Regen, wmo-vervoer, ouderen

Jaaroverzicht deel 2: opnieuw donkere wolken boven de sector

Impressie van wmo-vervoer. Foto: Forseti

Waar de taxi- en touringcarbranche in het eerste half jaar van 2021 opkrabbelde door het teruggedrongen coronavirus, ging de trend het tweede half jaar de tegengestelde richting op. Zo zorgde het chauffeurstekort voor steeds meer problemen in het zorgvervoer en bleken steunmaatregelen langer nodig door weer verscherpte maatregelen. Maar ook buiten corona om gebeurden er opmerkelijke dingen.

De taxi- en touringcarbranche ging het tweede half jaar van 2021 met overwegend goede moed in. Het werk nam immers toe en de coronasteun heeft er voor gezorgd dat veel bedrijven het hoofd boven water hebben kunnen houden. Omdat het virus daarbij uit leek te doven, kwam het einde aan de steunpakketten in zicht. Het kabinet kondigde voornemens aan om per oktober te stoppen met de NOW en de TVL.

Touringcarondernemers kampten echter nog met overcapaciteit en hoge kapitaallasten. Samen met andere branches die hier ook mee te maken hadden, werd daarom de noodklok geluid in een brief aan premier Rutte en het kabinet. Er werd om maatwerk gevraagd, omdat de ondernemers vreesden dat ze het zonder steun niet zouden redden. Dit mocht niet baten. Per 30 september stopte de steun toch. Minister Blok van Economische Zaken gaf aan dat ondernemers zich moesten aanpassen aan ‘de nieuwe werkelijkheid‘. Alleen de nachthoreca en de evenementenbranche kreeg nog steun via de regeling Vaste Lasten Nachtsluiting Horeca (VLN).

Onder meer Tweede Kamerleden van het CDA, VVD en SGP waren het hier niet mee eens. Met een motie – ondersteund door alle aanwezige partijen – werd het kabinet opgeroepen om meer sectoren onder de regeling te laten vallen. De motie werd aangenomen. De VLN ging voor het tweede kwartaal toch gelden voor alle ondernemers met een omzetverlies van 50 procent en meer. In de tussentijd kwamen er wel nieuwe protocollen voor het taxi- en zorgvervoer. De dragen van een mondkapje bleef verplicht, maar de maximering van de bezetting werd – net als in het touringcarvervoer – opgeheven.

Uberchauffeurs verder als werknemers

Begin september vond er ook een baanbrekende gebeurtenis plaats voor de taxisector die niks met corona te maken had. De rechter stelde namelijk vakbond FNV in het gelijk in de rechtszaak die was aangespannen tegen Uber. Concreet betekende de uitspraak dat Uber werkgever is en de chauffeurs werknemer, waardoor Uber zich aan de cao Taxivervoer moet houden. Omdat volgens het taxiplatform zelf het overgrote deel van de chauffeurs zelfstandig wil blijven, kondigden zij aan in hoger beroep te gaan.

Hoewel Uberchauffeurs per direct als werknemers behandeld moesten worden, kwam het taxiplatform niet over de brug. FNV voerde daarom eind september actie in Den Haag, waarbij de insteek was dat de politiek de uitspraak moest gaan handhaven. Omdat Uber tot op heden geen gehoor heeft gegeven aan de uitspraak en er niet op wordt gehandhaafd, stapte de vakbond in december naar de rechter om Uber alsnog een dwangsom op te leggen. In het nieuwe jaar zal blijken of de rechter meegaat in deze eis.

Problemen in het zorgvervoer

Terug naar de gang van zaken wat betreft corona. Want het ging in en na de zomer de goede kant op met het virus en de taxi- en touringcarsector. Omdat de oorspronkelijke vervoersvraag weer in zicht kwam voor de taxibranche, werd het chauffeurstekort echter ook beter voelbaar. De sector had en heeft nog steeds honderden vacatures openstaan. Daardoor moesten straattaxi’s toentertijd vaker ritten afzeggen en verliep op verschillende plekken het leerlingenvervoer moeizaam. Kinderen zaten onverhoopt thuis in plaats van op school of werden in touringcars naar school vervoerd. KNV riep opdrachtgevers in oktober daarom op om zich flexibeler op te stellen.

In november stagneerde de groei in de vervoersvraag door het oplopende aantal coronabesmettingen en de nieuwe maatregelen die dit aantal moesten terugdringen. Basismaatregelen als thuisblijven bij klachten en geen handen schudden gingen weer gelden, evenals de anderhalve meter afstand en het binnenlandse reisadvies. De taxi- en touringcarbranche was opnieuw de dupe. Afzeggingen stroomden voornamelijk binnen. De TVL keerde daarom terug voor het vierde kwartaal en de zorgvervoerprotocollen werden per 6 december aangepast. Alle leerlingen moesten vanaf dat moment een niet-medisch mondkapje gaan dragen.

Hoop voor het nieuwe jaar

Momenteel is de situatie op het gebied van corona nog steeds niet aan de betere hand en veel ondernemers hebben het zwaar vanwege de nieuwe lockdown. Toch geven veel ondernemers en chauffeurs het niet op en proberen zij elke dag het beste te maken van het werk. Daarbij heeft het kabinet de coronasteun opnieuw uitgebreid. Toch zal ook het begin van het nieuwe jaar in teken staan van het virus. De hoop is echter dat de huidige lockdown en de campagne voor de boosterprik, die inmiddels in volle gang is, ervoor gaat zorgen dat in 2022 de donkere wolken boven de taxi- en touringcarbranche verdwijnen.

