KNV, branchevereniging, Koninklijk Nederlands Vervoer
cao

Werkgevers Zorgvervoer en Taxi doen eindbod en stellen ultimatum

Koninklijk Nederlands Vervoer. Foto: KNV

De werkgevers hebben naar eigen zeggen een “historisch loonbod” gedaan, in de onderhandelingen over een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi. Dat laat werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) weten. Daarnaast hebben de werkgevers vakbonden FNV en CNV een ultimatum gesteld. “De bonden dienen vóór 25 oktober gereageerd te hebben, anders staken de werkgevers de onderhandelingen voor onbepaalde tijd.”

De werkgevers zeggen zich genoodzaakt te voelen een eindbod te doen en hieraan een ultimatum te verbinden. “Dit als gevolg van de werkwijze van de vakbonden”, zo stellen zij. “De vakbonden zijn de onderhandelingen gestart met ongekend veel eisen, die in totaal een verhoging van meer dan 40 procent van de kosten tot gevolg zouden hebben. Na het, door de bonden, schrappen van een aantal eisen, werd iedere onderhandelingsronde weer meer geëist. De ondernemers bieden inmiddels meer dan 12 procent. De bonden dienen vóór 25 oktober gereageerd te hebben, anders staken de werkgevers de onderhandelingen voor onbepaalde tijd.”

Hoger startsalaris

In het eerste jaar – 2023 – gaat het volgens de werkgevers om een verhoging van 8 procent per 1 januari en het jaar daarop om een verhoging van 4 procent. Daarnaast worden ook de onderste tredes (3 en 4) uit het loongebouw geschrapt. Dit om ook nieuwe chauffeurs een goede start met een fatsoenlijke beloning te kunnen bieden. “In de praktijk betekent dat, dat een beginnend chauffeur 13,73 euro verdient en al in 2024 voldaan wordt aan de wens om een startsalaris boven de 14 euro per uur te realiseren. Voor het niet rijdend personeel wordt de 0 trede geschrapt, zodat ook zij een hoger startsalaris krijgen.”

Historisch loonbod

Volgens onderhandelaar Martijn Kersing gaat het hier over een historisch hoog bod. “Zeker als je kijkt naar andere cao’s die momenteel afgesloten worden. We onderhandelen al sinds mei van dit jaar en als werkgevers hebben we goede wil getoond. De bonden hebben er echter voor gezorgd dat de werknemers onrealistische verwachtingen hebben gekregen van de nieuwe af te sluiten cao. We vinden het teleurstellend dat we met een ultimatum over dit eindbod moeten komen, maar verder dan dit eindbod kunnen we als werkgevers echt niet gaan.”

Belangrijk onderdeel van het eindbod is ook dat de werkgevers terug willen keren naar de oude regeling omtrent verloonde tijd. “Met als aanvulling een maximum van vier onderbrekingen op de standplaats. Dit was eerst onbeperkt en leidde tot veel commotie. Teruggaan naar de oude regeling is een verbetering ten opzichte van de huidige regeling, waarmee 12,5 procent onderbreking doorgerekend kon worden, ook als die onderbreking niet was genoten.”

Inzetten op waardering

Met dit eindbod stellen de werkgevers een ultiem bod te doen, waaruit begrip voor de situatie van de werknemers blijkt en eveneens de waardering uitspreekt voor de grote inzet in deze lastige tijden van personeelstekort. “Als werkgevers zagen we dat we moesten inzetten op waardering voor onze medewerkers en op nieuwe instroom van chauffeurs. Dat hebben we omgezet in een ongekend hoog cao-bod. We hopen dat de bonden ons eindbod accepteren. Alleen dan kunnen wij de loonsverhoging ook daadwerkelijk doorvoeren per 1 januari. De duidelijkheid die dat biedt is voor iedereen van belang. Niet alleen voor werknemers en ondernemers, maar ook voor opdrachtgevers”, zo besluit Martijn Kersing.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Werkgevers Zorgvervoer en Taxi doen eindbod en stellen ultimatum”

Karin Roest|15.10.22|18:23

Martijn Kersing moet wel in de gaten houden dat de chauffeurs er al jaren bijna niet bij hebben gekregen dus hij doet net of het heel veel is maar dat valt best wel mee . en wat is nou 12% in 2 jaar? Ik hoop ook dat de bonden het zooitje plat gaan gooien . Dat zielige gedoe van die werkgevers weten de chauffeurs nu wel wel. Die horen elk jaar het zelfde liedje van die werkgevers .

willem j brouwer|15.10.22|20:32

En de chauffeurs worden weer genaaid.

W Janssen|20.10.22|12:10

Mooi hoor loontrede 3 en 4 eruit.
Ik lees alleen niets over het opschuiven van de andere loontreden.
Wordt hier bedoeld dat sowieso alle treden opschuiven en daarbovenop
het gemiddelde van 5,5 procent loonsverhoging?

W Janssen|20.10.22|12:16

Daar moet 6 procent staan.

annuska veenstra|20.10.22|12:59

Ze vergeten te vermelden dat de oude verloonde tijd regel inhoud dat je max 4 onderbrekingen op standplaats hebt, onbepaalde en onbetaalde tijd en daarnaast nog 6! onderbrekingen (onbetaalde/eigen tijd) buiten standplaats.

PaulAM|20.10.22|18:31

Afspraken maken voor 2 jaar? In deze onzekere tijden met meer dan 10% inflatie, lijkt mij niet verstandig.

Albert Lasschuit|21.10.22|02:09

aan W Janssen

daar moet 4% staan toch? dit jaar 0% volgend jaar 8 het jaar daarop 4%
is 12% totaal : door 3 = 4% pj

12% aan koopkracht werd alleen al in dit jaar ingeleverd, volgend jaar nog eens ruim 6% volgens de banken,
en wie weet hoeveel in 2024? zeg 4% dat is dan in totaal 22% over deze 3 jaren!!
de chauffeurs gaan er dus 10% op achteruit in Martijn Kersng`s model, maar dat hoor je hem natuurlijk niet zeggen!!!!!