KNV: ‘Opdrachtgevers, ga met bedrijven in gesprek’
Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) doet een dringende oproep aan opdrachtgevers om met vervoersbedrijven in gesprek te gaan, omdat de brandstofkosten dit jaar extreem afwijken van de voorspellingen in de NEA-index. Volgens de werkgeversorganisatie kunnen sommige bedrijven de forse kostenstijging niet eenzijdig opvangen, waardoor ze de medewerking van opdrachtgevers nodig hebben.
“Het is goed dat Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) nog eens uitlegt hoe de NEA index systematiek werkt”, laat KNV weten. “Ook wij merken dat er soms gedacht wordt dat de NEA index de kostenstijgingen – over het lopende jaar – straks wel compenseert, maar dat is dus niet zo. Bedrijven worden nu met veel problemen tegelijk geconfronteerd. We hebben te maken met flinke prijsstijgingen en die komen naast de chauffeurstekorten die we hebben.”
Volgens de werkgeversorganisatie komen de prijsstijgingen van dit jaar vrijwel altijd voor rekening van de bedrijven omdat de bedrijven tussentijd geen kostenverhogingen kunnen doorbelasten en niet achteraf de prijzen kunnen indexeren op basis van deze correctie. “Dat betekent dat het zorgvervoer nog verder onder druk komt te staan. Dit kan ervoor zorgen dat een vervoerder de kosten niet meer of onvoldoende kan opbrengen en in de financiële gevarenzone komt. Uiteindelijk kan dat ervoor zorgen dat de vervoerder wegvalt of zich terug moet trekken. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de klanten die afhankelijk zijn van het zorgvervoer, maar wij willen uiteraard niet dat het zo ver komt.”
Oproep
KNV doet daarom een dringende oproep aan opdrachtgevers. “Ga serieus met de bedrijven in gesprek die zich melden met problemen door de forse kostenstijgingen. De bedrijven kunnen dit niet eenzijdig opvangen en hebben hierbij de medewerking van de opdrachtgevers nodig. Ondernemers en opdrachtgevers moeten met elkaar overleggen om het zorgvervoer in stand te houden op het huidige voorzieningenniveau. Uiteraard zetten taxiondernemingen zich volledig in om de gemaakte afspraken na te komen, maar deze problemen kunnen ze niet zelf oplossen. Wij gaan er vanuit er vanuit dat de opdrachtgevers een gewillig oor hebben voor deze reële problemen. Niemand heeft er baat bij als het vervoer wegvalt”, besluit de werkgeversorganisatie.
Lees ook: