Taxibord standplaats

Breda heeft zijn taxiverordening hard nodig

Bron: TaxiPro (VK)

In Breda worden geregeld taxiritten geweigerd en klanten voelen zich vaak niet welkom op de standplaatsen. Service naar die klant toe is lang niet vanzelfsprekend en taxichauffeurs maken tijdens de rit heel wat verkeersovertredingen. Dat en meer blijkt uit onderzoek naar de opstapmarkt in Breda. Het plaatselijke taxikeurmerk dat deze problemen moet helpen oplossen is in ontwikkeling en moet per 1 mei 2019 worden ingevoerd.

Het onderzoek werd tussen 10 mei en 8 juli uitgevoerd door een bureau “met ruime ervaring in taxi-kwaliteitsmetingen”. Dat valt te lezen in het voorstel om tot een taxiverordening en taxikeurmerk in Breda te komen. De gemeenteraad moet met dat voorstel instemmen. Op verschillende dagen en tijden zijn er in totaal 62 metingen geweest, waarvan vijftig met mystery guest-ritten. Er werd een norm gesteld van 80 procent, waar in 14 procent van de ritten niet aan werd voldaan.

20 procent van ritten geweigerd

Uit antwoorden op raadsvragen door de VVD blijkt echter dat een taxichauffeur in dit onderzoek nog heel wat fouten kon maken alvorens die norm van 80 procent niet te halen. Met het maken van een verkeersovertreding, ongeacht of deze licht of zwaar was, raakte de chauffeur in kwestie 2 procent kwijt op de maximale 100 procent die hij of zijn kon halen. In het raadsvoorstel wordt ook aangegeven dat 14 procent die niet aan de norm voldoet lijkt mee te vallen, maar dat er in de praktijk wel meer niet klopt aan het taxivervoer in Breda:

  • Bij de helft van het aantal ritten voelde de klant zich niet welkom op de standplaats
  • 20 procent van de ritten werd geweigerd; de helft met doorverwijzing naar een andere taxi
  • Hulp bij in- en uitstappen en bagage in- en uitladen kwam bijna niet voor
  • In een kwart van de gevallen wist de chauffeur geen toeristische informatie te geven
  • Pinnen was in één op de zeven taxi’s niet mogelijk
  • Een kwart van de chauffeurs zag er niet representatief uit
  • Bij 46 procent van de ritten werden verkeersovertredingen geconstateerd.

Ruzies en grof taalgebruik

Dit beeld wordt ook bevestigd door signalen buiten het onderzoek om. De gemeente krijgt vaak klachten binnen over taxichauffeurs die zich ongepast gedragen. Het gaat dan om ruzies, intimidatie en grof taalgebruik. Ook hier meldingen van korte ritten die geweigerd worden, taxichauffeurs die omrijden of die alleen willen rijden tegen een veel te hoge prijs. In de resultaten van het onderzoek en de andere signalen, die al langer bekend zijn, ziet de gemeente Breda bevestigd dat een verordening en keurmerk hard nodig zijn.

Breda heeft al jaren een taxivignet dat geregeld wordt ingezet tijdens grote evenementen, maar de uitwerking en naleving daarvan nemen steeds verder af. In navolging van Den Bosch en Tilburg heeft de gemeente Breda daarom ook gekozen voor een taxiverordening met bijbehorend keurmerk. Tilburg maakte onlangs bekend het verplichte keurmerk per 1 mei 2019 wordt ingevoerd. Uit het raadsvoorstel blijkt dat Breda ook naar die datum streeft, zodat het keurmerk ruim vóór het grote evenement Breda Jazz van kracht is.

Gelijke tred met Tilburg

Met die streefdatum is er overigens geen enkele ruimte voor vertraging. Maar dat Breda inzet op 1 mei 2019 als startdatum is goed te verklaren. Den Bosch en Eindhoven hebben hun opstapmarkten al aanvullend gereguleerd, met het nodige succes. De problemen verschuiven daardoor echter ook voor een deel naar de andere grote steden in Noord-Brabant, Tilburg en Breda. Als Breda geen gelijke tred houdt met Tilburg, verschuift het probleem van daar mogelijk nog een keer naar Breda voordat het Kwaliteitstaxi Breda-keurmerk van kracht is. De bijhorende Stichting Kwaliteitstaxi Breda is in elk geval alvast opgericht.

Lees ook:

Taxiondernemers en medewerkers van taxibedrijven kunnen gratis deelnemen aan Taxi Expo 2018, op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Aanmelden voor deelname kan hier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Breda heeft zijn taxiverordening hard nodig”

Taxi Volendam|03.10.18|10:36

De deregulering Taximarkt met daarbij het vrij geven van vergunningen is een totale mislukking met als gevolg bovenstaande wantoestanden.
Waarom werd de Taximarkt “gereguleerd” in de vorige eeuw?
Om precies dezelfde wantoestanden die zich na de deregulering wederom voordoen te voorkomen.
Waarom is de OV-markt wel gereguleerd gebleven?
Met een omzet van €10 per uur (oorzaak te veel Taxi’s) bij b.v. een Taxistandplaats, lokt de vergunningverlenende instantie kwaliteitsproblemen zelf uit.

Rik de Swart|03.10.18|12:56

Helemaal juist volendammer

Breda heeft zijn taxiverordening hard nodig | TaxiPro
Taxibord standplaats

Breda heeft zijn taxiverordening hard nodig

Bron: TaxiPro (VK)

In Breda worden geregeld taxiritten geweigerd en klanten voelen zich vaak niet welkom op de standplaatsen. Service naar die klant toe is lang niet vanzelfsprekend en taxichauffeurs maken tijdens de rit heel wat verkeersovertredingen. Dat en meer blijkt uit onderzoek naar de opstapmarkt in Breda. Het plaatselijke taxikeurmerk dat deze problemen moet helpen oplossen is in ontwikkeling en moet per 1 mei 2019 worden ingevoerd.

Het onderzoek werd tussen 10 mei en 8 juli uitgevoerd door een bureau “met ruime ervaring in taxi-kwaliteitsmetingen”. Dat valt te lezen in het voorstel om tot een taxiverordening en taxikeurmerk in Breda te komen. De gemeenteraad moet met dat voorstel instemmen. Op verschillende dagen en tijden zijn er in totaal 62 metingen geweest, waarvan vijftig met mystery guest-ritten. Er werd een norm gesteld van 80 procent, waar in 14 procent van de ritten niet aan werd voldaan.

20 procent van ritten geweigerd

Uit antwoorden op raadsvragen door de VVD blijkt echter dat een taxichauffeur in dit onderzoek nog heel wat fouten kon maken alvorens die norm van 80 procent niet te halen. Met het maken van een verkeersovertreding, ongeacht of deze licht of zwaar was, raakte de chauffeur in kwestie 2 procent kwijt op de maximale 100 procent die hij of zijn kon halen. In het raadsvoorstel wordt ook aangegeven dat 14 procent die niet aan de norm voldoet lijkt mee te vallen, maar dat er in de praktijk wel meer niet klopt aan het taxivervoer in Breda:

  • Bij de helft van het aantal ritten voelde de klant zich niet welkom op de standplaats
  • 20 procent van de ritten werd geweigerd; de helft met doorverwijzing naar een andere taxi
  • Hulp bij in- en uitstappen en bagage in- en uitladen kwam bijna niet voor
  • In een kwart van de gevallen wist de chauffeur geen toeristische informatie te geven
  • Pinnen was in één op de zeven taxi’s niet mogelijk
  • Een kwart van de chauffeurs zag er niet representatief uit
  • Bij 46 procent van de ritten werden verkeersovertredingen geconstateerd.

Ruzies en grof taalgebruik

Dit beeld wordt ook bevestigd door signalen buiten het onderzoek om. De gemeente krijgt vaak klachten binnen over taxichauffeurs die zich ongepast gedragen. Het gaat dan om ruzies, intimidatie en grof taalgebruik. Ook hier meldingen van korte ritten die geweigerd worden, taxichauffeurs die omrijden of die alleen willen rijden tegen een veel te hoge prijs. In de resultaten van het onderzoek en de andere signalen, die al langer bekend zijn, ziet de gemeente Breda bevestigd dat een verordening en keurmerk hard nodig zijn.

Breda heeft al jaren een taxivignet dat geregeld wordt ingezet tijdens grote evenementen, maar de uitwerking en naleving daarvan nemen steeds verder af. In navolging van Den Bosch en Tilburg heeft de gemeente Breda daarom ook gekozen voor een taxiverordening met bijbehorend keurmerk. Tilburg maakte onlangs bekend het verplichte keurmerk per 1 mei 2019 wordt ingevoerd. Uit het raadsvoorstel blijkt dat Breda ook naar die datum streeft, zodat het keurmerk ruim vóór het grote evenement Breda Jazz van kracht is.

Gelijke tred met Tilburg

Met die streefdatum is er overigens geen enkele ruimte voor vertraging. Maar dat Breda inzet op 1 mei 2019 als startdatum is goed te verklaren. Den Bosch en Eindhoven hebben hun opstapmarkten al aanvullend gereguleerd, met het nodige succes. De problemen verschuiven daardoor echter ook voor een deel naar de andere grote steden in Noord-Brabant, Tilburg en Breda. Als Breda geen gelijke tred houdt met Tilburg, verschuift het probleem van daar mogelijk nog een keer naar Breda voordat het Kwaliteitstaxi Breda-keurmerk van kracht is. De bijhorende Stichting Kwaliteitstaxi Breda is in elk geval alvast opgericht.

Lees ook:

Taxiondernemers en medewerkers van taxibedrijven kunnen gratis deelnemen aan Taxi Expo 2018, op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Aanmelden voor deelname kan hier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Breda heeft zijn taxiverordening hard nodig”

Taxi Volendam|03.10.18|10:36

De deregulering Taximarkt met daarbij het vrij geven van vergunningen is een totale mislukking met als gevolg bovenstaande wantoestanden.
Waarom werd de Taximarkt “gereguleerd” in de vorige eeuw?
Om precies dezelfde wantoestanden die zich na de deregulering wederom voordoen te voorkomen.
Waarom is de OV-markt wel gereguleerd gebleven?
Met een omzet van €10 per uur (oorzaak te veel Taxi’s) bij b.v. een Taxistandplaats, lokt de vergunningverlenende instantie kwaliteitsproblemen zelf uit.

Rik de Swart|03.10.18|12:56

Helemaal juist volendammer