FNV sommeert Uber

FNV stapt naar rechter als Uber taxi-cao niet naleeft

Foto: FNV

Wat vakbond FNV betreft is het tijd dat taxidienst Uber zijn chauffeurs als werknemers erkent. Als het bedrijf niet uit zichzelf de cao gaat naleven, wil de vakbond dit via de rechter afdwingen. In een reactie geeft Uber aan de chauffeurs centraal te stellen en altijd te luisteren naar hun wensen.

FNV heeft in Amsterdam een sommatie overhandigd aan Uber om binnen twee weken de cao te gaan naleven. Volgens de vakbond, die zich baseert op uitgebreid eigen onderzoek en honderden gesprekken met chauffeurs, heeft Uber alle kenmerken van een echte werkgever. De chauffeurs die via de app rijden, zijn in de ogen van FNV alleen op papier zelfstandig. Met deze actie hoopt de bond aan die schijnzelfstandigheid een eind te maken. Overigens wordt in dit verband ook de overheid het nodige verweten. Die zou wel de mogelijkheden hebben om Uber tot naleving van de cao Taxivervoer te dwingen, maar handhaving en naleving blijft uit.

Niet uit eigen beweging

Amrit Sewgobind, FNV-bestuurder Flex en Naleving: “We spreken dagelijks met chauffeurs die ontzettend afhankelijk zijn van Uber, maar geen enkele zekerheid hebben over werk en inkomen. Dat is een schijnconstructie en daar moet een einde aan komen. Het is teleurstellend dat Uber dat niet uit eigen beweging doet.” Volgens de vakbond verdienen Uber-chauffeurs aanzienlijk minder voor dezelfde hoeveelheid werk dan hun vakgenoten die wel onder de cao vallen. En Uber zelf zou met de schijnconstructie jaarlijks zo’n 58 miljoen euro aan belastingen, premies en sociale lasten uitsparen, wat volgens FNV weer zorgt voor oneerlijke concurrentie met de taxibranche.

TaxiPro heeft Uber om een reactie gevraagd en het bedrijf geeft daarbij het volgende statement. “Chauffeurs staan centraal bij alles wat we doen en we luisteren voortdurend naar hen om hiervan te kunnen leren. Chauffeurs vertellen ons dat ze flexibiliteit hoog waarderen en meer dan 90 procent noemt dit als de belangrijkste reden om voor de Uber-app te kiezen. Daarnaast bevestigt de SER dat flexibiliteit en toegang tot werk de belangrijkste redenen zijn om voor dit soort werk te kiezen.”

Eerder in de aanval

De onmin tussen FNV en Uber is niet bepaald nieuw. Recent verscheen een rapport waaruit bleek dat Uber-chauffeurs na aftrek van servicekosten en btw gemiddeld 25 euro per uur zouden verdienen. FNV trok die conclusie sterk in twijfel en stelde bewust buiten het onderzoek te zijn gehouden. Afgelopen zomer opende de vakbond ook al de aanval op de taxidienst, in de hoop daarmee voor gelijke regels voor alle soorten taxi’s in Amsterdam te zorgen. Het gemeentelijke beleid voor de komende jaren zet daar ook op in, bleek recent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

37 reacties op “FNV stapt naar rechter als Uber taxi-cao niet naleeft”

John Van Wissen|17.11.20|12:42

FNV is gek geworden dan moet iedereen die bij TCA werkt via een systeem dat werk geeft*heet het nog RSTA ook loondienst zijn
Zijn ze weer wat aan het zoeken?? Hebben ze niks beters te doen?
Of je nu via een appartement. Ritten krijgt of via een RASA!! Oja dan maar geen ritten via een WhatsApp krijgen ben ik dan loondienst grapjassen:)

John Van Wissen|17.11.20|12:43

Sorry systeem hete toch RASTA .AFKOTING

John Van Wissen|17.11.20|12:44

Systeem hete RASTA..afkorting dat werk geeft.oja en al die andere TTO• die werk via telefoon geven??????

