KNV-voorzitter Bertho Eckhardt.
Zorg- en leerlingenvervoer

KNV: ‘Stakingen lossen niets op nu er cao-akkoord ligt’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Volgens Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), die tijdens de onderhandelingen voor een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi de belangen van de werkgevers behartigde, stelt dat stakingen binnen het zorg- en leerlingenvervoer niets oplossen, nu er een cao-akkoord is bereikt. KNV roept vakbond FNV dan ook op te stoppen met het organiseren van stakingen.

Volgens de werkgevers werken stakingen namelijk contraproductief, schaden ze het imago van de branche en leveren ze de kwetsbare reizigers die gebruik maken van het zorgvervoer, een hoop ongemak en stress op. “Staken is een recht en dat betwist ik ook niet, maar ik zet wel vraagtekens bij een staking wanneer er een cao-akkoord ligt”, zegt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt daarover. “Hopelijk komt FNV weer aan boord.”

Afgelopen dinsdag sloten KNV Zorgvervoer en Taxi en CNV Vakmensen een akkoord over een nieuwe cao. Deze moet op 1 januari 2023 ingaan en heeft een looptijd van anderhalf jaar. “Centraal in de cao staat een loonsverhoging van 8 procent met ingang van 1 januari 2023 en nog eens 4 procent per 1 januari 2024. Ook verandert de doorbetaling bij ziekte en wordt de pauzeregeling aangepast”, aldus de werkgevers.

Gevolgen staking beperkt

Volgens KNV heeft – in landelijk opzicht – nog geen 2 procent van het personeel gestaakt. “De gevolgen van de staking vielen daarom mee, hoewel er regionaal verschillen waren. Door goede communicatie met opdrachtgevers en gebruikers kon de overlast veelal tot het minimum beperkt blijven. Daar waar grotere groepen medewerkers staakten, vielen er ritten uit. Dat de staking landelijk gezien meeviel, laat onverlet dat het uitvallen van ritten voor betrokkenen vaak grote gevolgen heeft.”

Blik op de toekomst

KNV roept daarom vakbond FNV op om de blik weer op de toekomst te richten. “We hebben flink in de richting van de vakbondseisen bewogen, terwijl ook de werkgevers met de rug tegen de muur staan door de gestegen inflatie, hoge brandstofkosten en de nasleep van corona”, zegt Eckhardt daarover. “CNV heeft dit ingezien en geoordeeld dat de blik nu op de toekomst moet. Zij nemen hun verantwoordelijkheid. Hopelijk sluit FNV zich hierbij aan, maar tot nu toe krijg ik eerder de indruk dat men zich voor de eigen achterban wil profileren door onrealistische eisen aan ons te stellen. Dat heeft geen zin.”

“Je punten maar blijven herhalen en daarbij het vervoer van kwetsbare groepen hinderen, werkt nu alleen nog maar contraproductief”, vervolgt Eckhardt zijn verhaal. “Uiteindelijk is er in dit akkoord sprake van een bovengemiddelde loonstijging ten opzichte van andere sectoren in Nederland. Dit eindresultaat doet recht aan zowel de belangen van de werknemers als de werkgevers”, zo besluit de KNV-voorzitter.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

14 reacties op “KNV: ‘Stakingen lossen niets op nu er cao-akkoord ligt’”

Karin Roest|03.12.22|11:59

Staan de werkgevers met de rug tegen de muur ? Wat dacht de KNV van de chauffeurs ? Dit horen de chauffeurs al jaren en al jaren lang is er partij getrokken voor de werkgevers . prima dat de FNV nu partij trekt voor de chauffeurs . En van horen zeggen blijkt dat CNV wel vaker last heeft van slappe knieen. Die 8 % verhoging is veel te weinig zie zorgpremie maar ook het water enz word schreeuwend duur . Dus FNV hou je poot stijf !!!!!!!!

