Minefestatie in Den Haag van het zorg- en leerlingenvervoer
Zorgvervoer en Taxi

LBVSO: minder begrip bij ouders voor staking chauffeurs

Minefestatie in Den Haag van het zorg- en leerlingenvervoer Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Laurens van Putten

Kinderen hadden het donderdagochtend weer moeilijk om op het speciaal onderwijs of de dagbesteding te komen. Dat meldt ANP. Voor de derde keer in een maand tijd staakten chauffeurs van de busjes. Volgens Leerlingen Belang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) is er bij ouders steeds minder begrip voor de stakende chauffeurs.

“Nog meer ouders hebben besloten om hun kind thuis te laten omdat ze het wel een beetje zat zijn. Er is vanuit ouders en leerlingen iets minder begrip voor de situatie van chauffeurs”, zegt LBVSO-voorzitter Elijah Delsink daarover.

Thuisblijven

Door de staking zijn veel kinderen donderdagochtend niet opgehaald. Anderen moesten volgens Delsink soms meer dan anderhalf uur wachten, “waardoor leerlingen en ouders hebben besloten: blijf dan maar thuis. Want moet je op de terugweg ook zo lang wachten?”

LBVSO had tevens aan vakbond FNV gevraagd om andere acties te houden, waar kinderen niet de dupe van zouden worden. Doordat er nu toch wordt gestaakt, slinkt volgens Delsink het begrip. “Ook is er minder begrip omdat chauffeurs, op een enkeling na, niet van tevoren wilden aangeven of ze gingen staken. Die informatie is voor onze kinderen cruciaal.” De kinderen die door de staking worden getroffen, kunnen bijvoorbeeld autisme, ADHD of het syndroom van Down hebben. Zij hebben veel structuur in hun dag nodig.

Meerdaagse staking

De chauffeurs die bij FNV zijn aangesloten, legden donderdag het werk neer. Ze willen onder meer volledig doorbetaald worden als ze ziek zijn. De vakbond dreigt met een meerdaagse staking in januari als de werkgevers niet toegeven. De werkgevers, verenigd in het verbond KNV Zorgvervoer en Taxi, houden vast aan afspraken die met CNV zijn gemaakt. Die vakbond ging wel akkoord met het cao-voorstel.

Half november hielden chauffeurs van de FNV en CNV samen een regionale staking in Noord-Holland, Overijssel, Gelderland en Zeeland. De FNV hield zo’n twee weken geleden een nieuwe actiedag, verspreid over het hele land.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits/ANP

11 reacties op “LBVSO: minder begrip bij ouders voor staking chauffeurs”

Karin Roest|15.12.22|18:32

Tja de chauffeurs komen op voor hun rechten net als wat de leraren deden .

Bianca Adriaanse|15.12.22|19:46

En alweer worden de chauffeurs in een kwaad daglicht gezet.
Terwijl heel veel ouders en ouderen ons echt wel ondersteunen.
Weer een eenzijdig zielig verhaal.

J. Koch|15.12.22|22:11

@ Dat kwade daglicht is mede te danken aan sommige chauffeurs. Kinderen en ouders ondersteunen die paar chauffeurs die staken echt wel maar het is niet slim geweest dat sommige chauffeurs niet begrepen hebben dat het niet zo handig is de ouders niet in te lichten en dat de FNV daar ook niet op heeft gewezen.

Ronald Molenaar|16.12.22|06:23

@ j Koch. In Nederland is bij wet bepaald dat een werknemer pas voor aanvang van zijn dienst meld of hij of zij staakt. Dit is gedaan om enige vorm van druk te vermijden. Als ouders of andere dit van te voren vragen kan dat escaleren in een ruzie. Mischien is het wel handiger om bepaalde groepen te ontzien. Laatste staking was ook onnodig. Cao komt er al en wordt niet meer aangepast.

J. Koch|16.12.22|11:06

@ Ronald: bedankt voor je reactie. Die mogelijkheid tot ruzie zie ik niet zo: Ik ben nog geen ouder tegengekomen die geen begrip op kan brengen, al hebben ze het liever niet. Gelukkig hebben ik en mijn collega’s (voor zover ik kan nagaan) wel de ouders ingelicht (dat we niet gingen staken).

