Taxibord

TaxiPro-jaaroverzicht: juli tot en met december 2019

Ook in de tweede jaarhelft kwamen de ontwikkelingen in de Nederlandse taxibranche niet tot stilstand. Net als in de eerste maanden was er weer veel te doen om taxiverzekeringen en de (kaarten voor) de boordcomputer taxi. Verder werd de strijd tegen het afschaffen van de BPM-teruggave op taxi’s werd verloren, maar niet zonder slag of stoot. In dit tweede deel van het TaxiPro-jaaroverzicht 2019 komen de maanden juli tot en met december aan bod.

Begin juli ging het meteen weer over taxiverzekeringen. Minister Wopke Hoekstra, die eerder nog zei het probleem met taxiverzekeringen niet te zien, gaf nu aan dat de oplossing voor datzelfde probleem zo eenvoudig nog niet is. De schadelast van de sector moet omlaag, maar eerst is daar meer inzicht voor nodig in de omvang en aard van het probleem. Een week later gaf PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk in gesprek met TaxiPro aan dat de problemen in de sector (dure verzekeringen, ongelijk speelveld) wat hem betreft vragen om veranderingen in de wet.

Vanuit diezelfde sector werd nog maar eens een poging gedaan om de afschaffing van de BPM-teruggave op taxi’s tegen te houden. Een nieuw onderzoek wees uit dat de afschaffing de betaalbaarheid van het zorgvervoer onder druk zou zetten. Ondanks deze en andere pogingen werd de BPM-teruggave op taxi’s toch afgeschaft. KNV-directeur Hubert Andela van KNV schreef onlangs in zijn eindejaarscolumn dat er, alle inspanningen en frustraties ten spijt, op geen enkel moment bereidheid was om dit onderdeel van het regeerakkoord aan te passen.

Augustus: onschuldig of niet?

De taxibranche werd niet beziggehouden door grote thema’s in augustus. Wel schreef TaxiPro die maand over drie zaken die op veel belangstelling konden rekenen. Zo reed er in Volendam een chauffeur rond die dubbel in de fout ging: hij reed veel te hard en zonder taxameter. Dit kostte hem zijn rijbewijs en taxikaart. In een rechtszaak werd duidelijk dat een taxichauffeur meer had kunnen doen om de val van een passagier in zijn rijdende busje re voorkomen. Wel kreeg het taxibedrijf de kans om de eigen onschuld aan te tonen. Dat gaat een Amsterdamse taxichauffeur niet meer lukken: hij werd ook in hoger beroep veroordeeld tot een geldboete voor het omzeilen van de hoofdstedelijke taxiregels.

September: daar is de BCT weer

Veel touringcarchauffeurs die voor 1 juli 1955 geboren zijn, zien per april 2020 de geldigheid van hun Code 95 vervallen. Het bericht met deze strekking was in 2019 het meest gelezen artikel op TaxiPro. Daarnaast waren er deze maand wat opmerkelijke ontwikkelingen in het doelgroepenvervoer. Vijf gemeenten, waaronder Katwijk en Noordwijk, stelden Noot in gebreke omdat het leerlingenvervoer vanwege een tekort aan chauffeurs in grotere voertuigen dan afgesproken plaatsvond. En door vier Utrechtse gemeenten werd een onderaannemer van het vervoer opzij gezet.

Maar september was ook de maand waarin de discussie over de boordcomputer taxi nieuw leven in werd geblazen. Cabman kondigde de noodzakelijke BCT-update aan om de geldigheid van de systeemkaart te kunnen verlengen. De ILT meldde dat de BCT op termijn draadloos en kaartvrij moet worden en niet veel later begon Kiwa met de grote omwisselactie van BCT-kaarten die nu nog in volle gang is. Niet zo vreemd dus dat er veel belangstelling was voor een workshop en verslag daarvan over wat er allemaal verandert door de BCT-update.

Oktober: kort geding verloren

De drukte omtrent de BCT hield natuurlijk niet op omdat september voorbij was; ook in de rest van het jaar was er veel om te doen. Oktober stond verder natuurlijk in het teken van Taxi Expo. De in het eerste deel van dit jaar al benoemde strijd tussen de gemeente Amsterdam en een aantal Toegelaten Taxi Organisaties kreeg deze maand een bizarre wending. Tientallen chauffeurs spanden een kort geding aan tegen TAT en Taxistad, mét instemming van deze twee TTO’s. Het juridische opzetje om het Amsterdamse taxistelsel omver te trekken, slaagde uiteindelijk niet.

November: geld en arbeidsmarkt

In de voorlaatste maand van het jaar grepen twee zaken de meeste aandacht van TaxiPro-lezers. Zo was er de uitspraak van de rechter in een zaak van een taxichauffeur die bij het gebruik van zijn taxi niet had voldaan aan de eisen voor BPM-teruggave. Dat kwam hem op een aantal forse naheffingen te staan. Er was ook veel belangstelling voor een workshop en verslag daarvan over de Wet arbeidsmarkt in balans en de gevolgen daarvan voor de taxibranche.

Minder leerzaam maar daarom niet minder vervelend was het faillissement van Mobility ID, het bedrijf achter Taxiboeken.nl. Uitstel van betaling mocht niet baten en later werd onder meer de website van het taxiplatform voor ruim 30.000 euro geveild. Uit het eerste verslag van de curator bleek dat Mobility ID structureel geldproblemen had. De komende tijd wordt het faillissement nader onderzocht.

December: BCT, BCT en nog eens BCT

In december trok een taxibusje met maar liefst 29 personen aan boord nogal de aandacht. Naast dat incident ging het vooral weer over de omwisselactie van BCT-kaarten door Kiwa. Die organisatie gaf toe dat het hele project weliswaar vertraging had opgelopen, maar nog wel steeds op tijd afgerond zal worden. En terwijl die omwisselactie loopt, zal de Inspectie Leefomgeving en Transport onverminderd handhaven op op de aanwezigheid en de bediening van een goed werkende BCT en een juist gebruik van geldige chauffeurs- en ondernemerskaarten.

Met dit tweede deel is het TaxiPro-jaaroverzicht 2019 compleet. Het eerste deel werd op 24 december gepubliceerd. Het team van TaxiPro wenst u een fijne jaarwisseling en hoopt u ook in 2020 als lezer op onze site en deelnemer aan onze evenementen te mogen verwelkomen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.