Taxistandplaats Eindhoven

Chauffeurs alsnog in opstand tegen TTO-systeem Eindhoven

Nu de invoering van het TTO-systeem in Eindhoven voor de deur staat, wil een groep taxichauffeurs proberen die invoering via de rechter een halt toe te roepen. De gemeente Eindhoven wil met toegelaten taxi-organisaties de opstapmarkt in de Lichtstad naar een hoger plan tillen. De bij Taxibelangen Regio Eindhoven aangesloten chauffeurs denken dat het systeem hen wel geld zal kosten maar niet het gewenste effect zal hebben.

Eindhoven is één van de zeven Nederlandse steden die, bovenop de regels die landelijk gelden, met TTO’s de eigen straattaximarkt in goede banen mag leiden. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag werken al met TTO’s. In Utrecht is op de straattaximarkt wel een verordening van toepassing, maar geen TTO-systeem. Enschede en Haarlemmermeer maken geen gebruik van deze mogelijkheid. Eindhoven voegt zich op 1 september bij Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Voorkeursplaatsen

De invoering van de TTO’s in Eindhoven is niet zonder slag of stoot gegaan. Een eerste voorstel kwam niet door de keuring omdat het onvoldoende inspeelde op duurzaamheid. In de nieuwe opzet gebeurt dat wel. Zo kunnen TTO’s die rijden met uitstootvrije voertuigen met minder voertuigen en chauffeurs aan de slag. Ook mogen deze taxi-organisaties rekenen op voorkeursplaatsen op de standplaats bij Station Eindhoven, kunnen zij binnen de ring gebruik maken van de busbaan en valt het kostenplaatje voordeliger uit.

Het kwam dan ook niet als een grote verrassing dat de eerste TTO die zich eind vorig jaar aandiende aan die duurzaamheidseisen voldoet. CABS begon met zeven voertuigen, waarvan vijf emissievrij. De ondergrens op dat vlak is vier voertuigen. ‘Schone’ TTO’s mogen met zeven voertuigen rijden, ‘reguliere’ TTO’s hebben er minstens vijftien nodig. De gemeente Eindhoven wil met het oog op eerlijke concurrentie graag minstens twee TTO’s hebben. Dat de invoering op 1 september gaat plaatsvinden is al ongeveer een jaar bekend en het Eindhovense voornemen om met TTO’s te gaan werken stamt al van ruim daarvoor. Aanvankelijk wilde men immers al op 1 september 2016 deze stap zetten.

Bodemprocedure

Maar een groep van zestig chauffeurs, verenigd in Taxibelangen Regio Eindhoven, wil daar via de rechter een stokje voor steken. Dat meldt het Eindhovens Dagblad op zijn website. De chauffeurs zetten een bodemprocedure in gang maar hopen voor de korte termijn ook een kort geding voor elkaar te krijgen. Volgens hen jaagt het TTO-systeem ze alleen maar op kosten, bijvoorbeeld met een cursus gericht op rijgedrag en vakkennis, maar ook voor het vormen van en aangesloten zijn bij een TTO. Bovendien verwachten ze dat het systeem niet zal werken en dat met name de kleine zelfstandigen er door benadeeld worden.

TaxiPro heeft de gemeente Eindhoven om een reactie gevraagd. Op dit moment bestaat er vanuit de gemeente echter geen behoefte om vooruit te lopen op eventuele juridische procedures.

Tijdens Taxi Expo 2017 staat er ook een workshop over TTO’s en taxiverordeningen op het programma. Schrijf je nu in om op 12 oktober in Expo Houten deze en andere workshops te kunnen bijwonen.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “Chauffeurs alsnog in opstand tegen TTO-systeem Eindhoven”

Ed Huisman|09.08.17|19:39

Nou volgens mij hebben 60 chauffeurs betaald voor de eerste fase maar er zijn er nu toch zeker meer dan 200 chauffeurs die mee gaan met het TTO beleid. Het wordt eens tijd dat er met die chauffeurs aan het woord mogen komen en die niet tegen de TTO zijn. Want er zijn ook nog chauffeurs die geloven in het TTO gebeuren.Ik denk dat ik maar een kort geding ga starten om het kort geding tegen de TTO tegen te houden.

Paul Dijkhuizen|10.08.17|13:20

Mooi he, ‘de opstapmarkt naar een hoger plan tillen’… Dat wil iedere stad, ieder dorp, iedere gemeente etc. volgens mij ook wel. Misschien zouden we zoiets landelijk (handig, we hebben al een landelijke vergunning, een landelijke controle instantie, landelijke regelgeving) moeten invoeren, met een soort van examen waarmee de ondernemer zijn ‘vakbekwaamheid’ kan aantonen. Of is het handiger om hier per stad, dorp etc een eigen beleid in te gaan voeren? complete geldverspilling!

TaxiEHV|10.08.17|13:51

Ed, jij weet dondersgoed dat van die 200 chauffeurs een hele hoop met tegenzin mee doen omdat ze zich erin hebben laten lullen en zich onder druk hebben laten zetten door de gemeente en elkaar. Jij was notabene de enige(!) bij de laatste vergadering die met overtuiging je vinger opstak als pro TTO’er. Er belet jou niemand het woord als voorstander dus ga je gang en laat je horen waarom je voor bent. Waarom de meeste voorstanders zo stil zijn? Omdat er weinig goede argumenten zijn aan te voeren.

DonnyJTrump|11.08.17|01:24

Ik wil allereerst iedere chauf die ervoor gezorgd heeft dat de gemeente überhaupt met zo’n idioot plan moet komen om de kwaliteit te verbeteren bedanken. Applausje voor jezelf. Ten tweede heb ik vernomen dat diegene die nu niet meedoen met de rechtszaak en wel met TTO geen recht hebben op een kostencompensatie claim. Om de gemaakte TTO kosten te mogen terugclaimen zul je als belanghebbende je steentje moeten bijdragen aan de rechtszaak. Ik zou mee betalen als voorstander. Dan zit je altijd safe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.