Lees het eerste deel van het jaaroverzicht hier terug.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Jaaroverzicht deel 2: opnieuw donkere wolken boven de sector | TaxiPro
Regen, wmo-vervoer, ouderen

Jaaroverzicht deel 2: opnieuw donkere wolken boven de sector

Impressie van wmo-vervoer. Foto: Forseti

Waar de taxi- en touringcarbranche in het eerste half jaar van 2021 opkrabbelde door het teruggedrongen coronavirus, ging de trend het tweede half jaar de tegengestelde richting op. Zo zorgde het chauffeurstekort voor steeds meer problemen in het zorgvervoer en bleken steunmaatregelen langer nodig door weer verscherpte maatregelen. Maar ook buiten corona om gebeurden er opmerkelijke dingen.

De taxi- en touringcarbranche ging het tweede half jaar van 2021 met overwegend goede moed in. Het werk nam immers toe en de coronasteun heeft er voor gezorgd dat veel bedrijven het hoofd boven water hebben kunnen houden. Omdat het virus daarbij uit leek te doven, kwam het einde aan de steunpakketten in zicht. Het kabinet kondigde voornemens aan om per oktober te stoppen met de NOW en de TVL.

Touringcarondernemers kampten echter nog met overcapaciteit en hoge kapitaallasten. Samen met andere branches die hier ook mee te maken hadden, werd daarom de noodklok geluid in een brief aan premier Rutte en het kabinet. Er werd om maatwerk gevraagd, omdat de ondernemers vreesden dat ze het zonder steun niet zouden redden. Dit mocht niet baten. Per 30 september stopte de steun toch. Minister Blok van Economische Zaken gaf aan dat ondernemers zich moesten aanpassen aan ‘de nieuwe werkelijkheid‘. Alleen de nachthoreca en de evenementenbranche kreeg nog steun via de regeling Vaste Lasten Nachtsluiting Horeca (VLN).

Onder meer Tweede Kamerleden van het CDA, VVD en SGP waren het hier niet mee eens. Met een motie – ondersteund door alle aanwezige partijen – werd het kabinet opgeroepen om meer sectoren onder de regeling te laten vallen. De motie werd aangenomen. De VLN ging voor het tweede kwartaal toch gelden voor alle ondernemers met een omzetverlies van 50 procent en meer. In de tussentijd kwamen er wel nieuwe protocollen voor het taxi- en zorgvervoer. De dragen van een mondkapje bleef verplicht, maar de maximering van de bezetting werd – net als in het touringcarvervoer – opgeheven.

Uberchauffeurs verder als werknemers

Begin september vond er ook een baanbrekende gebeurtenis plaats voor de taxisector die niks met corona te maken had. De rechter stelde namelijk vakbond FNV in het gelijk in de rechtszaak die was aangespannen tegen Uber. Concreet betekende de uitspraak dat Uber werkgever is en de chauffeurs werknemer, waardoor Uber zich aan de cao Taxivervoer moet houden. Omdat volgens het taxiplatform zelf het overgrote deel van de chauffeurs zelfstandig wil blijven, kondigden zij aan in hoger beroep te gaan.

Hoewel Uberchauffeurs per direct als werknemers behandeld moesten worden, kwam het taxiplatform niet over de brug. FNV voerde daarom eind september actie in Den Haag, waarbij de insteek was dat de politiek de uitspraak moest gaan handhaven. Omdat Uber tot op heden geen gehoor heeft gegeven aan de uitspraak en er niet op wordt gehandhaafd, stapte de vakbond in december naar de rechter om Uber alsnog een dwangsom op te leggen. In het nieuwe jaar zal blijken of de rechter meegaat in deze eis.

Problemen in het zorgvervoer

Terug naar de gang van zaken wat betreft corona. Want het ging in en na de zomer de goede kant op met het virus en de taxi- en touringcarsector. Omdat de oorspronkelijke vervoersvraag weer in zicht kwam voor de taxibranche, werd het chauffeurstekort echter ook beter voelbaar. De sector had en heeft nog steeds honderden vacatures openstaan. Daardoor moesten straattaxi’s toentertijd vaker ritten afzeggen en verliep op verschillende plekken het leerlingenvervoer moeizaam. Kinderen zaten onverhoopt thuis in plaats van op school of werden in touringcars naar school vervoerd. KNV riep opdrachtgevers in oktober daarom op om zich flexibeler op te stellen.

In november stagneerde de groei in de vervoersvraag door het oplopende aantal coronabesmettingen en de nieuwe maatregelen die dit aantal moesten terugdringen. Basismaatregelen als thuisblijven bij klachten en geen handen schudden gingen weer gelden, evenals de anderhalve meter afstand en het binnenlandse reisadvies. De taxi- en touringcarbranche was opnieuw de dupe. Afzeggingen stroomden voornamelijk binnen. De TVL keerde daarom terug voor het vierde kwartaal en de zorgvervoerprotocollen werden per 6 december aangepast. Alle leerlingen moesten vanaf dat moment een niet-medisch mondkapje gaan dragen.

Hoop voor het nieuwe jaar

Momenteel is de situatie op het gebied van corona nog steeds niet aan de betere hand en veel ondernemers hebben het zwaar vanwege de nieuwe lockdown. Toch geven veel ondernemers en chauffeurs het niet op en proberen zij elke dag het beste te maken van het werk. Daarbij heeft het kabinet de coronasteun opnieuw uitgebreid. Toch zal ook het begin van het nieuwe jaar in teken staan van het virus. De hoop is echter dat de huidige lockdown en de campagne voor de boosterprik, die inmiddels in volle gang is, ervoor gaat zorgen dat in 2022 de donkere wolken boven de taxi- en touringcarbranche verdwijnen.

Lees het eerste deel van het jaaroverzicht hier terug.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.