Sabur Mortazawi en Sofia Kouhestani
Ondernemen

Taxionspot wil Eindhovense taximarkt veroveren

Links Sabur Mortazawi en rechts Sofia Kouhestani. Foto: Taxionspot

Twee studenten die met hun eigen onderneming de Eindhovense taximarkt bestormen. Dat is het verhaal van Sabur Mortazawi en Sofia Kouhestani. Met Taxionspot heeft het tweetal een eigen vervoersbedrijf opgericht. Ze vergelijken zichzelf met Uber, maar dan beter. Over een paar maanden willen ze minimaal vijftig procent van de Eindhovense taximarkt in handen hebben. In een uitgebreid gesprek met TaxiPro beschrijven ze hoe ze die doelstelling gaan realiseren. “Als je te grote stappen maakt, kan het snel misgaan.”

Zo’n twee jaar geleden deed taxiplatform Uber haar intrede in Eindhoven. Sabur Mortazawi zag op het treinstation, destijds nog als taxichauffeur, dat de komst van het taxiplatform aansloeg. “Als student technische bedrijfskunde, verdiende ik in de weekenden wat bij als taxichauffeur. Mijn vader en oom waren ook taxichauffeur, dus van huis uit heb ik dat met de paplepel ingegoten gekregen. Op de taxistandplaats stond je als chauffeur weleens twee á drie uur in de rij. In die tijd zag ik dat mensen die uit het station kwamen geen normale taxi meer pakte, maar een kwartiertje wachtten totdat hun Uber arriveerde. Waarom wachten ze zo lang terwijl er een rij aan normale taxi’s voor hun neus staat, vroeg ik mijzelf af.”

Transparantie

Mortazawi wilde daar een antwoord op hebben en besloot deze casus zelf te onderzoeken. Wat bleek: passagiers willen het liefst van tevoren weten hoeveel een rit kost. “Uber was op dit punt destijds transparanter dan andere taxibedrijven”, zegt de ondernemer daarover. Dit vormde voor zowel Mortazawi als voor Kouhestani, die elkaar hebben ontmoet op school, het startpunt om Taxionspot in de markt te zetten. Hoewel de onderneming al zes jaar staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, wordt sinds twee jaar de ontwikkelde strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd.

Ze vergelijken zichzelf met Uber. Zo maakt Taxionspot, net als het van origine Amerikaanse taxiplatform, gebruik van een app waarmee klanten een taxi kunnen boeken en hun rit kunnen volgen. Toch zijn er ook nuanceverschillen. Zo werkt Taxionspot met zzp’ers én chauffeurs die in loondienst zijn. “Vier chauffeurs zijn bij ons in vaste dienst”, zegt Mortazawi daarover. “Maar omdat er veel ritten zijn, momenteel zo’n dertig á veertig per dag, maken we ook gebruik van zzp’ers. Zij kunnen zich als chauffeur aanmelden via onze app. Inmiddels rijden in Eindhoven ongeveer 24 chauffeurs als zzp’er voor Taxionspot.”

Net als Uber, vraagt het Eindhovense taxibedrijf een commissie aan de chauffeurs per gereden rit. “Dat percentage ligt bij ons echter veel lager dan bij Uber. Wij hanteren een commissie van 10 procent. Ook ligt de prijs die de klant neerlegt voor een rit bij ons iets hoger, waardoor chauffeurs eerder voor ons kiezen dan voor Uber.”

Eindhoven

De werkzaamheden van Taxionspot beperken zich voorlopig nog enkel tot Eindhoven. Volgens de twee taxiondernemers een weloverwogen keuze. “Ons eerste onderzoek richtte zich op Eindhoven”, verduidelijkt Kouhestani. “We hebben gekeken of we in die stad konden beginnen en dat was het geval. Dat heeft goed uitgepakt. We willen graag uitbreiden naar steden als Amsterdam en Rotterdam, maar dat is echt nog iets voor in de toekomst.”

“Onze strategie is om in één stad stabiel te zijn”, vult Mortazawi aan. “We willen voldoende ritten hebben, zodat taxichauffeurs ook voldoende omzet kunnen draaien. Op het moment dat je voldoende klanten hebt die ritten blijven boeken, gaan we door naar de volgende stad. Als je in een keer te grote stappen maakt, dan kan het snel misgaan. Momenteel bedienen we ongeveer dertig procent van de Eindhovense taximarkt. Uiteindelijk willen we veertig tot vijftig procent van die markt in handen hebben. Daarna kunnen we de volgende stap zetten.”