Theo Verhoeven|03.12.22|14:05

De werkgevers vermelden niet dat de taxichauffeurs er vorig jaar 10% op achteruit zijn gegaan. 2% verhoging en 12,5% inhouding op je uren. Schandalig, daar hoor je ze niet over.

remco van amersfoort|03.12.22|18:31

Misschien best een mooie aanbieding van de werkgevers.
Als de gemeente het ontbrekende deel bij ligt,ook zij hebben jarenlang geprofiteerd van de inschrijvingen.
Er zijn mogelijkheden om het werk in minder tijd te doen en dat levert dan ook gelijk weer wint op.
Dus een beetje meer creativiteit van de knv en werkgevers en gemeenten
Dan kun je de chauffeurs betalen waar ze recht op hebben

remco van amersfoort|03.12.22|18:31

Dan de ziektewet
Tijdens de corona hebben veel chauffeurs Tijdens het uitoefenen van hun werk corona opgelopen.
Dat kost de chauffeurs 1 wachtdag en 30%
Nu komt de schurft en apenpokke en wie weet wat nog meer.
Hoe willen werkgevers ons een risico vrije werkplek bieden dan ?

Bianca Adriaanse|08.12.22|12:37

Waarom is Taxi pro zo op de hand van de werkgevers ?
Ik lees hier nooit de kant van de werknemers.
Wij zijn al jaren het afvoerputje en het verdienmodel.
Jaren word er ingeteerd op de gigantische affiniteit met het werk van chauffeurs.

David Lauer|08.12.22|16:11

Wat ik zo wonderlijk vindt van de zijde van de werkgevers vindt, ook nu weer in de tekst van de eer Eckhardt is dat men blijkbaar slechts 1 deel noemt, nl de loonstijging. De andere punten zoals gevolgen van ziekte en de pauze problematiek laat men maar even weg…. Zo simpel is het niet! EWr is meer dan loonstijgingen.

Wijnand Hoenstok|08.12.22|16:20

Als de KNV nu de aanbieders van gunningen voor het blok zet dat er voor deze prijzen niet gewerkt kan worden. Chauffeurs en taxiondernemers moeten m.i. beiden een goede boterham kunnen verdienen en het mag niet zo zijn dat gunningen dusdnig zijn dat bedrijven elkaar kapot concurenen om een flinterdunne boterham en uiteindelijk de chauffeurs van het van wanstaltige beleid de dupe zijn. Resultaat faillissementen en werklozen er bij.

Rob Orsel|08.12.22|16:53

Schandalig artikel.
De werkgevers hadden verbeteringen kunnen doorvoeren vóór de indexering, dan had het doorberekend kunnen worden. In plaats daarvan dreigde de werkgevers dat wij akkoord moesten gaan met de schamele verbeteringen, want na de indexering zou daar geen ruimte meer voor zijn. Ik heb bij een groot taxibedrijf in Driel gewerkt. Die trokken alle minuten dat je stil stond van je uren af. Maar iedereen is bang voor zijn jaarcontract, dus daar hoor je niemand over.

Hans Kleinlangenhorst|08.12.22|17:39

CNV laat de taxi chauffeurs gewoon vallen en komen niet op voor de taxibranche.
Ze sluiten deals met de werkgevers
Zelf krijgen ze alles betaald bij CNV en als ze ziek zijn ook 100% en wij moeten het met 80% doen.
Wat een slechte bond dat CNV en maar reclame maken samen staan we sterk en we gaan voor een goed CAO.
Mooi niet ze zijn te beroerd om te strijden voor ons.

Rob Orsel|08.12.22|18:20

In het openbaar vervoer is het normaal dat je extra toeslagen krijgt bij avond en weekendwerk. Ondanks ons lage basissalaris moeten wij het zonder doen. Alle gepensioneerde chauffeurs die bv schoolverlater rijden als extraatje bij hun pensioen, zullen geen behoefte hebben om te staken. Maar voor de mensen die er van moeten leven is het bittere noodzaak.
FNV HOUDT JE POOT STIJF EN ZORG VOOR EEN LEEFBAAR INKOMEN EN RECHTVAARDIGE WERKOMSTANDIGHEDEN.

Rob Orsel|08.12.22|18:21

Schoolverlater moet zijn: schoolvervoer.

Rob Orsel|08.12.22|18:22

Schoolverlater moet zijn:
Schoolvervoer.

Paul Peters|08.12.22|18:42

Als de staking zo weinig gevolgen heeft gehad, waar zeurt Eckhart dan over?

Loek Kramer|08.12.22|19:11

Hou je poot stijf fnv.