Zelfs al zou er ruzie ontstaan dan lijkt mij dit te verkiezen boven de ellende die een onverwachte staking voor bepaalde kinderen kan veroorzaken.

J. Koch|16.12.22|11:09

Dat sommige mensen dit goed durven te praten met “de leraren doen het ook” laat al zien dat onze beroepsgroep inmiddels vervuild is met mensen die daar niets te zoeken hebben. Laat die er gewoon lekker mee stoppen, dan hoeven ze zich ook niet druk te maken om de cao.

De Cao is er inderdaad en uiteraard zijn er altijd dingen die beter kunnen, maar we zijn op de goede weg. Dankzij de gouden bergen die FNV beloofd heeft een minderheid onredelijke verwachtingen.

remco van amersfoort|18.12.22|20:37

Volgens mij gaat een goede chauffeur niet in discussie
Meneer j.koch

J. Koch|18.12.22|21:07

Een goede chauffeur gaat inderdaad niet in discussie met passagiers. Maar wat heeft dat hiermee te maken, meneer r.van.amersfoort?

Peter Ressing|22.12.22|14:11

Klopt helemaal meneer remco.van.amersfoort, een echte chauffeur gaat niet in discussie maar brengt gewoon die kinderen naar school en gaat zeker ook niet staken!

Rob Orsel|22.12.22|14:35

Een echte chauffeur verdient ook een goede CAO met een salaris waar je normaal van kunt leven.
Veel schoolchauffeurs zijn gepensioneerd en doen het als extraatje.
Zij hoeven er niet van te leven en maken zich niet druk om een paar euro meer of minder.

J. Koch|23.12.22|09:59

Een echte fulltime chauffeur verdient ook een salaris om van te leven en krijgt dat ook! Dat de kosten enorm gestegen zijn voor veel mensen kun je niet 1 op 1 op het bordje van de werkgevers leggen. Daarvoor is compensatie vanuit de overheid nodig en die zal er in de meeste gevallen ook komen.

Als er bovenop de nieuwe CAO nog aanvullende wensen zijn en een meerderheid van de chauffeurs geeft dat aan (wat nu nog niet het geval is) dan zal er opnieuw overleg moeten komen met werkgevers.

LBVSO: minder begrip bij ouders voor staking chauffeurs | TaxiPro
Minefestatie in Den Haag van het zorg- en leerlingenvervoer
Zorgvervoer en Taxi

LBVSO: minder begrip bij ouders voor staking chauffeurs

Minefestatie in Den Haag van het zorg- en leerlingenvervoer Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Laurens van Putten

Kinderen hadden het donderdagochtend weer moeilijk om op het speciaal onderwijs of de dagbesteding te komen. Dat meldt ANP. Voor de derde keer in een maand tijd staakten chauffeurs van de busjes. Volgens Leerlingen Belang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) is er bij ouders steeds minder begrip voor de stakende chauffeurs.

“Nog meer ouders hebben besloten om hun kind thuis te laten omdat ze het wel een beetje zat zijn. Er is vanuit ouders en leerlingen iets minder begrip voor de situatie van chauffeurs”, zegt LBVSO-voorzitter Elijah Delsink daarover.

Thuisblijven

Door de staking zijn veel kinderen donderdagochtend niet opgehaald. Anderen moesten volgens Delsink soms meer dan anderhalf uur wachten, “waardoor leerlingen en ouders hebben besloten: blijf dan maar thuis. Want moet je op de terugweg ook zo lang wachten?”

LBVSO had tevens aan vakbond FNV gevraagd om andere acties te houden, waar kinderen niet de dupe van zouden worden. Doordat er nu toch wordt gestaakt, slinkt volgens Delsink het begrip. “Ook is er minder begrip omdat chauffeurs, op een enkeling na, niet van tevoren wilden aangeven of ze gingen staken. Die informatie is voor onze kinderen cruciaal.” De kinderen die door de staking worden getroffen, kunnen bijvoorbeeld autisme, ADHD of het syndroom van Down hebben. Zij hebben veel structuur in hun dag nodig.

Meerdaagse staking

De chauffeurs die bij FNV zijn aangesloten, legden donderdag het werk neer. Ze willen onder meer volledig doorbetaald worden als ze ziek zijn. De vakbond dreigt met een meerdaagse staking in januari als de werkgevers niet toegeven. De werkgevers, verenigd in het verbond KNV Zorgvervoer en Taxi, houden vast aan afspraken die met CNV zijn gemaakt. Die vakbond ging wel akkoord met het cao-voorstel.

