Bertho Eckhardt
CAO-AKKOORD IN JANUARI AANGEMELD

CNV en KNV werken laatste details nieuwe cao uit

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

CNV Vakmensen en Koninklijk Vervoer Nederland (KNV) werken samen de nieuwe cao Zorgvervoer en taxi uit. Dat hebben zowel de vakbond als de werkgeversorganisatie laten weten. Beide partijen werken momenteel hard aan het uitwerken van de laatste details.

‘CNV en KNV hebben afgesproken dat de cao begin januari ondertekend en aangemeld wordt, zodat de breed gewenste loonsverhoging op tijd voor de eerste loonbetaling in 2023 doorgevoerd wordt. Hiermee is de nieuwe cao een feit’, aldus KNV.

CNV bevestigt deze berichtgeving. Volgens de vakbond is de nieuwe cao-tekst nagenoeg rond. ‘Twee artikelen hebben we nog voorgelegd aan onze juristen voor een juridische toets. Het gaat om de artikelen over de wachtdagen en het vooraf kenbaar maken van roosters aan de werknemers. Als deze artikelen getoetst zijn, is de nieuwe cao rond’, zo schrijft de vakbond aan haar leden.

Verantwoordelijkheid nemen

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt is erg blij met het akkoord. “We hebben flink in de richting van de vakbondseisen bewogen, terwijl ook de werkgevers met de rug tegen de muur staan”, zegt Eckhardt daarover. “Denk bijvoorbeeld aan de gestegen inflatie, hoge brandstofkosten en de nasleep van corona. We zijn erg blij dat CNV ook die zaken in overweging heeft genomen en nu zijn verantwoordelijkheid neemt. We kunnen nu samen verder kijken naar de toekomst.”

Eind november bereikten KNV en CNV Vakmensen een akkoord over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi. Centraal in het cao-akkoord staat een loonsverhoging van maar liefst 8 procent met ingang van 1 januari 2023 en nog eens 4 procent per 1 januari 2024. Ook gaan de loondoorbetaling bij ziekte en de pauzeregeling veranderen ten gunste van de werknemers, aldus KNV.

Volgens CNV zullen veel werknemers de loonsverhoging echter pas later krijgen, namelijk in april. ‘Dit heeft te maken met de AVV (algemeen verbindend verklaring), die ervoor zorgt dat de cao ook geldt voor álle bedrijven in de branche. Zodra de cao is ondertekend, vragen de cao-partijen de AVV aan bij het ministerie. Deze procedure duurt meestal zes tot acht weken. Werkgevers die niet zijn aangesloten bij de KNV, hoeven de loonsverhoging pas te betalen als de AVV rond is.’

Stakingen contraproductief

Vakbond FNV heeft zich echter niet bij het akkoord aangesloten. Volgens KNV hebben ze zelfs al nieuwe stakingen aangekondigd. De werkgeversorganisatie is daarom van mening dat FNV actie voert over de rug van de kwetsbare doelgroepen. “Aan het akkoord verandert niets meer dus verder staken is zinloos. Het werkt alleen nog maar contraproductief en raakt nu enkel de kwetsbare leerlingen en mensen die gebruik maken van het zorgvervoer. Hopelijk ziet FNV er van af en komt men alsnog aan boord”, zo besluit Eckhardt.

‘FNV kan besluiten om alsnog mee te tekenen, maar hoeft dit niet te doen’, zegt CNV daarover. ‘Als ze de cao niet mee ondertekenen, kunnen zij doorgaan met hun acties. De cao is intussen wel geldig voor alle werknemers, dus ook de FNV-leden zullen dan in januari de loonsverhoging van 8 procent krijgen.’

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “CNV en KNV werken laatste details nieuwe cao uit”

Rob Orsel|17.12.22|19:36

Jammer toch, dat taxipro maar blijft hameren op de kwetsbare groepen die gedupeerd worden.
Maar de chauffeurs die niet rondkomen wordt geen woord over gerept. Gelukkig kunnen er wel verbeteringen op de CAO komen, dus staken heeft wel degelijk zin.
WIJ GAAN DOOR!!!!!

