Bravoflex
Pilot

Midden-Brabant start met Bravoflex als aanvulling op OV

De provincie is deze week begonnen met de pilot. Foto: provincie Noord-Brabant/Marc Bolsius

Het openbaar vervoer in Loon op Zand, Dongen en Waalwijk wordt sinds deze week aangevuld met Bravoflex. Dat meldt de provincie Noord-Brabant. De flexibele vervoersservice werkt op afroep en is alle dagen van de week beschikbaar.

De pilot zit als volgt in elkaar: wie Bravoflex bestelt wordt vanaf een halte naar keuze naar een van de zes OV-overstaphaltes gebracht. Dit is een treinstation of bushalte met een goede aansluiting op het reguliere openbaar vervoer. Reizigers kunnen een rit reserveren in de Bravoflex-app of telefonisch. “Voor Bravoflex zetten we dezelfde busjes in die nu al rondrijden voor bijvoorbeeld het Wmo-vervoer”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders over de pilot.

Ingrediënt

“Het is een slimme combinatie, die helpt om Brabant nog beter bereikbaar te maken. We voegen eigenlijk een extra ingrediënt toe om op alle dagen van de week van A naar B te komen. Dat past ook helemaal in onze visie op gedeelde mobiliteit. We hopen dat reizigers in de regio Bravoflex vanaf nu goed weten te vinden”, aldus Smeulders.

Speciaal voor Bravoflex zijn er drie extra haltes gecreëerd op plekken waar momenteel geen openbaar vervoer rijdt. Zo heeft industrieterrein Tichelrijt in Dongen er twee haltes bij gekregen, waardoor reizigers voortaan van en naar bushalte Middellaan en het NS station in Rijen kunnen reizen. Ook aan de Zijstraat is een extra opstaphalte toegevoegd.

Kosten

De kosten van Bravoflex bestaan uit een opstap- en kilometertarief. De ritprijs wordt berekend aan de hand van de kortste route. Zo betalen reizigers een opstaptarief van slechts 1,08 euro en het kilometertarief 0,188 euro, als er tussen 07.00 en 18.00 uur binnen dertig minuten géén directe busverbinding is tussen de Bravoflex-halte en het OV-overstappunt. Op andere momenten hanteert Bravoflex een opstaptarief van 2,70 euro en een kilometertarief 0,47 euro.

Bravoflex is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de provincie, Regiovervoer Midden-Brabant en de drie gemeenten Loon op Zand, Dongen en Waalwijk. De pilot wordt uitgevoerd door Transdev en loopt tot eind 2024. Daarna wordt de pilot geëvalueerd.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Midden-Brabant start met Bravoflex als aanvulling op OV | TaxiPro
Bravoflex
Pilot

Midden-Brabant start met Bravoflex als aanvulling op OV

De provincie is deze week begonnen met de pilot. Foto: provincie Noord-Brabant/Marc Bolsius

Het openbaar vervoer in Loon op Zand, Dongen en Waalwijk wordt sinds deze week aangevuld met Bravoflex. Dat meldt de provincie Noord-Brabant. De flexibele vervoersservice werkt op afroep en is alle dagen van de week beschikbaar.

De pilot zit als volgt in elkaar: wie Bravoflex bestelt wordt vanaf een halte naar keuze naar een van de zes OV-overstaphaltes gebracht. Dit is een treinstation of bushalte met een goede aansluiting op het reguliere openbaar vervoer. Reizigers kunnen een rit reserveren in de Bravoflex-app of telefonisch. “Voor Bravoflex zetten we dezelfde busjes in die nu al rondrijden voor bijvoorbeeld het Wmo-vervoer”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders over de pilot.

Ingrediënt

“Het is een slimme combinatie, die helpt om Brabant nog beter bereikbaar te maken. We voegen eigenlijk een extra ingrediënt toe om op alle dagen van de week van A naar B te komen. Dat past ook helemaal in onze visie op gedeelde mobiliteit. We hopen dat reizigers in de regio Bravoflex vanaf nu goed weten te vinden”, aldus Smeulders.

Speciaal voor Bravoflex zijn er drie extra haltes gecreëerd op plekken waar momenteel geen openbaar vervoer rijdt. Zo heeft industrieterrein Tichelrijt in Dongen er twee haltes bij gekregen, waardoor reizigers voortaan van en naar bushalte Middellaan en het NS station in Rijen kunnen reizen. Ook aan de Zijstraat is een extra opstaphalte toegevoegd.

Kosten

De kosten van Bravoflex bestaan uit een opstap- en kilometertarief. De ritprijs wordt berekend aan de hand van de kortste route. Zo betalen reizigers een opstaptarief van slechts 1,08 euro en het kilometertarief 0,188 euro, als er tussen 07.00 en 18.00 uur binnen dertig minuten géén directe busverbinding is tussen de Bravoflex-halte en het OV-overstappunt. Op andere momenten hanteert Bravoflex een opstaptarief van 2,70 euro en een kilometertarief 0,47 euro.

Bravoflex is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de provincie, Regiovervoer Midden-Brabant en de drie gemeenten Loon op Zand, Dongen en Waalwijk. De pilot wordt uitgevoerd door Transdev en loopt tot eind 2024. Daarna wordt de pilot geëvalueerd.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.