John Van Wissen|17.11.20|12:51

Schijnconstrucie laat mij niet lachen ik bepaal zelf wel wat ik mijn werk van krijg!!
Ze snappen echt niet wat ze zeggen.
Ik ben al een benaderd door FNV wat een onzin kraamde ze uit.
Zijn zeker in opdracht van iemand om weer eens negatieve berichten te verspreiden.

John Van Wissen|17.11.20|12:56

Neem aan dat FNV zijn geld wel voor wat beter dingen kan gebruiken ….ofvte veel geld ik kas voor deze onzin oja….te veel geld sommigen verdienen tonnen€ om deze onzin aan te kaarten.
Blijf maar lid van deze onzin club.

Friederich Raymond Eysbach|17.11.20|13:02

Ik als 100% Uber chauffeur wil ik niet in loondienst. Uber werkt perfect voor mij. In 2019 had ik een omzet van 60 K na aftrek van 25% commissie voor Uber.
FNV komt op voor de belangen van TTO chauffeurs die Uber liever zien verdwijnen. Als FNV hun zin krijgt raken duizenden Uber chauffeurs hun werk kwijt en dat is precies wat de TTO bedrijven willen..
Dan worden taxi’s weer onbetaalbaar voor het gewone volk. Ik heb gelijk mijn lidmaatschap van FNV zelfstandigen opgezegd.
R.F. Eysbach

John Van Wissen|17.11.20|13:18

FNV krijgt nooit zijn zin zo een domme gedachten loondienst dat is het Brein van een vis.
Ik accepteer zelf wel waar ik werk van krijg.
Telefoon
Rasta
WhatsApp
Email
Etc nog nooit zoveel onzin gehoord tijd verspilling
Misschjen hebben ze te weinig leden en komen weer in het nieuws.

John Van Wissen|17.11.20|13:55

Ha ha ha loondienst even 5 jaar!!!!..zelfstandigheid boekhouding terugzetten naar loondienst ha ha ha ze zijn grappig bij FNV. O ja Vis…brein vergeten :)

Wie O wie|18.11.20|05:09

Haha John grappenmaker jij werkt voor uber hoofdkantoor he.
Waarom Ga je zo tekeer hier bij de reacties. Chauffeurs worden uitgebuit En uber strijkt rustig ze commissies op. Algoritmes in de navigatie van uber die chauffeurs om laten rijden ipv snelste en goedkopere routes te laten rijden
Wat een onzin met je 60k na aftrek commissie.
Snap niet waarom je lobbyt voor uber. Het is juist iets goeds wat FNV doet. We Zijn hier in Nederland waar iedereen zich hoort te houden aan de wet!

Peter Vriens|18.11.20|10:34

Uber boekt met $5,2 miljard het grootste verlies ooit.
Daar mag je dan als chauffeur en passagier aan mee betalen om dat verlies boven tafel te krijgen.
Deze oneerlijke concurrentie, uitbuiting (markt kopen), wordt gedoogd in ons land en daar buiten.
Het is niet meer dan moderne slavernij wat ook nog eens gedoogd wordt.
Maar ja, we leven in een vrij land en de keuze is aan jou of je voor uitbuiters wil werken.
ILT met Neelie Kroes behoed ons tegen oneerlijke concurrentie, dus geen zorgen.

Taxi Amsterdam|18.11.20|17:27

Haha tja wat verwacht je met het vrijgeven van de vakbekwaamheid diploma / eis? Dat veel van die uber chauffeurs die amper kunnen rekenen het dan nog snappen? Vandaar die domme reacties van ze! Als je ze uitlegt dat ze bijna net zo veel overhouden als een vakkenvuller bij een supermarkt dan denken ze dat je gek bent. Bereken je netto winst op de juiste manier! Omzet – alle afschrijvingen en kosten = netto! Voor de rest slaap lekker uber slaafjes de kater die komt later wel!!!