Maureen Hoffman|18.12.22|18:30

KNV heeft waarschijnlijk nog nooit gehoord van bijlagen die in een cao gestopt kunnen worden. Zijn wel rechtsgeldig!
We stonden met zo’n 1000 chauffeurs op de stoep. De deuren op slot en geen reactie!
Zichtbaar hoe werkgevers met hun werknemers omgaan! Denigrerend, geen waardering etc. etc. Ervaren chauffeurs lopen weg om een andere baan, beter betaald, betere arbeidsvoorwaarden. Er komen amper chauffeurs bij. De reden: geen bestaansrecht, slechte cao!
WIJ GAAN BESLIST DOOR!
Wij komen terug!

Erika Blokzijl|18.12.22|20:07

Welk goed akkoord?
Zolang er collega’s een aanvulling moeten vragen bij de sociale dienst is het een flutakkoord.
Zolang je meer als 40 uur per week moet werken om rond te komen is het een flutakkoord.
Zolang je moet kiezen tussen rekeningen betalen of eten kopen is het een flutakkoord.
Zolang je net boven de soc.uitkering zit, met alle verantwoordelijkheden die we hebben is het een flutakkoord.
Zolang je geen ovt krijgt terwijl je dag en nacht, weekenden rijdt is het een flutakkoord

remco van amersfoort|19.12.22|12:11

KNV gefeliciteerd
Hakken in het zand gezet en met succes ?

CNV wat een vechtlust
Met die mentaliteit had Nederland nog steeds Duitsland geheten!!

Fnv jammer deze reis niet gelukt
Maar wij gaan door met januari te laten zien wat KNV VEROORZAAKT voor de doelgroep
Nogmaals KNV gefeliciteerd

CNV en KNV werken laatste details nieuwe cao uit | TaxiPro
Bertho Eckhardt
CAO-AKKOORD IN JANUARI AANGEMELD

CNV en KNV werken laatste details nieuwe cao uit

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

CNV Vakmensen en Koninklijk Vervoer Nederland (KNV) werken samen de nieuwe cao Zorgvervoer en taxi uit. Dat hebben zowel de vakbond als de werkgeversorganisatie laten weten. Beide partijen werken momenteel hard aan het uitwerken van de laatste details.

‘CNV en KNV hebben afgesproken dat de cao begin januari ondertekend en aangemeld wordt, zodat de breed gewenste loonsverhoging op tijd voor de eerste loonbetaling in 2023 doorgevoerd wordt. Hiermee is de nieuwe cao een feit’, aldus KNV.

CNV bevestigt deze berichtgeving. Volgens de vakbond is de nieuwe cao-tekst nagenoeg rond. ‘Twee artikelen hebben we nog voorgelegd aan onze juristen voor een juridische toets. Het gaat om de artikelen over de wachtdagen en het vooraf kenbaar maken van roosters aan de werknemers. Als deze artikelen getoetst zijn, is de nieuwe cao rond’, zo schrijft de vakbond aan haar leden.

Verantwoordelijkheid nemen

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt is erg blij met het akkoord. “We hebben flink in de richting van de vakbondseisen bewogen, terwijl ook de werkgevers met de rug tegen de muur staan”, zegt Eckhardt daarover. “Denk bijvoorbeeld aan de gestegen inflatie, hoge brandstofkosten en de nasleep van corona. We zijn erg blij dat CNV ook die zaken in overweging heeft genomen en nu zijn verantwoordelijkheid neemt. We kunnen nu samen verder kijken naar de toekomst.”

