Demonstratie FNV
cao-onderhandelingen

FNV en CNV: Acties dreigen in leerlingen- en Wmo-vervoer

Volgens FNV zijn acties niet meer te voorkomen. Foto: ANP/ Sem van der Wal

Na negen onderhandelingsronden voor een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi, trekken vakbonden FNV en CNV de stekker uit de onderhandelingen. Volgens Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en taxi, lijken acties daarmee niet meer te voorkomen.

“De cao-onderhandelingen met werkgeversorganisatie KNV verlopen altijd moeizaam, maar nu is het echt dramatisch”, zo laat Gorter weten. “Van de achttien punten die we namens onze leden op tafel hebben gelegd, wil KNV maar over één ding praten. Absurd.”

Volgens FNV wil de werkgever niet praten over het onterecht inhouden van loon voor pauzes, die de chauffeurs niet hebben kunnen nemen. “Een belangrijk punt voor de chauffeurs, omdat het zo oneerlijk voelt”, aldus Gorter. De werkgevers willen volgens de vakbond tot nu toe alleen praten over een loonsverhoging van 6 procent. Gorter vindt dat te gek voor woorden. “Werkgevers noemen het zelf een historisch bod, maar in welke wereld leef je als je in deze roerige tijden zo weinig biedt?”

Loonsverhoging

De bonden eisen een cao met een looptijd van een jaar met een loonsverhoging van 12,5 procent per 1 januari 2023. Volgens hen willen de werkgevers echter niet verder gaan dan een tweejarige looptijd met 8 procent loonsverhoging per 1 januari 2023 en 4 procent per 1 januari 2024.

In de onderhandelingen over doorbetaling bij ziekte komen de partijen ook niet dichter bij elkaar. De werkgever houdt volgens FNV vast aan maximaal 80 procent doorbetaling van het loon voor de eerste twee weken. De vakbonden willen echter 100 procent doorbetaling vanaf de eerste dag.

Oude regeling

Daarnaast willen de werkgevers volgens de vakbonden terug naar een oude regeling, waarbij de chauffeurs niet betaald krijgen voor de uren op de dag dat er geen werk is. “In plaats van structurele verbeteringen komt de werkgever met structurele verslechteringen, terwijl de sector staat te springen om chauffeurs. De loyaliteit van de chauffeurs is hoog. Ze zijn heel erg betrokken bij de kwetsbare groep inwoners die ze dagelijks vervoeren, maar met dit bod laat de werkgever hen allebei in de kou staan”, aldus Gorter.

Ultimatum

FNV en CNV gaan de komende twee weken hun leden raadplegen. Meindert Gorter verwacht dat de leden zich moeten voorbereiden op een ultimatum. “Ik hoop dat het niet zover zal komen en dat de petitie die we op 21 oktober aanbieden de werkgever op andere gedachten brengt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “FNV en CNV: Acties dreigen in leerlingen- en Wmo-vervoer”

Karin Roest|14.10.22|17:10

Ik zeg FNV gooi die boel maar is plat en kom op voor de werknemers . Jaren lang hetzelfde horen wij hetzelfde liedje van de werkgevers er is geen geld alles is duurder geworden enz . Maar dat geld ook voor ons de taxichauffeur ook wij krijgen het steeds moeilijk omdat alles duurder word . Dus FNV gooi het zooitje maar is plat!!!!

Arie van Someren|14.10.22|18:39

Werkgevers piepen dat ze niet méér kunnen betalen. Maar schrijven wel voor de laagste prijs in. Gemeentes en provincies wrijven in hun handjes: Lekker voordelig zo, dat school- en WMO-vervoer. Ja, dat er is nu zelfs een minister verontrust over het personeelstekort en gebrekkig vervoer. Gek hè? Als je ergens anders meer kunt verdienen en dat gez.. van klanten en kinderen zat bent, dan ga je weg.

willem j brouwer|15.10.22|20:55

FNV en CNV likken de reten van de werkgevers dus geen loonsverhoging voor de taxi chauffeurs in wmo en leerlingen vervoer.