KNV: ‘Stakingen lossen niets op nu er cao-akkoord ligt’ | TaxiPro
KNV-voorzitter Bertho Eckhardt.
Zorg- en leerlingenvervoer

KNV: ‘Stakingen lossen niets op nu er cao-akkoord ligt’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen

Volgens Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), die tijdens de onderhandelingen voor een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi de belangen van de werkgevers behartigde, stelt dat stakingen binnen het zorg- en leerlingenvervoer niets oplossen, nu er een cao-akkoord is bereikt. KNV roept vakbond FNV dan ook op te stoppen met het organiseren van stakingen.

Volgens de werkgevers werken stakingen namelijk contraproductief, schaden ze het imago van de branche en leveren ze de kwetsbare reizigers die gebruik maken van het zorgvervoer, een hoop ongemak en stress op. “Staken is een recht en dat betwist ik ook niet, maar ik zet wel vraagtekens bij een staking wanneer er een cao-akkoord ligt”, zegt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt daarover. “Hopelijk komt FNV weer aan boord.”

Afgelopen dinsdag sloten KNV Zorgvervoer en Taxi en CNV Vakmensen een akkoord over een nieuwe cao. Deze moet op 1 januari 2023 ingaan en heeft een looptijd van anderhalf jaar. “Centraal in de cao staat een loonsverhoging van 8 procent met ingang van 1 januari 2023 en nog eens 4 procent per 1 januari 2024. Ook verandert de doorbetaling bij ziekte en wordt de pauzeregeling aangepast”, aldus de werkgevers.

Gevolgen staking beperkt

Volgens KNV heeft – in landelijk opzicht – nog geen 2 procent van het personeel gestaakt. “De gevolgen van de staking vielen daarom mee, hoewel er regionaal verschillen waren. Door goede communicatie met opdrachtgevers en gebruikers kon de overlast veelal tot het minimum beperkt blijven. Daar waar grotere groepen medewerkers staakten, vielen er ritten uit. Dat de staking landelijk gezien meeviel, laat onverlet dat het uitvallen van ritten voor betrokkenen vaak grote gevolgen heeft.”

Blik op de toekomst

KNV roept daarom vakbond FNV op om de blik weer op de toekomst te richten. “We hebben flink in de richting van de vakbondseisen bewogen, terwijl ook de werkgevers met de rug tegen de muur staan door de gestegen inflatie, hoge brandstofkosten en de nasleep van corona”, zegt Eckhardt daarover. “CNV heeft dit ingezien en geoordeeld dat de blik nu op de toekomst moet. Zij nemen hun verantwoordelijkheid. Hopelijk sluit FNV zich hierbij aan, maar tot nu toe krijg ik eerder de indruk dat men zich voor de eigen achterban wil profileren door onrealistische eisen aan ons te stellen. Dat heeft geen zin.”

“Je punten maar blijven herhalen en daarbij het vervoer van kwetsbare groepen hinderen, werkt nu alleen nog maar contraproductief”, vervolgt Eckhardt zijn verhaal. “Uiteindelijk is er in dit akkoord sprake van een bovengemiddelde loonstijging ten opzichte van andere sectoren in Nederland. Dit eindresultaat doet recht aan zowel de belangen van de werknemers als de werkgevers”, zo besluit de KNV-voorzitter.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

14 reacties op “KNV: ‘Stakingen lossen niets op nu er cao-akkoord ligt’”

Karin Roest|03.12.22|11:59

Staan de werkgevers met de rug tegen de muur ? Wat dacht de KNV van de chauffeurs ? Dit horen de chauffeurs al jaren en al jaren lang is er partij getrokken voor de werkgevers . prima dat de FNV nu partij trekt voor de chauffeurs . En van horen zeggen blijkt dat CNV wel vaker last heeft van slappe knieen. Die 8 % verhoging is veel te weinig zie zorgpremie maar ook het water enz word schreeuwend duur . Dus FNV hou je poot stijf !!!!!!!!

