Bertho Eckhardt
cao-onderhandelingen

Werkgevers wijzen ultimatums vakbonden af

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

De werkgevers gaan niet in op de ultimatums die vakbonden FNV en CNV Vakmensen eerder deze week hebben gesteld aan de werkgevers. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), die tijdens de cao-onderhandelingen de belangen behartigt van de werkgevers, vindt dat de bonden in hun ultimatums onredelijke eisen stellen. 

KNV vindt dat de vakbonden daarmee verkeerde verwachtingen hebben gewekt bij hun achterban. “In het ultimatum herhalen vakbonden vrijwel alle voorstellen die zij vanaf de start van de onderhandelingen in mei deden, met een totale loonstijging van meer dan 40 procent”, zeggen ze daarover. “Werkgevers hebben de vakbonden inmiddels laten weten niet in te stemmen met de eisen. Er wordt dus niet ingegaan op de ultimatums.”

Eerder deze week werd bekend dat de leden van zowel FNV als CNV Vakmensen het eindbod van de werkgevers voor een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi, van tafel hebben geveegd. Als gevolg daarvan stelden de leden van beide vakbonden de werkgevers een ultimatum. Ze eisen onder andere een hoger loon, een betere regeling bij ziekte en een eerlijke pauzeregeling. De werkgevers hebben tot vrijdag 11 november 12.00 uur de tijd om op beide ultimatums in te gaan, anders dreigen er acties waarbij stakingen niet worden uitgesloten.

Onaanvaardbaar

KNV wijst beide ultimatums echter af en vindt het onbegrijpelijk dat de vakbonden zich zo halsstarrig blijven opstellen. “Het is opmerkelijk en ronduit onaanvaardbaar dat een kleine groep werknemers – ongeveer 150 – binnen de vakbonden de koers bepaalt en, in feite over de rug van ruim 22.000 werknemers, een nieuwe cao blokkeert. Dit geeft onrust onder werknemers die graag per 1 januari de broodnodige 8 procent loonstijging willen.”

Volgens de werkgevers is er onder chauffeurs die werkzaam zijn in het zorg- en taxivervoer, wel degelijk draagvlak voor het eindbod die de werkgevers eerder bij de vakbonden hebben neergelegd. “Onder ruim 74 procent van de werknemers die via KNV-leden zijn bevraagd is er wél draagvlak voor het eindbod. De werkgeversvereniging hecht er alle belang aan dat er een nieuwe cao komt op basis van het meer dan redelijke eindbod. Dat geeft rust en duidelijkheid voor iedereen.”

Uitzonderlijk aanbod

De werkgevers blijven met het afwijzen van beide ultimatums bij hun eerdere standpunt, namelijk dat het eindbod wat zij hebben gedaan een ‘historisch bod‘ is. “In vergelijking met wat er gemiddeld genomen op dit moment tijdens cao-onderhandelingen wordt afgesproken, is het aanbod van KNV uitzonderlijk”, zeggen zij daarover. “De werkgeversvereniging heeft in het eerder uitgebrachte eindbod opgenomen dat de lonen met ruim 12 procent stijgen, met onder meer 8 procent per 1 januari 2023 en 4 procent per 1 januari 2024. Gemiddeld genomen wordt op dit moment 4,2 procent (op 12-maands basis) afgesproken.”

Tot slot zijn de werkgevers van mening dat de vakbonden onvoldoende zicht hebben op wat hun voorstellen in de praktijk zullen betekenen. “Een eerste doorrekening van de voorstellen van de vakbonden kan voor een bedrijf op zo’n 41,5 procent kostenstijging uitkomen. Dat kan per bedrijf wel iets verschillen, maar bonden hebben echt geen idee wat ze voorstellen gelet op de kostenstijgingen die bedrijven op dit moment nog meer hebben, zoals brandstofkosten. KNV ziet ook dat het geen zin heeft om te proberen om op onderdelen alsnog een aangepast voorstel te doen. Er ligt een goed eindbod van werkgevers.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Werkgevers wijzen ultimatums vakbonden af”

Stef Bouwhuis|10.11.22|12:51

Werkgevers claimen dat de voorstellen van de vakbonden tot meer dan 40% loonstijging zouden leiden. Ik zou zo’n calculatie wel eens gepubliceerd willen zien, want de bewering is nogal bout.

Dat loonchauffeurs een normale beloning voor normaal werk wensen, is niet anders dan normaal. Werkgevers moeten kostenstijgingen gewoon doorbelasten.

Het verschil van beoordeling van de voorstellen zal zitten in de perceptie van fulltimers met gebroken diensten en partimers.

Pascal T|10.11.22|13:42

Werknemers claimen dat men de pauzes zelf betaald met de voorgestelde regeling. Ook nogal een boute uitspraak, niet?

2 vechten 2 schuld, echter wordt er aan de vakbonden kant geen krimp gegeven en dan zal er ook geen akkoord kunnen komen. En dat is jammer voor iedereen die stiekem al rekening hield met 8%.

Bianca Adriaanse|10.11.22|18:51

Boute bewering omtrent pauze regeling dacht ik niet .
Onbeperkt pauze op standplaats is zoiets als vrijwilligerswerk.
Wachten voor een brug is ook geen pauze.

elly singelenberg|11.11.22|07:00

Als onderaannemer is het onmogelijk alle kosten door te berekenen als er een contract wordt aangeboden met Nea index. Gelukkig verlopen die contracten eind van het jaar. Eens kijken of er dan een verhoging van 15% geboden wordt anders wordt er voor het taxibedrijf zorgvervoer net als afgelopen jaar alleen maar ingeleverd.

abekroes@yahoo.nl|11.11.22|11:55

Ik kocht laatst een paar schoenen en de verkoopster was zo blij mij te zien; ze zei het regent al de hele dag, ik heb nog geen klant gezien. Door mijn aankoop had deze verkoopster vandaag toch nog een beetje loon. Ik had nl. haar pauze op haar standplaats onderbroken.
Toch weer 1 uur x 12,44 bruto verdient vandaag. Misschien komt daar ook nog wel 8% bij dan is het zelfs € 13,44….
Had ze geen contract uren dan? Nee nog niet want ze werkte er nog maar 12 jaar; zo snel gaat dat niet. Morgen zon?