FNV en CNV: Acties dreigen in leerlingen- en Wmo-vervoer | TaxiPro
Demonstratie FNV
cao-onderhandelingen

FNV en CNV: Acties dreigen in leerlingen- en Wmo-vervoer

Volgens FNV zijn acties niet meer te voorkomen. Foto: ANP/ Sem van der Wal

Na negen onderhandelingsronden voor een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi, trekken vakbonden FNV en CNV de stekker uit de onderhandelingen. Volgens Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en taxi, lijken acties daarmee niet meer te voorkomen.

“De cao-onderhandelingen met werkgeversorganisatie KNV verlopen altijd moeizaam, maar nu is het echt dramatisch”, zo laat Gorter weten. “Van de achttien punten die we namens onze leden op tafel hebben gelegd, wil KNV maar over één ding praten. Absurd.”

Volgens FNV wil de werkgever niet praten over het onterecht inhouden van loon voor pauzes, die de chauffeurs niet hebben kunnen nemen. “Een belangrijk punt voor de chauffeurs, omdat het zo oneerlijk voelt”, aldus Gorter. De werkgevers willen volgens de vakbond tot nu toe alleen praten over een loonsverhoging van 6 procent. Gorter vindt dat te gek voor woorden. “Werkgevers noemen het zelf een historisch bod, maar in welke wereld leef je als je in deze roerige tijden zo weinig biedt?”

Loonsverhoging

De bonden eisen een cao met een looptijd van een jaar met een loonsverhoging van 12,5 procent per 1 januari 2023. Volgens hen willen de werkgevers echter niet verder gaan dan een tweejarige looptijd met 8 procent loonsverhoging per 1 januari 2023 en 4 procent per 1 januari 2024.

In de onderhandelingen over doorbetaling bij ziekte komen de partijen ook niet dichter bij elkaar. De werkgever houdt volgens FNV vast aan maximaal 80 procent doorbetaling van het loon voor de eerste twee weken. De vakbonden willen echter 100 procent doorbetaling vanaf de eerste dag.

Oude regeling

Daarnaast willen de werkgevers volgens de vakbonden terug naar een oude regeling, waarbij de chauffeurs niet betaald krijgen voor de uren op de dag dat er geen werk is. “In plaats van structurele verbeteringen komt de werkgever met structurele verslechteringen, terwijl de sector staat te springen om chauffeurs. De loyaliteit van de chauffeurs is hoog. Ze zijn heel erg betrokken bij de kwetsbare groep inwoners die ze dagelijks vervoeren, maar met dit bod laat de werkgever hen allebei in de kou staan”, aldus Gorter.

Ultimatum

FNV en CNV gaan de komende twee weken hun leden raadplegen. Meindert Gorter verwacht dat de leden zich moeten voorbereiden op een ultimatum. “Ik hoop dat het niet zover zal komen en dat de petitie die we op 21 oktober aanbieden de werkgever op andere gedachten brengt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “FNV en CNV: Acties dreigen in leerlingen- en Wmo-vervoer”

Karin Roest|14.10.22|17:10

Ik zeg FNV gooi die boel maar is plat en kom op voor de werknemers . Jaren lang hetzelfde horen wij hetzelfde liedje van de werkgevers er is geen geld alles is duurder geworden enz . Maar dat geld ook voor ons de taxichauffeur ook wij krijgen het steeds moeilijk omdat alles duurder word . Dus FNV gooi het zooitje maar is plat!!!!

Arie van Someren|14.10.22|18:39

Werkgevers piepen dat ze niet méér kunnen betalen. Maar schrijven wel voor de laagste prijs in. Gemeentes en provincies wrijven in hun handjes: Lekker voordelig zo, dat school- en WMO-vervoer. Ja, dat er is nu zelfs een minister verontrust over het personeelstekort en gebrekkig vervoer. Gek hè? Als je ergens anders meer kunt verdienen en dat gez.. van klanten en kinderen zat bent, dan ga je weg.

willem j brouwer|15.10.22|20:55

FNV en CNV likken de reten van de werkgevers dus geen loonsverhoging voor de taxi chauffeurs in wmo en leerlingen vervoer.