Anton Opstal|19.11.20|09:21

John, jij begrijpt toch ook wel dat fnv hier werkt in opdracht van de grote jongens zoals connexxion met als enig doel alle taxi centrales in Nederland de nek om te draaien. Als ze deze actie winnen is het voor alle zelfstandige taxi ondernemers in Nederland einde verhaal.

Ko de Ruiter|19.11.20|09:55

Ik rijd voor Uber en Bolt, hoe gaat de FNV dat regelen, we leven in een vrij land en mogen zelf bepalen hoe we ons geld verdienen! Trouwens, niemand verplicht je om voor Uber of Bolt te rijden.

Ali Ates|19.11.20|12:11

FNV droom maar leker door werkgever,loondienst,loonheffing,dat was voor de jaar 1999.
Toen koste een taxiverguning 250.000 gulden en nu 1500 euro.

Wetboek veranderen in Nederland is bijna onmogelijk ,dan moet iemand toegeven dat ie een fout heeft gemaakt.Dus dan moet je even wachten tot dat die persoon naar de hemel is.

Er zijn ook andere manieren voor FNV Uber beschulidigen ,diktators,Jihadisten,genocide maken ze meer kans.

Arash Ayubzadeh|19.11.20|13:32

Hoofdstuk A t/m Z = het gaat allemaal om de ritprijs.

Arash Ayubzadeh|19.11.20|13:33

@Ali Taxiverguning kost inmiddels €500 ongeveer

Rick Van den berg|19.11.20|16:21

Er zijn nog steeds mensen die het hebben over het vakbekwaamheid diploma, maar die stelt ook niets voor, er wordt gedaan alsof je een raketgeleerde moet zijn omdat diploma te behalen. het is gewoon een simpele cursus waarvoor je geen vooropleiding nodig hebt, maar je kan het natuurlijk belangrijker maken dan dat het is.

Rick Van den berg|19.11.20|16:37

@Friederich Raymond Eysbach u moet ook aangeven hoeveel uur u heeft gereden en hoeveel dagen waarschijnlijk 7 dagen in de week en 12 uur per dag (ILT zal hier heel blij mee zijn) en 300km per dag. Waarbij 60k na 25% commissie totaal niets zegt van wat je netto hebt overgehouden.

Niemand verplicht je om met dit soort (Uber, Bolt enz enz) organisaties in zee te gaan, maar het is wel goed dat er wordt toegezien dat ze zich aan de regels houden en als achteraf blijkt dat die regels niet zo goed

Rick Van den berg|19.11.20|16:52

in elkaar zitten moeten de regels gewoon aangepast worden.

Je bent zzp’er maar niet in diens van ( Uber,Bolt en nog vele van dit soort bedrijven) maar ze bepalen wel alles, hoezo ben je dan eigen baas? Dan is het te gemakkelijk om te zeggen: “maar je hoeft geen gebruik te maken van de app” het gaat erom ben je eigen baas of niet als je gebruikt maakt van de app ja of nee. En dat staat los van wat je van het bedrijf vind of van de chauffeurs die werken via die app’s en dan is het goed dat de

Rick Van den berg|19.11.20|16:53

FNV dit aan de kaak stelt en dan is het aan de rechter om daar wat van te vinden.

Rick Van den berg|19.11.20|17:11

Maar de fout zit ook bij het kabinet ze hebben maximale tarieven voor de taxi maar geen minimum, dus gaan dit soort organisaties hun chauffeurs uitbuiten zonder dat ze het zelf doorhebben. Uber draait vanaf zijn bestaan alleen maar verlies in theorie klopt dat maar in de praktijk is dat natuur niet zo dit zijn boekhoudkundige trukjes als je meer uitgeeft dan binnen komt draai je verlies logische, maar als het echt zo slecht ging zouden de investeerders er echt geen geld meer in stoppen!!!

