Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
Nog steeds verschillen

CNV over cao-onderhandelingen Zorgvervoer en taxi: ‘Helaas niet gelukt er goed uit te komen’

Daklicht. Foto ter illustratie.Foto: iStock / Byoung Joo

De onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi, zijn vrijdag uitgelopen op een eindbod van de werkgevers. De werkgevers hebben de vakbonden daarbij een ultimatum gesteld. Als de bonden niet vóór dinsdag 25 oktober hebben gereageerd op het eindbod, dan staken de werkgevers de onderhandelingen voor onbepaalde tijd. 

Rick Pellis, onderhandelaar van CNV Vakmensen, vindt het jammer dat de onderhandelingen zo hebben moeten verlopen. “Het is helaas niet gelukt om er goed uit te komen”, zegt hij daarover. “De werkgevers bieden wat ons betreft te weinig en houden noodzakelijke verbeteringen tegen.”

Met het eindbod laten de werkgevers volgens CNV zien, dat ze er weinig voor over hebben om de branche aantrekkelijker te maken, aldus Pellis. “We krijgen voortdurend meldingen over chauffeurs die uit de branche vertrekken. Werkgevers kunnen heel moeilijk aan mensen komen, dus het is ook in hun eigen belang om de taxi-cao te verbeteren. Helaas lijken ze daar weinig oog voor te hebben.”

“Met dit eindbod komen we geen stap verder”, licht Pellis verder toe. “Terwijl een betere cao hard nodig is, want veel zaken zijn slecht of gewoon helemaal niet geregeld. Geen onregelmatigheidstoeslag. Geen toeslag bij feestdagen. Een lage loondoorbetaling bij ziekte, waardoor een zieke werknemer nog minder krijgt dan het minimumloon.”

Heikel thema

Volgens CNV Vakmensen vormt daarnaast de pauzeregeling een heikel thema tijdens de onderhandelingen. “Hier is veel onrust over bij de werknemers. De werkgevers lijken maar al te graag gebruik te maken van onbetaalde onderbrekingen tussen verschillende ritten. Wij vinden dat alle werktijd betaald moet worden. Daar willen we duidelijke afspraken over.”

Bij de huidige cao-regeling mogen werkgevers maximaal 12,5 procent van de werkdag als pauze inplannen. In de praktijk doen veel werkgevers dat standaard, terwijl werknemers lang niet altijd die pauze hebben genoten, zo stelt CNV. Maar terug naar de oude regeling, zoals de werkgevers nu willen, is volgens Pellis ook geen goede optie. ‘”Volgens die oude regeling mag de werkgever vier onderbrekingen – oftewel pauzes – geven, maar wel onbeperkt in tijdsduur. Dit heeft in het verleden tot problemen geleid, omdat werknemers soms wel vier tot zes uur per dag stil staan en dus niet betaald kregen. We willen zeker niet terug naar die situatie.”

Looptijd

Hoewel er nog steeds grote verschillen zijn, ziet CNV Vakmensen wel dat de urgentie omtrent een nieuwe cao ook bij de werkgevers leeft. Met een loonsverhoging van in totaal 12 procent lijken de werkgevers op het eerste gezicht best een aardige loonsverhoging te bieden voor de ongeveer 22.000 werknemers in de taxibranche, zo stelt de vakbond. Alleen over de looptijd verschillen beide partijen nog van mening.

“Procentueel lijkt dat heel wat, maar de werkgevers willen een looptijd van twee jaar. Dus omgerekend praten we over een loonsverhoging van 6 procent per jaar. En dat over salarissen die maar net boven het minimumloon liggen. Dus zoveel is het in de praktijk ook weer niet, zeker gezien de huidige hoge inflatie. Bovendien is het grotendeels een sigaar uit eigen doos. Het is niet voor niks dat de werkgevers weer terug willen naar die oude pauzeregeling. Daarmee verdienen ze voor een deel de loonsverhoging weer terug”, besluit Rick Pellis. CNV bespreekt het cao-eindbod eerst met hun kaderleden, voordat ze een besluit nemen over verdere stappen.

Historisch bod

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), die de belangen van de werkgevers behartigt, zei vorige week vrijdag dat de werkgevers zich genoodzaakt voelen een ultimatum te stellen. Volgens de werkgeversorganisatie ligt er nu een ‘historisch hoog loonbod’ op tafel. “Zeker als je kijkt naar andere cao’s die momenteel afgesloten worden”, zei onderhandelaar Martijn Kersing daar destijds over. “Als werkgevers zagen we dat we moesten inzetten op waardering voor onze medewerkers en op nieuwe instroom van chauffeurs. Dat hebben we omgezet in een ongekend hoog cao-bod. We hopen dat de bonden ons eindbod accepteren. De duidelijkheid die dat biedt is voor iedereen van belang. Niet alleen voor werknemers en ondernemers, maar ook voor opdrachtgevers.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “CNV over cao-onderhandelingen Zorgvervoer en taxi: ‘Helaas niet gelukt er goed uit te komen’”

Ret|17.10.22|16:11

Het is droevig. Dit zegt genoeg over het respect en waardering naar de chauffeurs toe. Alleen een kleine loonsverhoging en alle andere punten willen ze verslechteren zodat het een sigaar uit eigen doos word. Over dat pauze beleid en dat ze standaard die pauze tijd eraf halen is schandalig. Iedere chauffeur moet precies zijn contract uren werken en geen minuut meer. Dan kunnen ze tijd weg strepen wat ze willen. En niet aankomen van “je hebt minuren”. Staken net zoals alle andere sectoren!

Hannelore Schlijper|19.10.22|12:40

gigantisch loonbod, grapjurken
ov biedt 1000 euro compensatie

trevvel schaft al tredes af
van driel wil ander een hoger loonbod,

plat met die handel,ze vragen erom