Shutterstock - Uitlaat van auto's.
Milieu

EU-landen willen niet aan strengere uitstootregels voor auto’s

Uitlaat van auto's. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/NadyGinzburg

De EU-landen willen voorlopig geen strengere regels voor de uitlaatgassen van auto’s en bestelwagens. Als de auto-industrie haar energie moet steken in het halen van strengere uitstootnormen komt de overgang naar duurzame auto’s in het gedrang, menen ze.

De EU is op weg om benzine- en dieselauto’s uit te bannen om klimaatverandering tegen te gaan. Nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor mogen vanaf 2035 niet meer verkocht worden. Tegelijkertijd is het zaak de luchtvervuiling te verminderen, zo vindt de Europese Commissie. Door stikstofoxiden en fijnstof uit de uitlaat, maar ook door de kleine deeltjes die bijvoorbeeld autobanden verspreiden. De commissie stelde eind vorig jaar voor om de bestaande EU-uitstootnormen aan te scherpen, van het zogeheten Euro 6 naar Euro 7.

Gortig

Nederland steunde de commissie, maar veel andere lidstaten vonden dat te gortig. Autofabrikanten zouden dan minder toekomen aan de ontwikkeling van de elektrische auto’s die de komende jaren de regel worden, vrezen ze. De regeringen van de EU-landen “treffen een balans tussen strikte vereisten voor de uitstoot van voertuigen en de extra investeringen voor de industrie”, meldt voorzitter Spanje namens hen.

De EU-landen gaan nu onderhandelen met het Europees Parlement. Dat bepleitte de afgelopen jaren vaak aanscherping van klimaat- en milieuwetgeving, maar is nu ook verdeeld.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Bron: ANP

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

EU-landen willen niet aan strengere uitstootregels voor auto’s | TaxiPro
Shutterstock - Uitlaat van auto's.
Milieu

EU-landen willen niet aan strengere uitstootregels voor auto’s

Uitlaat van auto's. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/NadyGinzburg

De EU-landen willen voorlopig geen strengere regels voor de uitlaatgassen van auto’s en bestelwagens. Als de auto-industrie haar energie moet steken in het halen van strengere uitstootnormen komt de overgang naar duurzame auto’s in het gedrang, menen ze.

De EU is op weg om benzine- en dieselauto’s uit te bannen om klimaatverandering tegen te gaan. Nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor mogen vanaf 2035 niet meer verkocht worden. Tegelijkertijd is het zaak de luchtvervuiling te verminderen, zo vindt de Europese Commissie. Door stikstofoxiden en fijnstof uit de uitlaat, maar ook door de kleine deeltjes die bijvoorbeeld autobanden verspreiden. De commissie stelde eind vorig jaar voor om de bestaande EU-uitstootnormen aan te scherpen, van het zogeheten Euro 6 naar Euro 7.

Gortig

Nederland steunde de commissie, maar veel andere lidstaten vonden dat te gortig. Autofabrikanten zouden dan minder toekomen aan de ontwikkeling van de elektrische auto’s die de komende jaren de regel worden, vrezen ze. De regeringen van de EU-landen “treffen een balans tussen strikte vereisten voor de uitstoot van voertuigen en de extra investeringen voor de industrie”, meldt voorzitter Spanje namens hen.

De EU-landen gaan nu onderhandelen met het Europees Parlement. Dat bepleitte de afgelopen jaren vaak aanscherping van klimaat- en milieuwetgeving, maar is nu ook verdeeld.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Bron: ANP

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.