Standplaats. Foto: ANP

Service en chauffeur spelen grootste rol in beoordeling taxirit

Standplaats. Foto: ANP (eenmalig gebruik)

Wanneer mensen een taxirit beoordelen, is dat doorgaans heel positief of juist zeer negatief. Vooral de ervaren service en het gedrag van de chauffeur wegen zwaar mee in het oordeel van de klant. Dat blijkt uit een analyse van 2.657 reviews door taxiklanten op telefoonboek.nl.

Het gemiddelde cijfer van al die beoordelingen was een 7,9, dus in zijn algemeenheid zijn consumenten positief over taxibedrijven. Driekwart van alle gegeven cijfers is voldoende, met een een gemiddelde van maar liefst een 9,7. Maar een kwart van de reviews is onvoldoende, en flink ook: hier was het gemiddelde rapportcijfer een 2,3.

Nader onderzoek naar geschhreven reviews op telefoonboek.nl heeft dus uitgewezen dat vooral de service en de chauffeur een grote invloed hebben op hoe klanten een taxirit ervaren. In bijna de helft van de gevallen is men positief omdat de taxi op tijd was, het vervoer vlot verloopt of omdat het taxibedrijf goed bereikbaar was voor eventuele vragen of klachten. Een vriendelijke taxichauffeur die zorgt voor een rit met goede sfeer en interessante gesprekken zorgt in 17 procent van de gevallen voor een positieve review. De prijs en de auto waarin werd gereden, zijn slechts een enkele keer van invloed op het oordeel.

Taxi komt niet opdagen

Het omgekeerde van dit alles is ook waar: schiet het bedrijf of de chauffeur op de genoemde punten tekort, dan straffen klanten dat af met een zeer negatieve beoordeling. Een taxi die veel te laat of zelfs helemaal niet op de afspraak komt, krijgt daar van veel mensen een rapportcijfer 2 voor. Agressieve en onvriendelijke chauffeurs zorgen bijna net zo vaak voor een slechte beoordeling als vriendelijke chauffeurs voor een goede review zorgen.

Eén opmerkelijk verschil is er wel. Waar de prijs in positieve beoordelingen niet zo’n grote rol speelt, is dat bij negatieve ervaringen wel het geval. Bij de negatieve reviews geeft 22 procent van de klanten aan zich opgelicht te voelen door een te hoge ritprijs. Verder valt het op dat positieve beoordelingen vaak vrij algemeen worden toegelicht, met termen als ‘top’ of ‘super’. Bij negatieve reviews zijn mensen blijkbaar meer geneigd om aan te geven wat er in hun ogen niet goed was.

Kom je ook naar Taxi Expo 2018? Deelname is gratis voor eigenaren en medewerkers van taxibedrijven. Schrijf je in via onderstaande banner.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Service en chauffeur spelen grootste rol in beoordeling taxirit | TaxiPro
Standplaats. Foto: ANP

Service en chauffeur spelen grootste rol in beoordeling taxirit

Standplaats. Foto: ANP (eenmalig gebruik)

Wanneer mensen een taxirit beoordelen, is dat doorgaans heel positief of juist zeer negatief. Vooral de ervaren service en het gedrag van de chauffeur wegen zwaar mee in het oordeel van de klant. Dat blijkt uit een analyse van 2.657 reviews door taxiklanten op telefoonboek.nl.

Het gemiddelde cijfer van al die beoordelingen was een 7,9, dus in zijn algemeenheid zijn consumenten positief over taxibedrijven. Driekwart van alle gegeven cijfers is voldoende, met een een gemiddelde van maar liefst een 9,7. Maar een kwart van de reviews is onvoldoende, en flink ook: hier was het gemiddelde rapportcijfer een 2,3.

Nader onderzoek naar geschhreven reviews op telefoonboek.nl heeft dus uitgewezen dat vooral de service en de chauffeur een grote invloed hebben op hoe klanten een taxirit ervaren. In bijna de helft van de gevallen is men positief omdat de taxi op tijd was, het vervoer vlot verloopt of omdat het taxibedrijf goed bereikbaar was voor eventuele vragen of klachten. Een vriendelijke taxichauffeur die zorgt voor een rit met goede sfeer en interessante gesprekken zorgt in 17 procent van de gevallen voor een positieve review. De prijs en de auto waarin werd gereden, zijn slechts een enkele keer van invloed op het oordeel.

Taxi komt niet opdagen

Het omgekeerde van dit alles is ook waar: schiet het bedrijf of de chauffeur op de genoemde punten tekort, dan straffen klanten dat af met een zeer negatieve beoordeling. Een taxi die veel te laat of zelfs helemaal niet op de afspraak komt, krijgt daar van veel mensen een rapportcijfer 2 voor. Agressieve en onvriendelijke chauffeurs zorgen bijna net zo vaak voor een slechte beoordeling als vriendelijke chauffeurs voor een goede review zorgen.

Eén opmerkelijk verschil is er wel. Waar de prijs in positieve beoordelingen niet zo’n grote rol speelt, is dat bij negatieve ervaringen wel het geval. Bij de negatieve reviews geeft 22 procent van de klanten aan zich opgelicht te voelen door een te hoge ritprijs. Verder valt het op dat positieve beoordelingen vaak vrij algemeen worden toegelicht, met termen als ‘top’ of ‘super’. Bij negatieve reviews zijn mensen blijkbaar meer geneigd om aan te geven wat er in hun ogen niet goed was.

Kom je ook naar Taxi Expo 2018? Deelname is gratis voor eigenaren en medewerkers van taxibedrijven. Schrijf je in via onderstaande banner.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.