voor, maar zoals gebruikelijk is het probleem in de overspannen Amsterdamse taximarkt in absolute aantallen het grootst. Dat het aantal reguliere taxichauffeurs maar blijft groeien als gevolg van de versoepelde regels helpt in dat verband ook niet. Dat zouden er inmiddels dus zo’n 6.000 zijn. Ter vergelijking: Utrecht telt zo’n 350 straattaxi’s. Natuurlijk trekt Amsterdam veel meer toeristen, maar het geeft iets weer van de uit het lood geslagen verhoudingen.

Maximum aantal chauffeurs

De geluiden dat er in Amsterdam voor taxichauffeurs nauwelijks nog een boterham te verdienen is, klinken al langer. Een recent onderzoek van de plaatselijke SP wees uit dat de chauffeurs zelf ook vinden dat er hun beroepsgroep te uitgebreid is, en dat er een maximum op het aantal chauffeurs zou moeten komen. Het huidige taxisysteem in de hoofdstad voorziet echter niet in zo’n beperking van het aantal mensen dat als taxichauffeur actief mag zijn. Tegelijk zijn de regels om dit werk te gaan doen steeds soepeler geworden, wat de voortdurende groei van het aantal chauffeurs mede verklaart.

Het probleem van de snorders is overigens niet alleen aan Amsterdam voorbehouden. Ook in andere grote en middelgrote steden zijn de illegale chauffeurs een doorn in het oog van hun collega’s die wel over de vereiste papieren beschikken. In februari werden in Eindhoven negen snorders aangehouden door ILT en politie. Eerder die maand werden meerdere illegale chauffeurs betrapt op Schiphol. Maar ook in het wat minder stedelijke Oijen werd onlangs een snorder in de kraag gevat.

Boete en last onder dwangsom

Illegaal taxivervoer kan weliswaar lucratief zijn voor de snorder zelf, maar het kan hem of haar ook letterlijk duur komen te staan. Wie wordt gepakt, krijgt in elk geval een boete van 4.300 euro. Er wordt proces-verbaal opgemaakt en de snorder krijgt een last onder dwangsom van 10.000 euro opgelegd. Deze uitgestelde boete wordt geïnd bij een eventueel volgende overtreding. Dat kan bij meerdere overtredingen oplopen tot 40.000 euro. Uiteraard riskeren snorders ook een strafblad en het kwijtraken van hun voertuigen.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Meer snorders én legale taxichauffeurs in Amsterdamse opstapmarkt”

Rodney Barten|24.04.17|12:20

10 controles per jaar uitvoeren in de stad? De tranen springen je toch in de ogen van dit soort berichten.

Ton van Dalfsen|24.04.17|12:47

ILT heeft andere prioriteiten: De hard werkende legale ondernemers achterna zitten of je wel of geen BCT heeft, Of je wel de juiste update hebt en of je hem goed gebruikt. EEN GROEIEND PROBLEEM zeggen ze, Doe er dan wat meer aan.

henk|24.04.17|13:39

Mooi hoor al die taxi’s vooral in de avond mooI licht effect, vriendelijke chauffeurs echt een toevoeging voor het mooie amsterdam, ze kijken ook allemaal zo vriendelijk echt visite kaartje voor Nederland .Goed bezig allemaal ga zo door hou vast jongens.gezellig

Ton van Dalfsen|24.04.17|14:09

Je staat zelfs in de nacht in de file in de stad. alleen maar taxi’s. Meer taxi’s dan mensen op straat

Ton van Dalfsen|24.04.17|16:45

Tja, Als de gemeente het vervoer door een Rotterdamse taxibedrijf laat doen ipv in Amsterdam te houden. En de TTO organisaties vervoer laten liggen zoals zorgvervoer etc.