Ritgarantie

Volgens Sabur Mortazawi en Sofia Kouhestani, staat of valt alles met ritgarantie. Taxichauffeurs moeten voldoende ritten kunnen uitvoeren, zodat ze zoveel mogelijk geld kunnen verdienen. Om die ambitie te realiseren, zoekt Taxionspot nadrukkelijk de samenwerking met andere bedrijven. “Zo werken we samen met drie hotels. We hebben een soort dashboard voor hen gemaakt, waardoor zij op ieder moment van de dag een taxi voor hun gasten kunnen boeken. De chauffeurs die bij ons in dienst zijn, krijgen die ritten binnen. Als deze chauffeurs om de een of andere reden niet in staat zijn om deze rit uit te voeren, dan wordt deze doorgeschoven naar een zzp’er. Die hotelritten zijn er altijd. Taxichauffeurs die voor ons rijden kunnen daar altijd op terugvallen.”

Sofia Kouhestani focust zich binnen Taxionspot voornamelijk op business development. “Denk daarbij aan het opzetten van samenwerkingen met andere bedrijven en het managen van stakeholders, bijvoorbeeld. Sabur focust zich vooral op het managen van onze chauffeurs en over de ontwikkeling van onze app. Of we onderling weleens frictie hebben? Zeker wel”, zegt Kouhestani lachend. “Dat hoort erbij, maar we komen er altijd wel uit. Communicatie is key daarin. Het gaat uiteindelijk om Taxionspot. We hebben een doel en die houden we voor ogen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxionspot wil Eindhovense taximarkt veroveren”

Stef Bouwhuis|14.03.23|15:56

En zo ontwikkelen zich in iedere stad één of meer app oplossingen. En als die volume hebben worden die straks ‘weg gekocht’ door grotere multinationale bedrijven als Uber. Het wordt tijd tijd voor een ‘Coöperatieve Vereniging UA, waarbij groepen chauffeurs aan hun eigen ‘bezit’ kunnen werken. Het bestuur wordt dan gebruikt als dienstverlening aan de chauffeurs en ook zij kunnen lid zijn.

Taxionspot wil Eindhovense taximarkt veroveren | TaxiPro
Sabur Mortazawi en Sofia Kouhestani
Ondernemen

Taxionspot wil Eindhovense taximarkt veroveren

Links Sabur Mortazawi en rechts Sofia Kouhestani. Foto: Taxionspot

Twee studenten die met hun eigen onderneming de Eindhovense taximarkt bestormen. Dat is het verhaal van Sabur Mortazawi en Sofia Kouhestani. Met Taxionspot heeft het tweetal een eigen vervoersbedrijf opgericht. Ze vergelijken zichzelf met Uber, maar dan beter. Over een paar maanden willen ze minimaal vijftig procent van de Eindhovense taximarkt in handen hebben. In een uitgebreid gesprek met TaxiPro beschrijven ze hoe ze die doelstelling gaan realiseren. “Als je te grote stappen maakt, kan het snel misgaan.”

Zo’n twee jaar geleden deed taxiplatform Uber haar intrede in Eindhoven. Sabur Mortazawi zag op het treinstation, destijds nog als taxichauffeur, dat de komst van het taxiplatform aansloeg. “Als student technische bedrijfskunde, verdiende ik in de weekenden wat bij als taxichauffeur. Mijn vader en oom waren ook taxichauffeur, dus van huis uit heb ik dat met de paplepel ingegoten gekregen. Op de taxistandplaats stond je als chauffeur weleens twee á drie uur in de rij. In die tijd zag ik dat mensen die uit het station kwamen geen normale taxi meer pakte, maar een kwartiertje wachtten totdat hun Uber arriveerde. Waarom wachten ze zo lang terwijl er een rij aan normale taxi’s voor hun neus staat, vroeg ik mijzelf af.”

Transparantie

Mortazawi wilde daar een antwoord op hebben en besloot deze casus zelf te onderzoeken. Wat bleek: passagiers willen het liefst van tevoren weten hoeveel een rit kost. “Uber was op dit punt destijds transparanter dan andere taxibedrijven”, zegt de ondernemer daarover. Dit vormde voor zowel Mortazawi als voor Kouhestani, die elkaar hebben ontmoet op school, het startpunt om Taxionspot in de markt te zetten. Hoewel de onderneming al zes jaar staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, wordt sinds twee jaar de ontwikkelde strategie ook daadwerkelijk uitgevoerd.

