FNV: chauffeursbijeenkomst goed verlopen
Er is nog altijd geen akkoord bereikt tussen vakbonden en werkgevers over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi. Om de nu te nemen stappen met de leden te bespreken, kondigde FNV begin vorige maand een “massa strategiebijeenkomst’ aan. Deze chauffeursbijeenkomst vond zaterdag plaats. Volgens FNV-onderhandelaar Meindert Gorter is de bijeenkomst goed verlopen.
“Het was een goed bezochte bijeenkomst met bijna honderd deelnemers”, laat Gorter weten. “Unaniem zijn deze deelnemers het eens over de inzet van FNV voor een leefbaar loon. Dat begint bij een minimumloon van veertien euro. Het honderd procent doorbetalen van loon bij ziekte hoort daar ook bij.” Over welke stappen er de komende weken genomen zullen gaan worden, kan de FNV-onderhandelaar op dit moment nog niets zeggen.
Acties
Vorige week liet Gorter weten eventuele acties, waaronder stakingen, niet uit te sluiten. “Als de nieuwe cao niet kan worden meegenomen in de NEA-index, die eind oktober wordt vastgesteld, en er worden acties georganiseerd, dan voorspel ik dat het voor iedereen die niet in zijn eigen mobiliteit kan voorzien, het een grillige winter wordt”, liet de FNV-onderhandelaar destijds weten.
“Mobiliteit die geboden wordt door gemeenten en allerlei andere voorzieningen, zouden dan weleens niet meer uitgevoerd kunnen worden. Kinderen van ouders die gebruikmaken van het leerlingenvervoer, worden dan niet meer door hun chauffeurs naar school gebracht.”
Eisen
Naast een minimumloon van veertien euro en algemene prijscompensatie, wil FNV voor taxichauffeurs duidelijkheid scheppen over wanneer je werkt en wanneer niet. Ook is de vakbond van mening dat flexibiliteit extra beloond moet worden met toeslagen. “Flexibiliteit hoort bij het werk. Een goede beloning voor onze flexibiliteit ook. Daarom willen we bijzondere toeslagen voor bijzonder werk. Want flexibiliteit kan niet alleen van de kant van de werknemer komen”, schrijft de vakbond daarover.
Op 7 oktober worden de onderhandelingen tussen de vakbonden en de werkgevers over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi weer hervat.
Lees ook:
Wat een CAO zo beroerd maakt, is dat de situatie in grote steden en die op het platteland zo verschillend is. Als je in een kleine Gemeente zit, is er geen ‘continu’ werk beschikbaar. Je rukt uit wanneer een klant vervoerd wil worden. Een systeem met ‘diensten’ werkt daar niet. Wél zou een verplichting om minimaal 32 of 40 uur te moeten uitbetalen de ondernemer dwingen rekening te houden met de behoefte aan een geregeld vast inkomen. En die € 14,-? Waarom niet; als je het maar kan doorberekenen.