Half november hielden chauffeurs van de FNV en CNV samen een regionale staking in Noord-Holland, Overijssel, Gelderland en Zeeland. De FNV hield zo’n twee weken geleden een nieuwe actiedag, verspreid over het hele land.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits/ANP

11 reacties op “LBVSO: minder begrip bij ouders voor staking chauffeurs”

Karin Roest|15.12.22|18:32

Tja de chauffeurs komen op voor hun rechten net als wat de leraren deden .

Bianca Adriaanse|15.12.22|19:46

En alweer worden de chauffeurs in een kwaad daglicht gezet.
Terwijl heel veel ouders en ouderen ons echt wel ondersteunen.
Weer een eenzijdig zielig verhaal.

J. Koch|15.12.22|22:11

@ Dat kwade daglicht is mede te danken aan sommige chauffeurs. Kinderen en ouders ondersteunen die paar chauffeurs die staken echt wel maar het is niet slim geweest dat sommige chauffeurs niet begrepen hebben dat het niet zo handig is de ouders niet in te lichten en dat de FNV daar ook niet op heeft gewezen.

Ronald Molenaar|16.12.22|06:23

@ j Koch. In Nederland is bij wet bepaald dat een werknemer pas voor aanvang van zijn dienst meld of hij of zij staakt. Dit is gedaan om enige vorm van druk te vermijden. Als ouders of andere dit van te voren vragen kan dat escaleren in een ruzie. Mischien is het wel handiger om bepaalde groepen te ontzien. Laatste staking was ook onnodig. Cao komt er al en wordt niet meer aangepast.

J. Koch|16.12.22|11:06

@ Ronald: bedankt voor je reactie. Die mogelijkheid tot ruzie zie ik niet zo: Ik ben nog geen ouder tegengekomen die geen begrip op kan brengen, al hebben ze het liever niet. Gelukkig hebben ik en mijn collega’s (voor zover ik kan nagaan) wel de ouders ingelicht (dat we niet gingen staken).

Zelfs al zou er ruzie ontstaan dan lijkt mij dit te verkiezen boven de ellende die een onverwachte staking voor bepaalde kinderen kan veroorzaken.

J. Koch|16.12.22|11:09

Dat sommige mensen dit goed durven te praten met “de leraren doen het ook” laat al zien dat onze beroepsgroep inmiddels vervuild is met mensen die daar niets te zoeken hebben. Laat die er gewoon lekker mee stoppen, dan hoeven ze zich ook niet druk te maken om de cao.

De Cao is er inderdaad en uiteraard zijn er altijd dingen die beter kunnen, maar we zijn op de goede weg. Dankzij de gouden bergen die FNV beloofd heeft een minderheid onredelijke verwachtingen.

remco van amersfoort|18.12.22|20:37

Volgens mij gaat een goede chauffeur niet in discussie
Meneer j.koch

J. Koch|18.12.22|21:07

Een goede chauffeur gaat inderdaad niet in discussie met passagiers. Maar wat heeft dat hiermee te maken, meneer r.van.amersfoort?

Peter Ressing|22.12.22|14:11

Klopt helemaal meneer remco.van.amersfoort, een echte chauffeur gaat niet in discussie maar brengt gewoon die kinderen naar school en gaat zeker ook niet staken!

Rob Orsel|22.12.22|14:35

Een echte chauffeur verdient ook een goede CAO met een salaris waar je normaal van kunt leven.
Veel schoolchauffeurs zijn gepensioneerd en doen het als extraatje.
Zij hoeven er niet van te leven en maken zich niet druk om een paar euro meer of minder.

J. Koch|23.12.22|09:59

Een echte fulltime chauffeur verdient ook een salaris om van te leven en krijgt dat ook! Dat de kosten enorm gestegen zijn voor veel mensen kun je niet 1 op 1 op het bordje van de werkgevers leggen. Daarvoor is compensatie vanuit de overheid nodig en die zal er in de meeste gevallen ook komen.

Als er bovenop de nieuwe CAO nog aanvullende wensen zijn en een meerderheid van de chauffeurs geeft dat aan (wat nu nog niet het geval is) dan zal er opnieuw overleg moeten komen met werkgevers.