Uber-chauffeurs dinsdag in optocht naar hoofdkantoor in Amsterdam
Meer dan honderd chauffeurs die zijn aangesloten bij vakbond FNV, gaan volgende week dinsdag met hun auto’s in optocht via de A10 naar het hoofdkantoor van Uber. De FNV-leden kiezen uitgerekend die dag uit, omdat een dag daarna het taxiplatform haar jaarcijfers bekend maakt. Tegelijkertijd wordt ook in Engeland actie gevoerd door Uber-chauffeurs.
Volgens Amrit Sewgobind, bestuurder FNV Platformwerk, zijn de chauffeurs de “oneerlijke behandeling” meer dan zat. “De maat is echt vol. De chauffeurs worden onderbetaald, Uber houdt zich niet aan uitspraken van rechters en chauffeurs worden te pas en onpas geblokkeerd. En als chauffeurs daarover met de directie in gesprek willen, komt Uber met niets concreets over de brug.”
Petitie
FNV is daarom een petitie gestart om aandacht te vragen voor de problemen die spelen bij Uber. De vakbond eist, naast een eerlijk inkomen, dat het blokkeren van chauffeurs per direct stopt. Ook moet er echte inspraak komen en moet er een telefoonnummer beschikbaar komen voor chauffeurs met vragen. “Nu houdt Uber ad-hoc besprekingen als het hen uitkomt. Bovendien is daar niet iedereen welkom. De chauffeurs hebben recht op medezeggenschap, net als bij andere bedrijven”, aldus Sewgobind.
Ook willen de chauffeurs toegang tot hun eigen gegevens. Data over aantallen ritten en uren of de verdiensten zijn volgens FNV momenteel niet toegankelijk. De vakbond wil dat de data over de hele periode dat de chauffeurs voor Uber rijden, op een makkelijke en snelle manier beschikbaar komen. FNV eist verder dat het Uber-hoofd van Europa, Maurits Schönfeld, dinsdag zelf naar buiten komt om de eisen in ontvangst te nemen. “Als hij dat niet doet, of Uber neemt de eisen niet serieus, volgen er meer en hardere acties”, zo dreigt de FNV-bestuurder.
Onderspit delven
FNV voert al jarenlang een strijd tegen Uber. Dat doet de vakbond omdat volgens hen de chauffeurs niet worden behandeld als echte zelfstandigen, maar het taxiplatform ze ook niet in dienst neemt en het cao-loon betaalt. “Uber eet dus van twee walletjes”, zegt Sewgobind daarover.
Daarnaast heeft FNV een rechtszaak gewonnen waarin de rechter vaststelde dat de chauffeurs in dienst zijn van Uber. Het hoger beroep in die zaak speelt echter nog. Tot die tijd hoeft Uber zich niet aan de uitspraak van de rechter te houden. Maar ook in andere rechtszaken, zowel nationaal als internationaal, verloor Uber, zo stelt FNV. “Alles wijst er op dat Uber uiteindelijk het onderspit gaat delven en de chauffeurs moet geven waar ze volgens de wet en cao recht op hebben. Ze krijgen dan een eerlijk loon (ook over de wachttijd) en zekerheid van doorbetaling bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en vrije dagen”, zo besluit Sewgobind.
Lees ook:
Tegen de tijd dat Uber iedereen echt in dienst moet nemen trekt het zich terug van de markt.
Fnv spreekt niet voor 4000 zelfstandige chauffeurs die oom met Uber samenwerken.
Rij een dag met mij mee en zie dat wachttijden nauwelijks bestaan en ik luxe leven heb mede door meest betrouwbare Uber app…welke ikzelf en duizenden andere tevreden klanten en chauffeurs gebruiken wanneer ze willen.
Wat een onzin verhaal ,ik dacht dat taxipro onafhankelijk nieuws appe was.
FNV is achter de loonbelasting en pensioen belastingdienst die uber moet betalen als ze taxiondernemingen in dienst moet nemen.