Anton Opstal|19.11.20|21:31

Alu ates, een vergunning kostte in die tijd 1750 gulden. De bedragen waar jij over praat was voor de aansluiting bij een taxicentrale. Die aansluiting kon je dan weer verkopen of verpachten, iets wat bij een vergunning niet kan. Leuk dat je mee praat maar alleen als je weet waar het over gaat.

Anton Opstal|19.11.20|21:35

Rick, ik ben zelf aangesloten bij een centrale in den haag. Zij doen hetzelfde als uber. Klant besteld een rit en er wordt een wagen gestuurd. Ik log in wanneer het mij uitkomt en, ja ook hier zijn regels waar alke aangesloten ondernemers zich aan moeten houden. Ben ik nu volgens fnv ook ineens na 29 jaar in loondienst??

Holland Taxi Peter Walgreen|19.11.20|23:30

Anton,
Ali heeft wel degelijk gelijk, voor het jaar 2000 betaalde je voor een hele vergunning 250.000 – 300.000 gulden.

Rick,
Zo simpel als jij stelt dat de examens waren is het natuurlijk niet.

Rick Van den berg|20.11.20|11:16

Anton, zeg nou even eerlijk toen jij je vakbekwaamheid diploma hebt gehaald wat voor toelatingseisen werden er gesteld? Jullie maken er echt een ding van, zelfs nu als je niet de juiste vooropleiding hebt en je wilt aan een Lbo, mbo of hbo studie beginnen is er gewoon een toelatingstoets waardoor je zonder de benodigde vooropleiding toch toegelaten kan worden. Het probleem is tijden veranderen, en mensen blijven maar in het verleden hangen. En tuurlijk je moet er wat voor doen maar…..

Rick Van den berg|20.11.20|11:33

Ik blijf er bij zo spannend is de vakbekwaamheid echt niet en ik kan er over mee praten want ik heb het papiertje, en ik ben ook niet iemand van, omdat jij het papiertje niet hebt jij dan per definitie een slechtere chauffeur bent. Het kan slechts bijdragen om je een betere chauffeur te maken, maar ik ken ook mensen die het papiertje hebben maar gewoon lak aan alles hebben.
Uiteindelijk moet je klanten behandelen hoe je zelf behandeld wilt worden en een goede wegen kennis hebben meer is het niet

Rick Van den berg|20.11.20|12:10

De rest kan je als je daar de kennis niet van hebt gewoon uitbesteden en dat kan binnen ieder bedrijf dus waarom ook niet bij de taxi.

Anton Opstal, U geeft aan dat het bedrijf waar u voor werkt hetzelfde doet als Uber. En vervolgens stelt u de vraag of u volgens de FNV ook ineens na 29 jaar in loondienst bent. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het gene wat Uber doet, het bedrijf waar u voor werkt hetzelfde doet en dat al 29 jaar via een app inloggen u geeft hiermee aan dat…..

Rick Van den berg|20.11.20|12:12

Het bedrijf waar u voor werkt zijn tijd ver vooruit wat eigenlijk is het bedrijf waar u voor werkt de voorganger van Uber?

Begrijp ik u goed?

Rick Van den berg|20.11.20|12:26

Anton Opstal, Het gaat de FNV erom of de constructie de Uber hanteerd juist is en daar komt meer bij kijken dan alleen de manier van inloggen, het bedrijf betaald veel minder belasting dan het bedrijf waar u voor werkt en dat terwijl het bedrijf veel meer omzet maakt.

Oneerlijk concurrentie maar de regels maken het blijkbaar mogelijk en dan is het toch normaal als er iemand opstaat en zegt dit moet nader bekeken worden. En dat begint met de vraag ben je in dienst of niet.

