Daklicht. Foto: ProMedia (VK)
Taxivervoer

Ministerie verhoogt maximumtarieven met 7,24%

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) heeft de nieuwe vastgestelde maximumtarieven van het taxivervoer aangepast en bekend gemaakt. Hierbij is rekening gehouden met de verwachte kostenontwikkeling voor het jaar 2023. Voor dit jaar komt de berekening van de Landelijke Tarievenindex (LTI) uit op een verhoging van 7,24%

“Dit betekent dat de vaste bedragen, de bedragen per kilometer en de bedragen per minuut hiermee worden verhoogd”, zo laat staatssecretaris Vivianne Heijnen weten in de Staatscourant. “Hetzelfde geldt voor het tarief dat de vervoerder, mits afgesproken met de consument, in rekening mag brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de rit.”

Het starttarief bedraagt momenteel 3,60 euro, het kilometertarief 2,65 euro en het minuuttarief 0,44 euro. Voor taxivervoer per busje (van vijf tot acht personen) bedraagt het starttarief 7,33 euro, het kilometertarief 3,34 euro en het minuuttarief 0,49 euro.

Nalevingslasten

Als taxiondernemers op basis van de nieuwe (geïndexeerde) maximumtarieven kiezen voor het aanpassen van hun tarieven, brengt dit bepaalde nalevingslasten met zich mee. Denk hierbij aan het aanpassen van de taxameter, het downloaden, printen en invullen van nieuwe tariefkaarten en het vervangen van tariefkaarten binnen en buiten het taxivoertuig.

De eenmalige lasten die samenhangen met de aanpassing van de taxameters komen in totaal neer op 231.000 euro. De eenmalige lasten die samenhangen met de nieuwe taxi-informatiekaarten kosten zo’n 562.000 euro. Als alle taxiondernemingen deze handelingen verrichten, zijn de totale lasten 793.000 euro. Per taxivoertuig zou dit neerkomen op 24,03 euro, aldus het Ministerie van I&W.

Het ministerie verwacht echter dat de feitelijke kosten lager zullen uitvallen. “Niet alle taxi’s verrichten vervoer waarvoor de maximumtarieven gelden. Dit geldt voor contractvervoer en in het geval uitsluitend taxivervoer wordt verricht waarbij de prijs vooraf is overeengekomen. Bovendien is het mogelijk dat in de praktijk niet alle taxiondernemers de (geïndexeerde) maximumtarieven doorberekenen.”

NEA-index

In een reactie van onder andere Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is gepleit voor indexering met de zogenaamde NEA-kostenontwikkelingsindex. Deze zou volgens hen namelijk het meest toegesneden zijn op de taxibranche en voor het afschaffen van de wettelijke maximumtarieven, omdat deze niet zouden passen bij een geliberaliseerde markt, aldus I&W. De nieuwe tarieven worden vanaf 1 januari 2023 gehanteerd en gelden voor 33.000 taxivoertuigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ministerie verhoogt maximumtarieven met 7,24% | TaxiPro
Daklicht. Foto: ProMedia (VK)
Taxivervoer

Ministerie verhoogt maximumtarieven met 7,24%

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) heeft de nieuwe vastgestelde maximumtarieven van het taxivervoer aangepast en bekend gemaakt. Hierbij is rekening gehouden met de verwachte kostenontwikkeling voor het jaar 2023. Voor dit jaar komt de berekening van de Landelijke Tarievenindex (LTI) uit op een verhoging van 7,24%

“Dit betekent dat de vaste bedragen, de bedragen per kilometer en de bedragen per minuut hiermee worden verhoogd”, zo laat staatssecretaris Vivianne Heijnen weten in de Staatscourant. “Hetzelfde geldt voor het tarief dat de vervoerder, mits afgesproken met de consument, in rekening mag brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de rit.”

Het starttarief bedraagt momenteel 3,60 euro, het kilometertarief 2,65 euro en het minuuttarief 0,44 euro. Voor taxivervoer per busje (van vijf tot acht personen) bedraagt het starttarief 7,33 euro, het kilometertarief 3,34 euro en het minuuttarief 0,49 euro.

Nalevingslasten

Als taxiondernemers op basis van de nieuwe (geïndexeerde) maximumtarieven kiezen voor het aanpassen van hun tarieven, brengt dit bepaalde nalevingslasten met zich mee. Denk hierbij aan het aanpassen van de taxameter, het downloaden, printen en invullen van nieuwe tariefkaarten en het vervangen van tariefkaarten binnen en buiten het taxivoertuig.

De eenmalige lasten die samenhangen met de aanpassing van de taxameters komen in totaal neer op 231.000 euro. De eenmalige lasten die samenhangen met de nieuwe taxi-informatiekaarten kosten zo’n 562.000 euro. Als alle taxiondernemingen deze handelingen verrichten, zijn de totale lasten 793.000 euro. Per taxivoertuig zou dit neerkomen op 24,03 euro, aldus het Ministerie van I&W.

Het ministerie verwacht echter dat de feitelijke kosten lager zullen uitvallen. “Niet alle taxi’s verrichten vervoer waarvoor de maximumtarieven gelden. Dit geldt voor contractvervoer en in het geval uitsluitend taxivervoer wordt verricht waarbij de prijs vooraf is overeengekomen. Bovendien is het mogelijk dat in de praktijk niet alle taxiondernemers de (geïndexeerde) maximumtarieven doorberekenen.”

NEA-index

In een reactie van onder andere Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is gepleit voor indexering met de zogenaamde NEA-kostenontwikkelingsindex. Deze zou volgens hen namelijk het meest toegesneden zijn op de taxibranche en voor het afschaffen van de wettelijke maximumtarieven, omdat deze niet zouden passen bij een geliberaliseerde markt, aldus I&W. De nieuwe tarieven worden vanaf 1 januari 2023 gehanteerd en gelden voor 33.000 taxivoertuigen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.