En uber chauffeurs die lid zijn van FNV hahaha 😂geloof je dat zelf taxipro.
Loondienst bij uber betekent 1950 euro per maand salaris ,dat verdien je nu al 10dagen in Amsterdam.
Stop met onzin verhalen,laat taxiondernemingen zelf kiezen met welke taxicentrale ze willen rijden,
De gouden regel over “hoeveel procent van je omzet geef je uit aan promotie” is 10%. Dan zit uber met zijn 20-25% provisie dus veel te hoog. Als dat percentage ook nog eens over afgeknepen prijzen berekend wordt, weet je waarom uberchauffeurs zulke lange dagen moeten maken. Wil je meer verdienen? Uber is niks zonder chauffeurs. Stop ermee, en ga óf in dienst bij een bedrijf, óf wordt echt zelfstandig.
Ik vond het al vreemd dat er zo weinig gereageerd werd op de artikelen. Nu blijkt dat alles gewoon verwijderd wordt. Ok, dag taxipro. Geen reclame inkomsten meer van mij. En nu afwachten of dit wel geplaatst wordt (en blijft staan)
FNV wilt dat taxiondernemingen hun totale omzet inlevert aan Uber,en daarvan krijg je dan cao loon van ongeveer 1950euro per maand.
De rest van je omzet wordt verdeeld met belastingdienst,pensioenfond en uber zelf.
En dan ben je werkpaard van uber,fnv,belastingdienst en pensioenfond.
Antwoord op roger kaiser rij met mij mee dan zal je alleen maar wachten je bent zeker een saver slt
We hebben een groep nan 1600 ontevreden chauffeurs 90% is ontevreden en jij ben van stichting svz iedereen heeft jullie door nog iets hoeveel geld heb je gekregen om deze onzin praat voortaan over je zelf
Luister nog iets jij bent van stichting svz we hebben een groep van +1600 ontevreden chauffeurs ok praat voortaan over je zelf we hebben jullie niet gekozen om namens ons te praten weet je nog toen jullie op Schiphol kwamen alle chauffeurs negeerde jullie niemand wou jullie te woord staan
FNV neemt de boel zwaar in de maling. Uber chauffeurs die lid zijn van FNV? Dat is onzin. Geen enkele Uber chauffeur is lid van FNV. Ik ga niet voor een hongerloon werken als loonslaaf. Jammer dat de media op de hand van FNV is. Het probleem van de zelfstandige chauffeurs is dat wij geen ervaring hebben met organiseren van tegenacties tegen de waanzin van FNV. En de media luistert niet naar ons. We moeten echt een tegenactie organiseren. Wie helpt ons ?
Er zijn altijd mensen en chauffeurs die schijnbaar een belang hebben bij dit soort onzin van het FNV.
Er moet zeker wat gebeuren omtrent de prijzen,maar dit speelt al jaren.De enige die dit kan oplossen is de overheid,deze bepaald immers ook de taxitarieven,zij moeten ook wettelijke minimum tarieven vaststellen,net als het minimumloon en dat kan je ook indexeren.Dan dient ook Uber/Bolt zich hieraan te conformeren en kan iedereen lekker rijden zonder het FNV.
Vandaag bij de demonstratie bij het Uber kantoor heb ik kunnen zien hoe TTO chauffeurs demonstreren tegen Uber voor hogere beloning voor zelfstandige chauffeurs die met Uber werken.
Erg aardig van jullie, TTO jongens, maar als er iets is dat wij anders willen dan regelen we dat wel zelf met Uber. Daar hebben we geen TTO chauffeurs en geen FNV voor nodig.
Sinds wanneer uber medewerkers reagert hier als een zzp uber chauffeurs :)) jullie zijn gewoon kont likker van uber maar wanneer krijgen jullie ontslag dan gaan jullie huilen aan de uwv. Meer dan 100 chauffeurs zijn daar geweest en er waren geen enkele tto chauffeurs.