Volgens mij niets mis

Rick Van den berg|20.11.20|12:27

Mee

Taxi Amsterdam|20.11.20|16:12

Rick V d berg ik ben het grotendeels met je eens. Ik vind ook dat niet alleen de fnv maar ook onze overheid er heel erg goed na zou moeten kijken. Want ik vind dat er wel degelijk sprake is van oneerlijke concurrentie en ik vind ook dat ze zich eerder als “werkgever” gedragen dan als platform / bemiddelaar. Zo veel geld en macht hebben ze en jaren lang verlies lijden dan is er toch duidelijk meer aan de hand? Zie ook de andere Europesche uitspraken! Ik denk toch echt dat dit in de toekomst een

Taxi Amsterdam|20.11.20|16:18

Staartje gaat krijgen. Ze zijn inmiddels internationaal zo groot geworden dat ze het bijna overal voor het zeggen hebben. Als de fnv of onze overheid het nou voor elkaar kunnen krijgen dat er extra eisen / voorwaarden worden gesteld aan dat soort platforms zoals een minimum bedrag wat een aangesloten partner minimaal moet overhouden dan lijkt me dat al een goede eerste stap! Wat betreft vakbekwaamheid eis is het natuurlijk zo dat het niet veel voorstelde maar je leerde wel je kostprijs te

Taxi Amsterdam|20.11.20|16:21

Berekenen en je eigen administratie enz te doen. Alleen daardoor zou je als ondernemer gelijk al moeten snappen dat werken met dat soort platforms slecht voor je onderneming zou moeten zijn. Dat was eerder mijn punt! En ook al stelde het niet veel voor die vakbekwaamheid eis / diploma het was toch voor velen een drempel om het niet te doen. Dat had onze overheid samen met de lobbyisten van uber even opgelost zodat uber vooral zijn gang kon gaan. Want zeg nou zelf Rick vd berg denk je nou echt

Taxi Amsterdam|20.11.20|16:30

Er zoveel eigen rijders zouden zijn als die vakbekwaamheid eis nog was blijven bestaan? Ik denk het niet in ieder geval. Ik merkte in Amsterdam dat zij na het illegale Uberpop heel moeilijk aan vakbekwame zzp chauffeurs kwamen en kort daarna was het ineens vrijgegeven door het werk van de lobbyisten van uber! Zo zie je maar weer money talks! Ben benieuwd welke branche nog meer vrijgegeven gaat worden. Luchtvaart, Transport wie zal het zeggen? Meningen en rechten van de mens boeit ze niet. Zij

Taxi Amsterdam|20.11.20|16:31

Hebben een hele andere agenda. En dat is alles volop inzetten op het autonome. Veel verliezen en rechtszaken enz hebben zij al lang ingecalculeerd. Het is nu aan onze overheid en fnv enz wat zij tegen dit soort platforms kunnen doen.

Rick Van den berg|20.11.20|18:34

Taxi Amsterdam, wij zitten op 1 lijn ook ik denk ‘ weet het wel zeker’ dat de manier van werken hoe Uber dit heeft geïntroduceerd in de taxibranche een blijvertje is. De taxibranche is heel lang stil blijven staan en heeft niets gedaan om te innoveren. En dacht deze monopolie positie nog honderden jaren te kunnen behouden. En op het moment dat Uber de markt bestormde er toen pas het besef kwam dat ze moesten gaan innoveren maar toen was het kwaad eigenlijk al geschied maar onder het mom beter…

Rick Van den berg|20.11.20|19:40

Laat dan nooit en je moet toch ooit beginnen. Is de branche ook met app’s begonnen en met projecten als MAAS, maar je staat nu wel met 10-0 achter tegen techgiganten die oneindig diepe zakken blijken te hebben en wereldwijd werken. Als branche moet je wel naar je zelf kijken en niet alleen met je vinger wijzen naar organisaties zoals Uber. Over het autonome dat is de rede waarom Uber in de boeken verlies lijd alles wordt gelijk weer geïnvesteerd om uiteindelijk wereldwijd de grootste te worden.