Shutterstock - Brandweerman blust brandende auto
San Francisco

Autonome taxi’s zitten politie en brandweer dwars

Autonome voertuigen rijden soms gewoon door het afzetlint van de brandweer. Foto ter illustratie.

Politie en brandweer in San Francisco hebben steeds vaker last van de experimentele autonome taxi’s van Waymo en Cruise. Die rijden in het kader van pilots door de stad maar trekken zich soms weinig aan van afzetlinten of signalen van de politie. Dat meldt Automotive News.

In maart stevende een zelfrijdende auto zonder bestuurder af op een pand dat in brand stond. Een brandweerman moest uiteindelijk een ruit inslaan, om het voertuig tot stoppen te brengen. Enige tijd later waren politie en brandweer uitgerukt na een explosie in een drugslaboratorium in de Amerikaanse stad. Een autonoom rijdende taxi van Waymo trok zich niets aan van de afzetlinten en reed zo de plaats delict op. Daar raakte de auto ‘in de war’ en begon langzaam heen en weer te rijden. Een agent probeerde het voertuig met een vuurpijl te stoppen.
In maart meldde de brandweer van San Francisco dat ze een straat hadden afgezet wegens windschade. Twee autonome voertuigen van Cruise reden gewoon door de waarschuwingstape en raakten verstrikt in neergehaalde kabels.

Vijftien incidenten

Volgens Automotive News is het probleem van zelfrijdende voertuigen die per ongeluk het werk van hulpdiensten verstoren, erger geworden sinds bedrijven het aantal testuren hebben uitgebreid. Inmiddels zijn minstens vijftien incidenten bekend. “Vroeger lieten ze die dingen alleen na 2 uur ’s nachts rijden”, zei een brandweerman. “Er is niet zoveel verkeer; je rijdt er omheen. Toen was het grappig. Nu zijn ze overdag buiten en hebben we er last van.”

Met Tesla’s, die zijn voorzien van verregaand autonome besturingsfuncties, gebeuren regelmatig ongevallen. Dat is dan meestal omdat de bestuurder niet zit op te letten. De taxi’s van Waymo en Cruise hebben echter geen bestuurder meer aan boord.

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad Automotive Management.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Maarten Bokslag

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Autonome taxi’s zitten politie en brandweer dwars | TaxiPro
Shutterstock - Brandweerman blust brandende auto
San Francisco

Autonome taxi’s zitten politie en brandweer dwars

Autonome voertuigen rijden soms gewoon door het afzetlint van de brandweer. Foto ter illustratie.

Politie en brandweer in San Francisco hebben steeds vaker last van de experimentele autonome taxi’s van Waymo en Cruise. Die rijden in het kader van pilots door de stad maar trekken zich soms weinig aan van afzetlinten of signalen van de politie. Dat meldt Automotive News.

In maart stevende een zelfrijdende auto zonder bestuurder af op een pand dat in brand stond. Een brandweerman moest uiteindelijk een ruit inslaan, om het voertuig tot stoppen te brengen. Enige tijd later waren politie en brandweer uitgerukt na een explosie in een drugslaboratorium in de Amerikaanse stad. Een autonoom rijdende taxi van Waymo trok zich niets aan van de afzetlinten en reed zo de plaats delict op. Daar raakte de auto ‘in de war’ en begon langzaam heen en weer te rijden. Een agent probeerde het voertuig met een vuurpijl te stoppen.
In maart meldde de brandweer van San Francisco dat ze een straat hadden afgezet wegens windschade. Twee autonome voertuigen van Cruise reden gewoon door de waarschuwingstape en raakten verstrikt in neergehaalde kabels.

Vijftien incidenten

Volgens Automotive News is het probleem van zelfrijdende voertuigen die per ongeluk het werk van hulpdiensten verstoren, erger geworden sinds bedrijven het aantal testuren hebben uitgebreid. Inmiddels zijn minstens vijftien incidenten bekend. “Vroeger lieten ze die dingen alleen na 2 uur ’s nachts rijden”, zei een brandweerman. “Er is niet zoveel verkeer; je rijdt er omheen. Toen was het grappig. Nu zijn ze overdag buiten en hebben we er last van.”

Met Tesla’s, die zijn voorzien van verregaand autonome besturingsfuncties, gebeuren regelmatig ongevallen. Dat is dan meestal omdat de bestuurder niet zit op te letten. De taxi’s van Waymo en Cruise hebben echter geen bestuurder meer aan boord.

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad Automotive Management.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Maarten Bokslag

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.