Eind november bereikten KNV en CNV Vakmensen een akkoord over een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi. Centraal in het cao-akkoord staat een loonsverhoging van maar liefst 8 procent met ingang van 1 januari 2023 en nog eens 4 procent per 1 januari 2024. Ook gaan de loondoorbetaling bij ziekte en de pauzeregeling veranderen ten gunste van de werknemers, aldus KNV.

Volgens CNV zullen veel werknemers de loonsverhoging echter pas later krijgen, namelijk in april. ‘Dit heeft te maken met de AVV (algemeen verbindend verklaring), die ervoor zorgt dat de cao ook geldt voor álle bedrijven in de branche. Zodra de cao is ondertekend, vragen de cao-partijen de AVV aan bij het ministerie. Deze procedure duurt meestal zes tot acht weken. Werkgevers die niet zijn aangesloten bij de KNV, hoeven de loonsverhoging pas te betalen als de AVV rond is.’

Stakingen contraproductief

Vakbond FNV heeft zich echter niet bij het akkoord aangesloten. Volgens KNV hebben ze zelfs al nieuwe stakingen aangekondigd. De werkgeversorganisatie is daarom van mening dat FNV actie voert over de rug van de kwetsbare doelgroepen. “Aan het akkoord verandert niets meer dus verder staken is zinloos. Het werkt alleen nog maar contraproductief en raakt nu enkel de kwetsbare leerlingen en mensen die gebruik maken van het zorgvervoer. Hopelijk ziet FNV er van af en komt men alsnog aan boord”, zo besluit Eckhardt.

‘FNV kan besluiten om alsnog mee te tekenen, maar hoeft dit niet te doen’, zegt CNV daarover. ‘Als ze de cao niet mee ondertekenen, kunnen zij doorgaan met hun acties. De cao is intussen wel geldig voor alle werknemers, dus ook de FNV-leden zullen dan in januari de loonsverhoging van 8 procent krijgen.’

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “CNV en KNV werken laatste details nieuwe cao uit”

Rob Orsel|17.12.22|19:36

Jammer toch, dat taxipro maar blijft hameren op de kwetsbare groepen die gedupeerd worden.
Maar de chauffeurs die niet rondkomen wordt geen woord over gerept. Gelukkig kunnen er wel verbeteringen op de CAO komen, dus staken heeft wel degelijk zin.
WIJ GAAN DOOR!!!!!

Maureen Hoffman|18.12.22|18:30

KNV heeft waarschijnlijk nog nooit gehoord van bijlagen die in een cao gestopt kunnen worden. Zijn wel rechtsgeldig!
We stonden met zo’n 1000 chauffeurs op de stoep. De deuren op slot en geen reactie!
Zichtbaar hoe werkgevers met hun werknemers omgaan! Denigrerend, geen waardering etc. etc. Ervaren chauffeurs lopen weg om een andere baan, beter betaald, betere arbeidsvoorwaarden. Er komen amper chauffeurs bij. De reden: geen bestaansrecht, slechte cao!
WIJ GAAN BESLIST DOOR!
Wij komen terug!

Erika Blokzijl|18.12.22|20:07

Welk goed akkoord?
Zolang er collega’s een aanvulling moeten vragen bij de sociale dienst is het een flutakkoord.
Zolang je meer als 40 uur per week moet werken om rond te komen is het een flutakkoord.
Zolang je moet kiezen tussen rekeningen betalen of eten kopen is het een flutakkoord.
Zolang je net boven de soc.uitkering zit, met alle verantwoordelijkheden die we hebben is het een flutakkoord.
Zolang je geen ovt krijgt terwijl je dag en nacht, weekenden rijdt is het een flutakkoord

remco van amersfoort|19.12.22|12:11

KNV gefeliciteerd
Hakken in het zand gezet en met succes ?

CNV wat een vechtlust
Met die mentaliteit had Nederland nog steeds Duitsland geheten!!

Fnv jammer deze reis niet gelukt
Maar wij gaan door met januari te laten zien wat KNV VEROORZAAKT voor de doelgroep
Nogmaals KNV gefeliciteerd