Ze vergelijken zichzelf met Uber. Zo maakt Taxionspot, net als het van origine Amerikaanse taxiplatform, gebruik van een app waarmee klanten een taxi kunnen boeken en hun rit kunnen volgen. Toch zijn er ook nuanceverschillen. Zo werkt Taxionspot met zzp’ers én chauffeurs die in loondienst zijn. “Vier chauffeurs zijn bij ons in vaste dienst”, zegt Mortazawi daarover. “Maar omdat er veel ritten zijn, momenteel zo’n dertig á veertig per dag, maken we ook gebruik van zzp’ers. Zij kunnen zich als chauffeur aanmelden via onze app. Inmiddels rijden in Eindhoven ongeveer 24 chauffeurs als zzp’er voor Taxionspot.”

Net als Uber, vraagt het Eindhovense taxibedrijf een commissie aan de chauffeurs per gereden rit. “Dat percentage ligt bij ons echter veel lager dan bij Uber. Wij hanteren een commissie van 10 procent. Ook ligt de prijs die de klant neerlegt voor een rit bij ons iets hoger, waardoor chauffeurs eerder voor ons kiezen dan voor Uber.”

Eindhoven

De werkzaamheden van Taxionspot beperken zich voorlopig nog enkel tot Eindhoven. Volgens de twee taxiondernemers een weloverwogen keuze. “Ons eerste onderzoek richtte zich op Eindhoven”, verduidelijkt Kouhestani. “We hebben gekeken of we in die stad konden beginnen en dat was het geval. Dat heeft goed uitgepakt. We willen graag uitbreiden naar steden als Amsterdam en Rotterdam, maar dat is echt nog iets voor in de toekomst.”

“Onze strategie is om in één stad stabiel te zijn”, vult Mortazawi aan. “We willen voldoende ritten hebben, zodat taxichauffeurs ook voldoende omzet kunnen draaien. Op het moment dat je voldoende klanten hebt die ritten blijven boeken, gaan we door naar de volgende stad. Als je in een keer te grote stappen maakt, dan kan het snel misgaan. Momenteel bedienen we ongeveer dertig procent van de Eindhovense taximarkt. Uiteindelijk willen we veertig tot vijftig procent van die markt in handen hebben. Daarna kunnen we de volgende stap zetten.”

Ritgarantie

Volgens Sabur Mortazawi en Sofia Kouhestani, staat of valt alles met ritgarantie. Taxichauffeurs moeten voldoende ritten kunnen uitvoeren, zodat ze zoveel mogelijk geld kunnen verdienen. Om die ambitie te realiseren, zoekt Taxionspot nadrukkelijk de samenwerking met andere bedrijven. “Zo werken we samen met drie hotels. We hebben een soort dashboard voor hen gemaakt, waardoor zij op ieder moment van de dag een taxi voor hun gasten kunnen boeken. De chauffeurs die bij ons in dienst zijn, krijgen die ritten binnen. Als deze chauffeurs om de een of andere reden niet in staat zijn om deze rit uit te voeren, dan wordt deze doorgeschoven naar een zzp’er. Die hotelritten zijn er altijd. Taxichauffeurs die voor ons rijden kunnen daar altijd op terugvallen.”

Sofia Kouhestani focust zich binnen Taxionspot voornamelijk op business development. “Denk daarbij aan het opzetten van samenwerkingen met andere bedrijven en het managen van stakeholders, bijvoorbeeld. Sabur focust zich vooral op het managen van onze chauffeurs en over de ontwikkeling van onze app. Of we onderling weleens frictie hebben? Zeker wel”, zegt Kouhestani lachend. “Dat hoort erbij, maar we komen er altijd wel uit. Communicatie is key daarin. Het gaat uiteindelijk om Taxionspot. We hebben een doel en die houden we voor ogen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxionspot wil Eindhovense taximarkt veroveren”

Stef Bouwhuis|14.03.23|15:56

En zo ontwikkelen zich in iedere stad één of meer app oplossingen. En als die volume hebben worden die straks ‘weg gekocht’ door grotere multinationale bedrijven als Uber. Het wordt tijd tijd voor een ‘Coöperatieve Vereniging UA, waarbij groepen chauffeurs aan hun eigen ‘bezit’ kunnen werken. Het bestuur wordt dan gebruikt als dienstverlening aan de chauffeurs en ook zij kunnen lid zijn.