Leerlingenvervoer Munckhof
Leerlingenvervoer

LBVSO start petitie: ‘Elke dag 14.000 leerlingen te laat op school’

Foto ter illustratie. Foto: Munckhof

Leerlingen Belang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) wil dat het kabinet daadkrachtig ingrijpt om de chauffeurstekorten die zijn ontstaan in het leerlingenvervoer te verhelpen. Volgens de leerlingenvertegenwoordiger worden door deze problematiek landelijk zo’n 14.000 kinderen geraakt. LBVSO is een petitie gestart die het kabinet oproept maatregelen te treffen. De petitie is binnen een dag al 810 keer ondertekend. 

“Uit gesprekken met drie grote vervoerders blijkt nu dat tenminste 14.000 kinderen iedere dag te laat komen door chauffeurstekorten”, zo schrijft LBVSO. “Dit loopt op van vijftien minuten tot meerdere uren. Ook vallen ritten uit en komen kinderen ook ’s middags weer veel te laat thuis. Leerlingen van het speciaal onderwijs, kwetsbare kinderen voor schakelklassen en kinderen met een beperking die naar dagbesteding of zorginstelling vervoerd moeten worden, zijn nu slachtoffer van dit drama.”

Daarnaast stelt LBVSO dat deze problematiek veel mentale schade met zich meebrengt. “De onzekerheid of het busje komt opdagen, of de uren weer ingehaald kunnen worden en de totale ontregeling van een dag, leveren veel problemen op bij deze kwetsbare kinderen. Zij hebben niet alleen ernstig veel stress in de ochtend, missen niet alleen lesuren, maar ze missen in de middag ook therapieën.”

Stille ramp

Volgens de leerlingenvertegenwoordiger heeft Dennis Wiersma, minister voor Onderwijs, de toezegging gedaan snel verbeteringen door te voeren. De belangenorganisatie zegt daar echter nog weinig van te merken. “Ook de verbeteringen die op stapel staan zijn lang niet afdoende en daarom voelen wij ons niet serieus genomen. Doordat er niet direct is ingegrepen met een noodinjectie en gemeenten en ministeries vooral veel vergaderen over aanbestedingen en weggedecentraliseerde verantwoordelijkheden, is er momenteel een stille ramp ontstaan.”

Ook D66-parlementariër Paul van Meenen heeft lucht gekregen van de cijfers die LBVSO heeft gepubliceerd. Vorige week diende hij namens acht partijen een handvol Kamervragen in over deze kwestie. “De problemen met het vervoer van en naar school hebben grote impact op deze leerlingen. Het zorgt voor stress en onrust. En voor veel gemiste lessen. Dat is onaanvaardbaar. Daarom vragen we de minister te onderzoeken hoe groot het probleem is en wat hij eraan kan doen”, zo zei Van Meenen destijds tegen RTL Nieuws.

Noodgreep

LBVSO wil dat het kabinet maatregelen treft om deze problematiek tegen te gaan. Daarvoor heeft de belangenvereniging van leerlingen in het speciaal onderwijs een petitie gestart. In die petitie pleiten ze voor een noodgreep. Zo stellen ze onder meer voor om Wmo-vervoer tijdens schoolspitsuren in te zetten, extra particuliere taxi’s, bedrijven en zzp’ers in te huren en moet er gekeken worden naar een efficiëntere indeling van de bussen.

Tevens richt LBVSO haar blik op de toekomst. Volgens de leerlingenvertegenwoordiger moet op de lange termijn gekeken worden naar het systeem van decentralisatie en aanbesteding, moeten de begeleiders terugkeren in de bussen, moet er meer met vaste chauffeurs worden gewerkt en moeten er betere beloningen voor chauffeurs komen. Tot slot moet er ook gekeken worden naar een kortere reistijd voor leerlingen, aldus LBVSO.

Lees ook

Auteur: Olivier Smits

3 reacties op “LBVSO start petitie: ‘Elke dag 14.000 leerlingen te laat op school’”

Karin Roest|15.09.22|15:34

Taxi bedrijven willen alles winnen net als taxi Noot maar je moet ook de chauffeurs er voor hebben. En logisch dat er een tekort is aan chauffeurs voor het geld hoef je het niet te doen . 1 van de slechts betaalde banen en ook nog is 1 met een zeer slecht CAO . Ik denk dat er nu ook heel wat bedrijven gaan omvallen dit kan nooit goed gaan Een bedrijf heeft personeel nodig anders gaat het failliet .

Rew Joolen Van|16.09.22|13:59

Dit komt door dat de meeste Chauffeurs een contract hebben van 4 uurtjes per dag dus daar kan iemand niet van leven

Henri Ramackers|16.09.22|16:54

Misschien moeten contracthouders eens kijken of er ZZP’ers zijn die ze kunnen inzetten voor enkele dagen per week