Theo Verhoeven|03.12.22|14:05

De werkgevers vermelden niet dat de taxichauffeurs er vorig jaar 10% op achteruit zijn gegaan. 2% verhoging en 12,5% inhouding op je uren. Schandalig, daar hoor je ze niet over.

remco van amersfoort|03.12.22|18:31

Misschien best een mooie aanbieding van de werkgevers.
Als de gemeente het ontbrekende deel bij ligt,ook zij hebben jarenlang geprofiteerd van de inschrijvingen.
Er zijn mogelijkheden om het werk in minder tijd te doen en dat levert dan ook gelijk weer wint op.
Dus een beetje meer creativiteit van de knv en werkgevers en gemeenten
Dan kun je de chauffeurs betalen waar ze recht op hebben

remco van amersfoort|03.12.22|18:31

Dan de ziektewet
Tijdens de corona hebben veel chauffeurs Tijdens het uitoefenen van hun werk corona opgelopen.
Dat kost de chauffeurs 1 wachtdag en 30%
Nu komt de schurft en apenpokke en wie weet wat nog meer.
Hoe willen werkgevers ons een risico vrije werkplek bieden dan ?

Bianca Adriaanse|08.12.22|12:37

Waarom is Taxi pro zo op de hand van de werkgevers ?
Ik lees hier nooit de kant van de werknemers.
Wij zijn al jaren het afvoerputje en het verdienmodel.
Jaren word er ingeteerd op de gigantische affiniteit met het werk van chauffeurs.

David Lauer|08.12.22|16:11

Wat ik zo wonderlijk vindt van de zijde van de werkgevers vindt, ook nu weer in de tekst van de eer Eckhardt is dat men blijkbaar slechts 1 deel noemt, nl de loonstijging. De andere punten zoals gevolgen van ziekte en de pauze problematiek laat men maar even weg…. Zo simpel is het niet! EWr is meer dan loonstijgingen.

Wijnand Hoenstok|08.12.22|16:20

Als de KNV nu de aanbieders van gunningen voor het blok zet dat er voor deze prijzen niet gewerkt kan worden. Chauffeurs en taxiondernemers moeten m.i. beiden een goede boterham kunnen verdienen en het mag niet zo zijn dat gunningen dusdnig zijn dat bedrijven elkaar kapot concurenen om een flinterdunne boterham en uiteindelijk de chauffeurs van het van wanstaltige beleid de dupe zijn. Resultaat faillissementen en werklozen er bij.

Rob Orsel|08.12.22|16:53

Schandalig artikel.
De werkgevers hadden verbeteringen kunnen doorvoeren vóór de indexering, dan had het doorberekend kunnen worden. In plaats daarvan dreigde de werkgevers dat wij akkoord moesten gaan met de schamele verbeteringen, want na de indexering zou daar geen ruimte meer voor zijn. Ik heb bij een groot taxibedrijf in Driel gewerkt. Die trokken alle minuten dat je stil stond van je uren af. Maar iedereen is bang voor zijn jaarcontract, dus daar hoor je niemand over.

Hans Kleinlangenhorst|08.12.22|17:39

CNV laat de taxi chauffeurs gewoon vallen en komen niet op voor de taxibranche.
Ze sluiten deals met de werkgevers
Zelf krijgen ze alles betaald bij CNV en als ze ziek zijn ook 100% en wij moeten het met 80% doen.
Wat een slechte bond dat CNV en maar reclame maken samen staan we sterk en we gaan voor een goed CAO.
Mooi niet ze zijn te beroerd om te strijden voor ons.

Rob Orsel|08.12.22|18:20

In het openbaar vervoer is het normaal dat je extra toeslagen krijgt bij avond en weekendwerk. Ondanks ons lage basissalaris moeten wij het zonder doen. Alle gepensioneerde chauffeurs die bv schoolverlater rijden als extraatje bij hun pensioen, zullen geen behoefte hebben om te staken. Maar voor de mensen die er van moeten leven is het bittere noodzaak.
FNV HOUDT JE POOT STIJF EN ZORG VOOR EEN LEEFBAAR INKOMEN EN RECHTVAARDIGE WERKOMSTANDIGHEDEN.

Rob Orsel|08.12.22|18:21

Schoolverlater moet zijn: schoolvervoer.

Rob Orsel|08.12.22|18:22

Schoolverlater moet zijn:
Schoolvervoer.

Paul Peters|08.12.22|18:42

Als de staking zo weinig gevolgen heeft gehad, waar zeurt Eckhart dan over?

Loek Kramer|08.12.22|19:11

Hou je poot stijf fnv.